Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modalitati de impunere a veniturilor din arenda. Procedura de transfer a unor obligatii de plata

02-Aug-2012
2504
Dezbatem, prin cele ce urmeaza, situatia unei societati care are contracte de arenda incheiate cu persone fizice inainte 2012, dar si in cursul anului 2012. In contract se specifica la drepturile si obligatiile arendatorului ca acesta se obliga sa plateasca taxele si impozitele datorate pentru terenurile arendate.

Vom vedea astfel daca din aceasta obligatie poate rezulta faptul ca arendasul nu are nicio obligatie de retinere la sursa a impozitului pe venit datorat de arendator (proprietar), deoarece niciun arendator nu doreste sa i se retina la sursa impozitul de 16% din venitul net, mentionand ca va vira personal impozitul la bugetul de stat.

Urmeaza sa stabilim in ce masura poate societatea sa transfere proprietarului de teren obligatia platii impozitului pe venit pentru contractele amintite.

Raspuns:

In raport cu obligatiile fiscale, prevederile aplicabile vor fi cele ale Codului fiscal. Astfel, potrivit art. 62 alin. (2 indice 4) si (2 indice 5) din Codul fiscal, platitorul de venit are obligatia de a calcula si retine la sursa impozitul pe venit la momentul platii venitului si de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii venitului de catre platitorul de venit, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net determinat, potrivit art. 62 alin. (2 indice 3) din Codul fiscal, prin deducerea, la fiecare plata, din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

Impozitul pe veniturile din arenda astfel calculat, retinut si virat, reprezinta impozit final, conform art. 62 alin. (2 indice 4) din Codul fiscal.

Prevederile care au introdus impunerea prin retinere la sursa in sarcina arendasului, impozitul fiind final, respectiv prevederile art. 62 alin. (2 indice 1) – (2 indice 5) din Codul fiscal aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2012, potrivit art. VII din OUG 125/2011.

In aceasta situatie, pentru veniturile platite incepand cu 1 ianuarie 2012, platitorul venitului (arendasul) este cel care va avea obligatia de a calcula si retine la sursa impozitul pe venit, la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut diminuat cu cheltuieli forfetare stabilite in cota de 25% din venitul brut. Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se va vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut de catre arendas si reprezinta impozit final pentru arendator.

Codul fiscal prevede posibilitatea de a se opta pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In acest caz, alin. 2 indice (6) de la art. 62 prevede obligatia contribuabililor de a preciza in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia optiunea respectiva. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv. Astfel, prin exceptie de la prevederile alin. (2 indice 1) - (2 indice 5) ale art. 62 din Codul fiscal care introduc obligatia impunerii finale prin retinere la sursa, contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal. Contribuabilii care obtin venituri din arenda, completeaza declara?ia numai in situa?ia in care, au optat pentru modificarea modului de determinare a venitului net.

Pentru situatiile in care exista contracte de arendare aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, art. 94 alin. (14) din Codul fiscal, obliga acei contribuabili care realizeaza venituri din arenda sa isi exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa, prin incheierea unui act aditional, inainte de data efectuarii primei plati, care sa fie inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la incheierea acestuia.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modalitati de impunere a veniturilor din arenda. Procedura de transfer a unor obligatii de plata":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

  • Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social
    • Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali. OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece: Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"