Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specifice
Va rog sa detaliati modalitatea de inventariere a creantelor si datoriilor la sfarsit de an, operatiune inclusa in Calendarul Inventarierilor pe anul 2019. Se intocmeste PV cu toti furnizorii (conturi 401, 404) si cu toti clientii (cont 411, 4118) cu soldul la 31.12.2019 pe fiecare partener, desi confirmare de sold nu am trimis/primit de la toti colaboratorii, numarul lor fiind foarte mare.
Care ar fi un prag de semnificatie peste a carui valoare sa solicitam extrase de cont? In cazul clientilor incerti cum se procedeaza, trebuie inventariati si acestia? Cine semneaza PV de inventariere si ce contin listele de inventariere? In modelul de extras de cont se trec soldurile la toate conturile de datorii (inclusiv 419, 462, 408), respectiv toate conturile de creante (409, 461, 418)? Va multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Constanta Popa:
Chiar daca nu reprezinta elemente corporale (active fixe, stocuri) si pentru evaluarea creantelor si a datoriilor se aplica tot Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009.
Astfel, conform pct. 28 alin. 1-2 din Norme creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. In situatia in care decontarea creantelor si obligatiilor se efectueaza pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate. De asemenea, conform pct. 20 din norme pentru creantele si obligatiile incerte ori in litigiu se intocmesc situatii analitice separate.
Aceste prevederi de principiu se aplica pentru orice inventariere a creantelor si obligatiilor.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Autofacturare discount de primit Societatea noastra va face 2 ajustari exact cum precizati ,pentru perioada pana la iulie 2025 inclusiv ajustare TVA cu 19% , apoi cu 21%, dar cu note contabile intrucat nu primim...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Nereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
In procedurile interne proprii privind inventarierea, care trebuie stabilite de conducerea entitatii potrivit pct. 83 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 si pct. 5 din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, se vor prevedea si pragurile de semnificatie pentru inventarierea creantelor si obligatiilor prin transmiterea extraselor de cont pentru confirmare de catre parteneri. Aceste praguri nu pot fi indicate ca o valoare cifrica anume intrucat trebuie adaptate specificului entitatii si situatiei concrete a acesteia (spre exemplu, in procedura de inventariere se va putea stabili obligativitatea inventarierii creantelor care depasesc pentru fiecare client un procent „x” din soldul contului 4111 – Clienti de la sfarsitul perioadei inventariate etc.).
Si clientii incerti se inventariaza, dar separat, tot prin transmiterea extraselor de cont spre confirmare si, eventual, prin stabilirea unui prag de semnificatie, diferit de cel stabilit pentru clientii obisnuiti, conform procedurilor interne proprii de inventariere. Extrasele de cont pot fi inlocuite de alte documente din care sa reiasa valoarea creantelor neincasate, respectiv notificari anterioare, puneri in intarziere, actiuni in instanta impotriva clientilor rau-platnici, cereri de inscriere la masa credala in cazul clientilor aflati in
insolventa etc.
Nu se vor intocmi liste de inventariere propriu-zise ale creantelor si obligatiilor pe baza formularului „Lista de inventariere” (cod 14-3-12) prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, ci situatii ale conturilor de creante si datorii, defalcate analitic pe clienti/debitori si furnizori/creditori, cu identificarea documentelor justificative/facturilor aferente creantelor neincasate si datoriilor neplatite existente in sold la data inventarierii si precizarea extraselor de cont sau a celorlalte documente pe baza carora soldurile au fost confirmate. Modelul de extras de cont (cod 14-6-3) prevazut de pct. 28 din Norme se poate utiliza pentru confirmarea tuturor creantelor si datoriilor, indiferent de contul contabil in care sunt evidentiate, intocmindu-se un astfel de formular pentru fiecare partener in parte.
Situatiile analitice ale conturilor de creante si datorii, impreuna cu documentatia aferenta vor sta la baza verificarii conturilor sintetice corespunzatoare conform pct. 34 alin. (4) din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, iar rezultatul verificarii, cu identificare eventualelor pagube produse de neurmarirea decontarii sau decontarea defectuoasa a creantelor si, eventual, a obligatiilor va fi consemnat si el in procesul-verbal privind rezultatele inventarierii intocmit de comisia de inventariere potrivit pct. 39 si pct. 42 din norme.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<