Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modul de impunere a veniturilor realizate din cesiunea partilor sociale de catre persoanele juridice straine

27-Apr-2012
3563
Impozitarea operatiunilor de cesiune a actiunilor/partilor sociale este stabilita de art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, care enumera in calitate de contribuabili persoanele juridice straine care realizeaza venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana.

De asemenea, art. 14 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal mentioneaza in sfera de cuprindere a impozitului profitul impozabil aferent vanzarii/cesionarii titlurilor de participare detinute la o
persoana juridica romana de catre persoane juridice straine.

Mai mult, art. 115 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal precizeaza in mod expres aplicarea Titlului III - Impozitul pe profit asupra veniturilor persoanelor juridice straine obtinute din transferul titlurilor de participare detinute intr-o persoana juridica romana.

Astfel, persoana juridica straina care obtine venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana are obligatia de a plati impozit pe profit si de a depune declaratii de impozit pe profit.

Aceste obligatii de plata si declarare revin, potrivit pct. 892 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, persoanei juridice romane sau sediului permanent din Romania al persoanei juridice straine, in numele persoanei juridice straine care realizeaza veniturile.

Desigur ca aceste operatiuni pot fi facute si de catre un reprezentant fiscal in numele persoanei juridice obligate, situatie in care nu ar mai exista obligatia de retinere la sursa a impozitului. Aceasta circumstanta insa este insuficient normata in actele normative in vigoare. Concret, potrivit art. 30 alin. (4) din Codul fiscal, orice persoana juridica romana sau persoana juridica straina cu sediul permanent in Romania, care plateste venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, catre o persoana juridica straina, are obligatia de a retine impozitul calculat din veniturile platite si de a vira impozitul retinut la bugetul de stat.

Suplimentar, platitorii de venituri au si obligatia, potrivit art. 119 din Codul fiscal, sa depuna o declaratie la autoritatea fiscala competenta pana la data de 28, respectiv 29 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care s-a platit impozitul.

Regulile de determinare a profitului impozabil sunt prevazute la pct. 47 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal. Astfel, profitul impozabil se determina ca diferenta intre valoarea obtinuta in urma vanzarii si valoarea nominala in cazul primei vanzari sau costul de achizitie ori valoarea fiscala definita potrivit art. 27 din Codul fiscal.

Asadar, daca titlurile de participare nu au facut obiectul unei tranzactii anterioare, determinarea profitului impozabil se va efectua pe baza diferentei dintre pretul la care are loc cesiunea si valoarea nominala a titlurilor de participare.

In cazul in care titlurile au facut obiectul unei tranzactii exprimate in moneda straina se vor utiliza regulile prevazute la art. 9 alin. (3) privind conversia in lei a sumelor respective:

a) in cazul unei persoane care desfasoara o activitate intr-un stat strain si isi tine contabilitatea acestei activitati in moneda statului strain, profitul impozabil sau venitul net din activitati independente si impozitul platit statului strain se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar pentru perioada careia ii este aferent profitul impozabil sau venitul net;

b) in oricare alt caz, sumele se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea cursului de schimb valutar la data la care se primesc sau se platesc sumele respective ori la alta data prevazuta in norme.

Beneficiarul venitului trebuie sa prezinte documentul din care sa rezulte valoarea tranzactiei anterioare, in caz contrar impozitul se va determina pe baza valorii nominale. Teoretic, contractul de cesiune trebuie sa se regaseasca printre inscrisurile aflate la Registrul comertului, insa este posibil ca pretul tranzactiei sa nu se regaseasca in cuprinsul acestuia, ci intr-un alt document.

Raspunderea persoanei juridice care face determinarea si retinerea impozitului se rezuma la documentele publice, pentru diferenta raspunderea revenind beneficiarului de venit. Plata impozitului retinut se efectueaza, potrivit art. 34 alin. (3), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

In cazul in care impozitul nu ar fi retinut de la cedent de catre cesionarul persoana juridica romana sau persoana juridica straina cu sediul permanent in Romania, cheltuiala cu impozitul este nedeductibila, potrivit art. 21 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016