Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020

04-Feb-2025
1503
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020

Microintreprinderile pot beneficia, conform OUG 153/2020, de o bonificatie prin care reduc impozitul pe veniturile micro. In acest sens, firmele trebuie sa calculeze corect capitalul propriu contabil si capitalul ajustat pentru a putea aplica facilitatea.

Iar in acest articol specialistul nostru va analiza cum se calculeaza bonificatiile pentru microintreprinderi, avand la baza exemple concrete de conturi contabile.

Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020

Un contribuabil are nevoie de un model de calcul al bonificatiei pentru microintreprindere cu conturile contabile din balanta. Se intreaba ce aduna si ce imparte, dorind sa aiba un exemplu direct pe conturi contabile.

Specialistul ne spune ca potrivit prevederilor din OUG 153/2020:
(1) Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor potrivit titlului III Impozitul pe veniturile microintreprinderilor din Codul fiscal, precum si contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel:

Ai nevoie de ajutor pentru problemele firmei tale? Poti intreba specialistii nostri de la portalcodulfiscal, click AICI<<


a) 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil, prezentat in situatiile financiare anuale, respectiv in raportarile contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, in anul pentru care datoreaza impozitul, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris;



b) daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori:

Procentul de reducere a impozitului Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat:
5% pana la 5% inclusiv
6% peste 5% si pana la 10% inclusiv
7% peste 10% si pana la 15% inclusiv
8% peste 15% si pana la 20% inclusiv
9% peste 20% si pana la 25% inclusiv
10% peste 25%

Ai nevoie de ajutor pentru problemele firmei tale? Poti intreba specialistii nostri de la portalcodulfiscal, click AICI<<

c) 3%, daca inregistreaza o crestere peste nivelul prevazut la alin. (4) a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 si daca indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a). Prevederile prezentei litere se aplica incepand cu anul 2022, respectiv incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2022.

(2) In cazul in care sunt aplicabile doua sau trei din reducerile prevazute la alin. (1), pentru determinarea valorii reducerii, procentele corespunzatoare acestora se aduna, iar valoarea rezultata se aplica asupra impozitului.

(3) Nu intra sub incidenta prevederilor prezentului articol contribuabilii pentru care reglementarile contabile sunt emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c), procentul de crestere a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 are urmatoarele valori:

(5) In sensul prezentului articol, capitalul propriu ajustat cuprinde urmatoarele elemente:
a) capital subscris varsat/capital de dotare;
b) patrimoniul regiei;
c) patrimoniul public;
d) patrimoniul privat;
e) patrimoniul institutelor nationale de cercetare-dezvoltare;
f) prime de capital;
g) rezerva legala, statutara sau contractuala si alte rezerve constituite din profitul net ca urmare a deciziei actionarilor/asociatilor sau potrivit prevederilor legale;
h) rezultatul net reportat - sold creditor, reprezentand diferenta pozitiva dintre soldurile creditoare si debitoare.

(10) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) si c), cresterea capitalului propriu ajustat se determina astfel:

Potrivit prevederilor de la alin. (10), in aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) si c), cresterea capitalului propriu ajustat se determina astfel:

a) cresterea anuala a capitalului propriu ajustat in anul pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent, prevazuta la alin. (1) lit. b), se determina potrivit urmatoarei formule:
CCPA2024/2023 = [(CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul precedent)/CPA inregistrat in anul precedent] x 100
CPA inregistrat in anul precedent
unde:
CCPA - cresterea anuala a capitalului propriu ajustat;
CPA - capitalul propriu ajustat;

b) cresterea capitalului propriu ajustat in anul pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020, prevazuta la alin. (1) lit. c), se determina potrivit urmatoarei formule:
CCPA2024/2020 = [(CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul 2020)/CPA inregistrat in anul 2020] x 100
CPA inregistrat in anul 2020
unde:
CCPA - cresterea capitalului propriu ajustat;
CPA - capitalul propriu ajustat.

Asadar, in primul rand trebuie sa calculati atat capitalul propriu contabil cat si capitalul propriu ajustat pentru anul 2020, astfel:

Capital propriu contabil 2020 = sold cont 1012 sold conturi 105,1061,1068,117 creditor si 121 creditor;
Capital propriu ajustat 2020 = sold cont 1012 sold conturi 1061,1068,117 creditor;

In acelasi fel se calculeaza capitalul propriu contabil si capitalul propriu ajustat pentru 2023 si 2024 si apoi se determina cresterea de capital propriu ajustat pentru anul 2024 fata de anul 2020 si 2023, prin urmatoarele formule contabile:
CCPA2024/2023 = [(CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul precedent)/CPA inregistrat in anul precedent] x 100
CCPA2024/2020 = [(CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul 2020)/CPA inregistrat in anul 2020] x 100

Se totalizeaza bonificatiile, se determina impozitul total datorat pentru anul 2024, fara bonificatii, se aplica bonificatia totala si se determina impozitul aferent trimestrului IV 2024, prin scaderea bonificatiei.



Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016