Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 188/2022: Notificarea de conformare va fi trimisa de ANAF si persoanelor fizice. Vor avea 30 de zile la dispozitie sa isi indrepte situatia

06-Ian-2023
2199
OUG 188/2022: Notificarea de conformare va fi trimisa de ANAF si persoanelor fizice. Vor avea 30 de zile la dispozitie sa isi indrepte situatia

Desfasurarea inspectiilor fiscale a suferit modificari prin OUG 188/2022, in sensul ca sunt introduse anumite etape inainte ca ANAF sa inceapa efectiv controalele. Acest lucru se aplica si in cazul persoanelor fizice, carora le va fi trimisa Notificarea de conformare si vor avea, in acest caz, 30 de zile sa isi indrepte situatia inainte ca verificarile propriu-zise sa inceapa.

Conform OUG 188/2022, Notificarea de conformare va fi emisa de organul fiscal central si in cazul verificarii situatiei fiscale personale.

Pentru persoanele fizice identificate cu risc fiscal potrivit art. 138 alin. (2) lit. a), organul competent cu efectuarea verificarii situatiei fiscale personale transmite acestora, in scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate, in scopul reanalizarii de catre acestea a situatiei fiscale si, dupa caz, de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale.

 

Prin notificare se comunica persoanei fizice ca in termen de 30 de zile de la data comunicarii notificarii are posibilitatea depunerii sau corectarii declaratiei fiscale. Pâna la expirarea acestui termen, organul fiscal central prevazut la art. 138 alin. (2) lit. c) nu intreprinde nicio actiune in vederea selectarii pentru verificarea situatiei fiscale personale.

 

Depunerea sau corectarea declaratiei fiscale de catre persoana fizica nu impiedica selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale, insa numai dupa implinirea termenului prevazut mai sus.

 

Dupa implinirea termenului,persoanele fizice cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificate sunt supuse obligatoriu unei verificari a situatiei fiscale personale sau unei verificari documentare.

 

Modelul notificarii de conformare, periodicitatea emiterii notificarilor, precum si procedura de notificare se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.

 

 Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, se efectueaza urmatoarele activitati preliminare:

 

a) analiza de risc de catre structura de la nivelul aparatului central al ANAF in vederea stabilirii riscului aferent persoanelor fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile. Riscul aferent unei persoane fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile reprezinta diferenta semnificativa intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori pentru aceeasi perioada impozabila. Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei;

 

b) notificarea, in scris, a persoanelor fizice identificate cu risc fiscal potrivit lit. a), inainte de selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale, ca au posibilitatea de a reanaliza situatia fiscala personala, inclusiv de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale in termenul prevazut la art. 140^1 alin. (2);

 

c) selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii situatiei fiscale personale efectuate la nivelul aparatului central al ANAF, in functie de nivelul riscului stabilit. Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc.

 

 Prin exceptie de la lit. c), persoanele fizice pot fi selectate in mod aleatoriu pentru efectuarea unei verificari a situatiei fiscale personale. Termenii si conditiile in care se realizeaza selectarea aleatorie se stabilesc prin ordin al presedintelui ANAF.

 

Intr-un an calendaristic, procentul maximal de persoane fizice selectate in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul persoanelor fizice selectate pentru efectuarea verificarii situatiei fiscale personale in anul respectiv.

 

Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul structurii de verificare a situatiei fiscale personale are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici