Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specifice

02-Iun-2020
9840

Va rog sa detaliati modalitatea de inventariere a creantelor si datoriilor la sfarsit de an, operatiune inclusa in Calendarul Inventarierilor pe anul 2019. Se intocmeste PV cu toti furnizorii (conturi 401, 404) si cu toti clientii (cont 411, 4118) cu soldul la 31.12.2019 pe fiecare partener, desi confirmare de sold nu am trimis/primit de la toti colaboratorii, numarul lor fiind foarte mare. 

Care ar fi un prag de semnificatie peste a carui valoare sa solicitam extrase de cont? In cazul clientilor incerti cum se procedeaza, trebuie inventariati si acestia? Cine semneaza PV de inventariere si ce contin listele de inventariere? In modelul de extras de cont se trec soldurile la toate conturile de datorii (inclusiv 419, 462, 408), respectiv toate conturile de creante (409, 461, 418)? Va multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Constanta Popa:

Chiar daca nu reprezinta elemente corporale (active fixe, stocuri) si pentru evaluarea creantelor si a datoriilor se aplica tot Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009.

Astfel, conform pct. 28 alin. 1-2 din Norme creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. In situatia in care decontarea creantelor si obligatiilor se efectueaza pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate. De asemenea, conform pct. 20 din norme pentru creantele si obligatiile incerte ori in litigiu se intocmesc situatii analitice separate.

Aceste prevederi de principiu se aplica pentru orice inventariere a creantelor si obligatiilor.



In procedurile interne proprii privind inventarierea, care trebuie stabilite de conducerea entitatii potrivit pct. 83 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 si pct. 5 din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, se vor prevedea si pragurile de semnificatie pentru inventarierea creantelor si obligatiilor prin transmiterea extraselor de cont pentru confirmare de catre parteneri. Aceste praguri nu pot fi indicate ca o valoare cifrica anume intrucat trebuie adaptate specificului entitatii si situatiei concrete a acesteia (spre exemplu, in procedura de inventariere se va putea stabili obligativitatea inventarierii creantelor care depasesc pentru fiecare client un procent „x” din soldul contului 4111 – Clienti de la sfarsitul perioadei inventariate etc.).

Si clientii incerti se inventariaza, dar separat, tot prin transmiterea extraselor de cont spre confirmare si, eventual, prin stabilirea unui prag de semnificatie, diferit de cel stabilit pentru clientii obisnuiti, conform procedurilor interne proprii de inventariere. Extrasele de cont pot fi inlocuite de alte documente din care sa reiasa valoarea creantelor neincasate, respectiv notificari anterioare, puneri in intarziere, actiuni in instanta impotriva clientilor rau-platnici, cereri de inscriere la masa credala in cazul clientilor aflati in insolventa etc.

Nu se vor intocmi liste de inventariere propriu-zise ale creantelor si obligatiilor pe baza formularului „Lista de inventariere” (cod 14-3-12) prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, ci situatii ale conturilor de creante si datorii, defalcate analitic pe clienti/debitori si furnizori/creditori, cu identificarea documentelor justificative/facturilor aferente creantelor neincasate si datoriilor neplatite existente in sold la data inventarierii si precizarea extraselor de cont sau a celorlalte documente pe baza carora soldurile au fost confirmate. Modelul de extras de cont (cod 14-6-3) prevazut de pct. 28 din Norme se poate utiliza pentru confirmarea tuturor creantelor si datoriilor, indiferent de contul contabil in care sunt evidentiate, intocmindu-se un astfel de formular pentru fiecare partener in parte.

Situatiile analitice ale conturilor de creante si datorii, impreuna cu documentatia aferenta vor sta la baza verificarii conturilor sintetice corespunzatoare conform pct. 34 alin. (4) din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, iar rezultatul verificarii, cu identificare eventualelor pagube produse de neurmarirea decontarii sau decontarea defectuoasa a creantelor si, eventual, a obligatiilor va fi consemnat si el in procesul-verbal privind rezultatele inventarierii intocmit de comisia de inventariere potrivit pct. 39 si pct. 42 din norme.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici