
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.
In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cauze de reducere a pedepselor pentru o serie de infract?iuni.
In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cauze de reducere a pedepselor pentru o serie de infractiuni.
De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in Anexa la Legea nr. 241/2005.
In conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 241/2005, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda stabilirea cu rea-credinta de catre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensari datorate bugetului general consolidat.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda asocierea in vederea savarsirii faptei prevazute la alineatul anterior.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
a) ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
b) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
c) evidentierea, in actele contabile, in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
e) executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice;
f) sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
g) substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala;
h) folosirea de catre contribuabil, cu rea-credinta, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in vederea crearii aparentei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor/serviciilor;
i) utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.
Daca prin faptele prevazute la art. 9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
Daca prin faptele prevazute la art.9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca pana la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste. in acest caz, organele competente nu sesizeaza organele de urmarire penala.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca pana la primul termen de judecata prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceste conditii este de pana la 1.000.000 euro inclusiv, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda. in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca ulterior primului termen de judecata si pana la judecarea definitiva a cauzei prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc cu o treime. Prejudiciul se va determina in temeiul unei expertize de specialitate. Suspectul sau inculpatul au dreptul de a participa la efectuarea expertizei. Dispozitiile art. 172 - 180 din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator. Despre dispunerea expertizei va fi incunostintat suspectul sau inculpatul, persoana fizica sau persoana juridica, prin reprezentant, dupa caz, dandu-i acestuia timpul necesar pentru exercitarea deplina a drepturilor sale procesuale.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, prin care s-a cauzat un prejudiciu care nu depaseste 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, daca in cursul urmaririi penale prejudiciul cauzat majorat cu 25% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul procedurii camerei preliminare sau al judecatii, pana la pronuntarea unei hotarari in prima instanta, acelasi prejudiciu majorat cu 50% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul judecatii in apel, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, acelasi prejudiciu majorat cu 100% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (4) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile art. 10 se aplica tuturor inculpatilor chiar daca nu au contribuit la acoperirea prejudiciului prevazut la alin. (1) si (2) ale art. 10.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (5) din Legea nr. 241/2005, daca persoana care a savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 61, 8 sau 9 aduce la cunostinta organelor de urmarire penala sau a organelor fiscale infractiunea comisa, in timp ce aceasta se afla in derulare sau in termen de cel mult un an de la data epuizarii activitatii infractionale si mai inainte ca organele de urmarire penala sa fi fost sesizate cu privire la aceasta si, ulterior, inlesneste aflarea adevarului si tragerea la raspundere penala a unuia sau mai multor participanti la comiterea infractiunii, limitele speciale se reduc la jumatate.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) ale art. 10 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de prezenta lege intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1) sau (2).
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Legea privind combaterea evaziunii fiscale, modificata prin LEGEA 126/2024. Care sunt schimbarileNoi fapte care se pedepsesc cu inchisoare au fost introduse prin LEGEA 126/2024LEGEA 126/2024. Operatorii economici care nu conecteaza casele de marcat la sistemul ANAF vor fi sanctionati penalArticole similare
Frauda de 15.000.000 euro identificata de inspectorii DGAF in domeniul comertului cu autoturisme second handFirme care au fost incadrate la regimul micro, insa nu au angajati. De cand se face trecerea la impozitul pe profit?Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?Facturare in transe a prestarilor de servicii finalizate. Care vor fi implicatiile fiscale?Cum a fost modificata LEGEA 241/2005 privind evaziunea fiscala de OUG 130/2021Ultimele articole
OANAF 2047/2016: Procedura de distribuire sume din Contul 50.86.09Articole similare
Obligatii declarare venituri din chirii. Ce riscati daca nu declarati si cum va puteti inscrie la ANAF?Apel ANAF catre liderii de opinie, jurnalisti si politicieni: Respectati adevarul si pe romani!Operatiunea Apollo. Suspiciuni de EVAZIUNE FISCALA in aproape 90% din cazurile analizate din primul esantion verificatSe modifica din nou Codul fiscal? Vezi proiectulEVAZIUNE FISCALA. Cum se stabileste termenul de prescriere a obligatiilor fiscale?Ultimele articole
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITEVAZIUNE FISCALA. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata NotificareaNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleDin 1 martie 2025 directia antifrauda va avea unitati in fiecare judet din tara, conform OUG 132/2024Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA