Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?

26-Apr-2023
5949
PFA la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?

Am un client care poate fi PFA la norma de venit pentru ca obtine venituri de 100.000 lei pe an (depaseste 24 salarii).

Intrebare: Norma de venit (36.000 lei) este doar pentru calculul de impozit? Va achita CAS si CASS aferent la 24 de salarii, respectiv 18.000 lei si 7.200 lei? Multumesc.

Calculare CAS si CASS pentru PFA la norma de venit – raspunsul specialistului:

Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul persoanei fizice ce desfasoara o activitate independenta in mod individual si este organizata ca persoana fizica autorizata conform OUG 44/2008, venitul net anual in functie de care se determina impozitul pe venit in cota de 10% se stabileste pe baza normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, care din informatiile furnizate este de 36.000 lei.

In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA care nu mai realizeaza si alte venturi in afara celor din activitati independente va datora CAS si CASS, astfel:

- potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS stabilita in cota de 25% o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (12 x 3.000 lei = 36.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv (36.000 lei) si 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);


b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (24 x 3000 lei = 72.000 lei), in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);
In ipoteza analizata, PFA realizeaza venituri nete evaluate in mod forfetar la nivelul normei anuale de 36.000 lei cuprinse in transa 36.000 lei inclusiv si 72.000 lei, datorand CAS la nivelul ales care nu poate fi mai mic decat 12 x 3.000 lei x 25% = 9.000 lei, urmand sa completeze Declaratia unica – Capitolul II pentru partea CAS estimata.

In acest caz, asa cum este reglementat si de art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unica – Capitolul II pentru partea CAS estimata, in functie de care se calculeaza CAS, se efectueaza prin raportarea normei anuale de venit din activitati independente determinate potrivit 69 din Codul fiscal la transele de venit de mai sus.

- potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CASS stabilita in cota de 10% o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (6 x 3.000 lei = 18.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv (18.000 lei) si 12 salarii minime brute pe tara (36.000 lei);
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (12 x 3.000 lei = 36.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv (36.000 lei) si 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (72.000 lei) , in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei).

In ipoteza analizata, PFA realizeaza venit net anual pe baza normelor anuale de venit conform art. 69 din Codul fiscal de 36.000 lei cuprinse in transa 36.000 lei inclusiv – 72.000 lei, datorand CASS la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara (CASS = 10% x 12 x 3.000 lei = 3.600 lei) urmand sa completeze Declaratia unica – Capitolul II pentru partea CASS estimata.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru partea CASS estimata, se efectueaza in conformitate cu dispozitiile art. 170 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, prin raportarea normei de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 69 la transele de venit de mai sus.

Prin urmare, pentru stabilirea obligatiilor privind impozitul pe venit, CAS si CASS, relevanta este norma de venit anual stabilita conform art. 69 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru CAS/CASS estimate, se efectueaza in functie de norma de venit din activitati independente si transele de venit corespunzatoare bazei de calcul al contributiilor si nu in functie de veniturile brute efectiv realizate.


Raspunsuri oferite in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici