Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA. Calcul baza CAS si CASS. Declaratia Unica

11-Mar-2019
13342

"Pentru PFA impus pe baza de norma de venit, care beneficiaza de ajustare a normei in sensul scaderii acesteia, pentru invaliditate, norma ajustata se foloseste si la calculul bazei pentru CAS si CASS sau se foloseste norma intreaga? In declaratia unica pentru 2019, daca PFA a fost impus pe baza de norma de venit si a depus declaratia unica estimativa in 2018, se mai completeaza rubricile referitoare la anul 2018 (impozit venit, CAS si CASS)? Dar daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, si acestea au fost declarate in declaratia estimativa pentru calculul cass in 2018, mai trebuie sa completeze rubricile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica pentru anul 2019?". Acesta este cazul de la care a plecat spacialistul nostru in studiul de caz propus astazi. In cele ce urmeaza, redam raspunsul specialistului.

Raspunsul specialistului

Din punct de vedere al contributiei de asigurari de sanatate (CAS), conform art. 148 alin. (4) din Legea nr. 227/2017 privin Codul fiscal: "Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

La pct. 7 Sectiunea a 4-a din Normele metodologice,se mentioneaza faptul ca "In aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul in curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal. Daca persoanele fizice realizeaza venituri din mai multe surse din activitati independente si/sau drepturi de proprietate intelectuala venitul net estimat pentru anul curent se stabileste prin insumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursa si/sau categorie de venit, dupa cum urmeaza: (…)

b) valoarea normelor de venit, determinate dupa ajustarea prevazuta la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal (pct 7 alin. (1) lit. b) din norme)".

Prin urmare, se datoreaza CAS numai daca se estimeaza obtinerea de venituri (dupa ajustare) mai mari de 12 salarii minime brute pe tara.

Din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), conform art. 170 alin. (1) si alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal: "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz; (…)".

Prin urmare, se ia in calcul norma de venit determinata dupa ajustare la determinarea plafonului in functie de care se stabileste daca se datoareaza sau nu contributii sociale.

Conform Instructiunilor de completare a formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice", pct. 1 "Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019, inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:

  • declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018; 
  • declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
  • declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.”

Prin urmare, se va declara doar impozitul pe venit la norma de venit din anul 2019 si contributiile de asigurari sociale aferente anului 2019 daca este cazul.

Daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, peste plafonul de 22.800 lei, declarate in declaratia estimativa pentru calculul CASS in 2018, are obligatia de a completa informatiile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica.

Se pare ca noul termen pentru depunerea declaratiei unice si plata impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii este 31 iulie 2019, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta postat pe site-ul oficial al Ministerului de Finante Publice, din 07.03.2019.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016