Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modul de impunere a veniturilor realizate din cesiunea partilor sociale de catre persoanele juridice straine

27-Apr-2012
3906
Impozitarea operatiunilor de cesiune a actiunilor/partilor sociale este stabilita de art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, care enumera in calitate de contribuabili persoanele juridice straine care realizeaza venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana.

De asemenea, art. 14 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal mentioneaza in sfera de cuprindere a impozitului profitul impozabil aferent vanzarii/cesionarii titlurilor de participare detinute la o
persoana juridica romana de catre persoane juridice straine.

Mai mult, art. 115 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal precizeaza in mod expres aplicarea Titlului III - Impozitul pe profit asupra veniturilor persoanelor juridice straine obtinute din transferul titlurilor de participare detinute intr-o persoana juridica romana.

Astfel, persoana juridica straina care obtine venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana are obligatia de a plati impozit pe profit si de a depune declaratii de impozit pe profit.

Aceste obligatii de plata si declarare revin, potrivit pct. 892 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, persoanei juridice romane sau sediului permanent din Romania al persoanei juridice straine, in numele persoanei juridice straine care realizeaza veniturile.

Desigur ca aceste operatiuni pot fi facute si de catre un reprezentant fiscal in numele persoanei juridice obligate, situatie in care nu ar mai exista obligatia de retinere la sursa a impozitului. Aceasta circumstanta insa este insuficient normata in actele normative in vigoare. Concret, potrivit art. 30 alin. (4) din Codul fiscal, orice persoana juridica romana sau persoana juridica straina cu sediul permanent in Romania, care plateste venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, catre o persoana juridica straina, are obligatia de a retine impozitul calculat din veniturile platite si de a vira impozitul retinut la bugetul de stat.

Suplimentar, platitorii de venituri au si obligatia, potrivit art. 119 din Codul fiscal, sa depuna o declaratie la autoritatea fiscala competenta pana la data de 28, respectiv 29 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care s-a platit impozitul.

Regulile de determinare a profitului impozabil sunt prevazute la pct. 47 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal. Astfel, profitul impozabil se determina ca diferenta intre valoarea obtinuta in urma vanzarii si valoarea nominala in cazul primei vanzari sau costul de achizitie ori valoarea fiscala definita potrivit art. 27 din Codul fiscal.

Asadar, daca titlurile de participare nu au facut obiectul unei tranzactii anterioare, determinarea profitului impozabil se va efectua pe baza diferentei dintre pretul la care are loc cesiunea si valoarea nominala a titlurilor de participare.

In cazul in care titlurile au facut obiectul unei tranzactii exprimate in moneda straina se vor utiliza regulile prevazute la art. 9 alin. (3) privind conversia in lei a sumelor respective:

a) in cazul unei persoane care desfasoara o activitate intr-un stat strain si isi tine contabilitatea acestei activitati in moneda statului strain, profitul impozabil sau venitul net din activitati independente si impozitul platit statului strain se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar pentru perioada careia ii este aferent profitul impozabil sau venitul net;

b) in oricare alt caz, sumele se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea cursului de schimb valutar la data la care se primesc sau se platesc sumele respective ori la alta data prevazuta in norme.

Beneficiarul venitului trebuie sa prezinte documentul din care sa rezulte valoarea tranzactiei anterioare, in caz contrar impozitul se va determina pe baza valorii nominale. Teoretic, contractul de cesiune trebuie sa se regaseasca printre inscrisurile aflate la Registrul comertului, insa este posibil ca pretul tranzactiei sa nu se regaseasca in cuprinsul acestuia, ci intr-un alt document.

Raspunderea persoanei juridice care face determinarea si retinerea impozitului se rezuma la documentele publice, pentru diferenta raspunderea revenind beneficiarului de venit. Plata impozitului retinut se efectueaza, potrivit art. 34 alin. (3), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

In cazul in care impozitul nu ar fi retinut de la cedent de catre cesionarul persoana juridica romana sau persoana juridica straina cu sediul permanent in Romania, cheltuiala cu impozitul este nedeductibila, potrivit art. 21 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016