Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAF

06-Nov-2024
1347
Modificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAF

ANAF propune, printr-un nou Proiect de Ordin, modificarea modelului si continutului unor formulare utilizate in procesul de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, dar si a procedurii de aplicare pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii. In plus, au fost actualizate in mod corespunzator si instructiunile de completare a formularului 230.

Prevederile actului normativ se aplica de catre contribuabilii care opteaza pentru directionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate incepand cu anul 2024.

Atentie! Pentru a putea fi aplicate modificarile, actul normativ trebuie sa fie promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial.

Noutati cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual, propuse de ANAF. Ce se schimba

Conform Referatului de aprobare, prin OUG nr.115/2023, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, au fost aduse o serie de modificari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste dispozitiile privind directionarea unei sume din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private.

Modificarile legislative au vizat, in principal urmatoarele aspecte:

1.Restrangerea sferei de cuprindere a categoriilor de venit pentru care contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private, incepand cu data de 1 ianuarie 2024.

Incepand cu data mentionata, dispozitiile privind directionarea unei sume din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, vizeaza numai contribuabilii care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor. Contribuabilii mentionati depun in acest scop formularul 230, pana la data de 25 mai inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.

2.Comunicarea de catre organul fiscal competent, catre entitatile beneficiare, in baza acordului scris exprimat de contribuabili, a informatiilor referitoare la sumele directionate, codul numeric personal/numarul de identificare fiscala si denumirea contribuabililor care au directionat sumele, potrivit dispozitiilor art.LV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023.

Ca urmare, prin proiectul de ordin se propun urmatoarele:

  • aprobarea modelului si continutului unor formulare utilizate in procesul de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private:
-230 „Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor” si „Anexa nr....la Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor”;
-255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”;
-258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, virata in mod necuvenit entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”;
-„Situatie centralizatoare a datelor cuprinse in formularul 230, transmisa de entitatea beneficiara”;
-„Notificare privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”;
-„Notificare privind comunicarea contului bancar de catre entitatea beneficiara”;
-„Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor si a sumelor directionate de acestia din impozitul pe venit”;
-„Referat de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, virata in mod necuvenit entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”;

• aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.

Pentru evitarea unor disfunctionalitati in procesul de virare a sumelor catre entitatea beneficiara, in procedura au fost introduse dispozitii referitoare la notificarea de catre organul fiscal a entitatii beneficiare cu privire la transmiterea noului cont bancar, intrucat contul bancar mentionat in cerere figureaza ca fiind inchis.

Totodata, au fost actualizate in mod corespunzator si instructiunile de completare a formularului 230 „Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor”.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016