
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE: Ordonanta de urgenta nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de OUG care aduce mai multe modificari impozitului pe venit. Cadourile acordate salariatilor cu ocazia Craciunului sau a altor sarbatori vor fi impozitate doar daca depasesc suma de 300 de lei. Autoritatile propun cresterea plafonului neimpozabil cu 150 de lei.
Conform proiectului de OUG, in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetelor cadou, oferite de angajatori, angajatilor cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie si cele oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie, se propune majorarea plafonului neimpozabil si care nu se cuprinde in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale obligatorii de la suma de 150 lei la suma de 300 de lei pentru fiecare persoana si fiecare eveniment, avand in vedere ca ultima majorare a avut loc in anul 2005 (de la 120 de lei la 150 de lei/persoana/eveniment).
In plus, se propune eliminarea din categoria veniturilor din alte surse a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou in corelare cu masura modificarii tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de catre angajatori/platitori, in sensul eliminarii exceptarii de la plata contributiilor sociale obligatorii si includerea in baza de calcul al acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori, potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decât cele in care se acorda cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase.
Initiatorii mentioneaza ca propunerea are in vedere eliminarea situatiilor constatate in practica de catre organele fiscale de control, in sensul in care aceste tichete cadou sunt achizitionate in cea mai mare parte in vederea acordarii angajatilor societatilor de distributie a marfurilor, in functie de vânzarile realizate de catre acestia prin indeplinirea unor obiective sau a unor indicatori de performanta.
Avand ca motivatie promovarea produselor, societatile care acorda tichete cadou stabilesc un sistem de bonusare al angajatilor societatilor de distributie prevalandu-se de prevederile art.15 alin. (2) din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare si de prevederile Capitolului X „Venituri din alte surse” din Codul fiscal, potrivit carora tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt venituri din alte surse. Pentru aceste tichete cadou, societatea care le acorda, declara si plateste doar impozit pe venituri din alte surse, caz in care nu se datoreaza CAS, iar CASS se datoreaza doar in situatia in care este depasit plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara.
Din analizele efectuate, a reiesit faptul ca la nivelul anului 2018 aproximativ 4,2%, dintre societatile care achizitioneaza tichete cadou in vederea distribuirii, achizitioneaza aproximativ 70% din totalul tichetelor cadou, iar celelalte societati, aproximativ 95,8% respectiv 29.938 de societati, achizitioneaza restul de 30% din totalul tichetelor.
In cazul societatilor care achizitioneaza 70% din totalul tichetelor cadou, s-a constatat ca achizitiile au loc lunar, sumele fiind aproximativ egale pe tot parcursul anului, in timp ce in cazul societatilor care achizitioneaza 30% din tichetele cadou, in cele mai multe cazuri achizitiile au loc in cursul lunii aprilie (sarbatorile Pascale) si respectiv in luna decembrie (sarbatorile de iarna), respectându-se dispozitiile legale privind acordarea tichetelor cadou.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Din analizele efectuate a rezultat faptul ca aceste tichete cadou sunt achizitionate in cea mai mare parte in vederea acordarii angajatilor firmelor de distributie a marfurilor, in functie de vânzarile realizate de catre acestia.
De exemplu, din analiza Declaratiei informative 205, depusa pentru anul 2018, in cazul unei singure societati au fost identificate cazuri in care mai multi angajati ai societatii de distributie au primit anual tichete cadou in valoare de peste 50.000 de lei, de 5 ori mai mare decât salariul obtinut la nivelul unui an. O astfel de practica evidentiaza in fapt o forma de salarizare disimulata, in scopul evitarii platii contributiilor sociale obligatorii.
Astfel, in corelare cu revizuirea prevederilor Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, se propune ca regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate potrivit legii, sa fie cel reglementat la Capitolul III – Venituri din salarii si asimilate salariilor din Codul fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Modificari aduse CODULUI FISCAL de Legea 296/2020 - impozitul pe venitImpozit micro in 2023: Firmele NU pot reveni la plata acestui impozit in timpul anului fiscalDiurne externe si noul plafon introdus prin Legea 72/2022. Cum se calculeaza sumele pentru salariati?D112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Ultimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectPachetul 2 de masuri fiscale. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitDrepturile de autor. Obligatii fiscale in 2025 + exemplu de calcul CAS si CASSMasuri fiscale 1 august 2025: IMPOZIT PE VENIT, TVA, CASS si accizeArticole similare
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Declaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelCodul Fiscal va fi modificat de Finante! Vezi schimbarile care se vor aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatoriiNoua varianta de proiect de modificare a Codului Fiscal, pusa in dezbatere publica de FinanteAnumite beneficii acordate salariatilor nu vor fi impozitate din 1 ianuarie 2023, daca se incadreaza in plafonul de 33%, conform OG 16/2022Ultimele articole
Ordinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Plafonul pentru beneficii neimpozabile ar putea sa scada de la 33% la 20%Veniturile neimpozabile cuprinse in plafonul de 33% vor fi inregistrate in statul de salarii?Aspecte fiscale care se aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor socialeFirmele pot acorda din 2023 un nou beneficiu extrasalarial angajatilor. 8 tipuri de venituri se vor incadra in plafonul de 33%Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA