Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modalitati de impunere a veniturilor din arenda. Procedura de transfer a unor obligatii de plata

02-Aug-2012
3134
Dezbatem, prin cele ce urmeaza, situatia unei societati care are contracte de arenda incheiate cu persone fizice inainte 2012, dar si in cursul anului 2012. In contract se specifica la drepturile si obligatiile arendatorului ca acesta se obliga sa plateasca taxele si impozitele datorate pentru terenurile arendate.

Vom vedea astfel daca din aceasta obligatie poate rezulta faptul ca arendasul nu are nicio obligatie de retinere la sursa a impozitului pe venit datorat de arendator (proprietar), deoarece niciun arendator nu doreste sa i se retina la sursa impozitul de 16% din venitul net, mentionand ca va vira personal impozitul la bugetul de stat.

Urmeaza sa stabilim in ce masura poate societatea sa transfere proprietarului de teren obligatia platii impozitului pe venit pentru contractele amintite.

Raspuns:

In raport cu obligatiile fiscale, prevederile aplicabile vor fi cele ale Codului fiscal. Astfel, potrivit art. 62 alin. (2 indice 4) si (2 indice 5) din Codul fiscal, platitorul de venit are obligatia de a calcula si retine la sursa impozitul pe venit la momentul platii venitului si de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii venitului de catre platitorul de venit, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net determinat, potrivit art. 62 alin. (2 indice 3) din Codul fiscal, prin deducerea, la fiecare plata, din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

Impozitul pe veniturile din arenda astfel calculat, retinut si virat, reprezinta impozit final, conform art. 62 alin. (2 indice 4) din Codul fiscal.

Prevederile care au introdus impunerea prin retinere la sursa in sarcina arendasului, impozitul fiind final, respectiv prevederile art. 62 alin. (2 indice 1) – (2 indice 5) din Codul fiscal aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2012, potrivit art. VII din OUG 125/2011.

In aceasta situatie, pentru veniturile platite incepand cu 1 ianuarie 2012, platitorul venitului (arendasul) este cel care va avea obligatia de a calcula si retine la sursa impozitul pe venit, la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut diminuat cu cheltuieli forfetare stabilite in cota de 25% din venitul brut. Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se va vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut de catre arendas si reprezinta impozit final pentru arendator.

Codul fiscal prevede posibilitatea de a se opta pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In acest caz, alin. 2 indice (6) de la art. 62 prevede obligatia contribuabililor de a preciza in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia optiunea respectiva. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv. Astfel, prin exceptie de la prevederile alin. (2 indice 1) - (2 indice 5) ale art. 62 din Codul fiscal care introduc obligatia impunerii finale prin retinere la sursa, contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal. Contribuabilii care obtin venituri din arenda, completeaza declara?ia numai in situa?ia in care, au optat pentru modificarea modului de determinare a venitului net.

Pentru situatiile in care exista contracte de arendare aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, art. 94 alin. (14) din Codul fiscal, obliga acei contribuabili care realizeaza venituri din arenda sa isi exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa, prin incheierea unui act aditional, inainte de data efectuarii primei plati, care sa fie inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la incheierea acestuia.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modalitati de impunere a veniturilor din arenda. Procedura de transfer a unor obligatii de plata":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016