
Raportul Special
realizat de specialisti
Fenomenul de evitare a platilor catre stat este in crestere, iar institutiile abilitate lucreaza intens pentru reducerea numarului de astfel de situatii. Vorbim aici de eforturi depuse de catre Directia Generala a Finantelor Publice, Directia de Investigare a Criminalitatii Economice din cadrul Politiei, precum si Directia Generala Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF sau departamentele economice ale serviciilor secrete. Intr-un articol privind evaziunea fiscala, CECCAR aminteste ca "ca directiile de actiune care pot contribui la limitarea ariei evaziunii fiscale trebuie sa acopere trei domenii: legislativ, administrativ si social".
Totodata, in ce priveste cresterea evaziunii fiscale in Romania, aceeasi sursa noteaza:
"Spiritul de evaziune fiscala se naste din simplul joc al interesului. Oricare ar fi cota impozitului pus in sarcina, omul, prin natura sa, are mereu tendinta sa puna interesul general in urma celui particular. El este inclinat sa considere impozitul mai mult un prejudiciu decat o contributie legitima la cheltuielile publice si sa vada intotdeauna cu ochi rai pe acela care vrea sa ii micsoreze patrimoniul. Astfel, din cele mai vechi timpuri, contribuabilii au cautat sa reduca obligatiile fiscale, recurgand la tot felul de metode ingenioase."
Obligatii declarare
Retineti ca declararea se face in 30 de zile de la incheierea contractului
Obligatia de declarare trebuie indeplinita in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului, ocazie cu care contribuabilul va depune si declaratia privind venitul estimat/norma de venit (formularul 220).
Documentele necesare pentru inregistrare:
- contractul de inchiriere (un exemplar in original se pastreaza de catre organul fiscal);
Nota: Daca o persoana fizica are mai multe astfel de contracte incheiate, va depune o declaratie pentru fiecare dintre aceste surse de venit. Totusi, Codul fiscal prevede ca, pentru mai mult de cinci contracte in derulare intr-un an, cel care inchiriaza se incadreaza la alta categorie de venituri impozabile - veniturile din activitati independente - si se supune regulilor de impozitare aferente acestei categorii.
Potrivit actului insa, daca se aduce un prejudiciu mai mare de 100.000 de euro, limitele pedepsei cresc cu cinci ani - concret, se stabileste de catre judecator o pedeapsa intre sapte si 13 ani, daca nu mai exista alte circumstante care sa indulceasca aceste limite, cum s-a intamplat si in cazul femeii (recunoasterea faptei, lipsa antecedentelor penale, acoperirea prejudiciului).
Daca prejudiciul adus prin faptele de evaziune se ridica la mai mult de 500.000 de euro, limitele pedepsei cresc cu sapte ani, potrivit legii.
In prezent,tinand cont de reglementarile in vigoare, infractiunile de evaziune fiscala care reprezinta concret acte de fraudare a dispozitiilor legale si implicit de frauda fiscala constau, dupa caz, in comiterea uneia dintre urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
- ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
- omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
- evidentierea, in actele contabile sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
- alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor;
- executarea de evidente contabile duble, folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor;
- sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
- substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala (art. 9 alin. (1) din Legea nr. 241/2005).
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Controale ANAF 2023: Inspectiile fiscale NU se vor mai desfasura la sediul firmelor, ca pana acum, ci vor fi efectuate direct din birourile fisculuiObligatii declarative cu termen in luna mai 2011Ciolacu renunta la plafonarea platilor cash, dar NU ii uita pe evazionisti: Voi veni peste voi!Noutati microintreprinderi in 2022: plafonul pentru cifra de afaceri, sponsorizarile, depunerea formularului 107, cheltuieli si venituri in T4Asocierea in participatiune: ce este, cum functioneaza si care este tratamentul fiscal-contabilUltimele articole
Pot fi incadrate serviciile gratuite ca sponsorizare? Ce prevede legeaBilete de odihna si servicii turistice pentru salariati: ai nevoie de factura din SPV pentru justificarea cheltuielii?Achizitia unui apartament pe firma. Conditii, TVA, contabilitate si deductibilitatea cheltuielilorDoua domenii cu risc fiscal in atentia ANAF. Cine intra in vizorul inspectorilorSalon de estetica controlat de Antifrauda. Nereguli fiscale descoperite pornind de la analize de riscArticole similare
Cesiune de creante versus cesiune de contract. Se colecteaza TVA la cesiunea contractului?Fiscul te amendeaza cu 500 lei daca nu depui declaratiile de venit la termenInregistrare VENITURI DIN CHIRII. Ce tratament fiscal se aplica?Facilitati la calculul impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru veniturile din chirii din anul 2020Declaratie Unica 2025. Termen limita de depunere in cazul in care a fost DEPASIT plafonul pentru contributii socialeUltimele articole
Declaratia 205 si chiriile platite in avans. Cum declari corect impozitul retinut la sursaVENITURI DIN CHIRII in 2025-2026. Obligatii fiscale, casa de marcat si POSC168 ANAF pentru soti. Cum sa declarati veniturile din chirii in 2025CASS 2025: Cum iti pastrezi calitatea de asigurat daca ai venituri din dividende si chiriiVENITURI DIN CHIRII. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaArticole similare
Domiciliul fiscal. Ce este si ce trebuie sa stii despre declararea/modificarea domiciliului fiscalNoul Cod Fiscal: Cateva aspecte privind impozitarea cladirilor aflate in proprietatea persoanelor fiziceC168 ANAF pentru soti. Cum sa declarati veniturile din chirii in 2025Cheltuieli cu chirii si utilitati. Refacturarea se face cu TVA?Incadrare cladire rezidentiala. Ce implicatii fiscale apar si ce criterii se aplica?Ultimele articole
ATENTIE soferi de Bolt si Uber - PROIECT DE LEGE care propune eliminarea contractelor de comodat din transportul alternativCONTRACTUL DE INCHIRIERE: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAFNoi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025Sfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA