Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Precizari de la ANAF: Achizitii intracomunitare de bunuri. Perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile

04-Mar-2019
9049

Perioada fiscala pentru persoanele impozabile care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri (AIC) devine luna calendaristica, potrivit unui material informativ pus la dispozitie de Serviciul Asistenta pentru Contribuabili, din cadrul DGRFP Brasov.

Tabelul pus la dispozitie de DGRFP Brasov, privind modul in care se modifica perioada fiscala pentru persoanele impozabile care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o AIC poate fi descarcat de AICI >>

Exigibilitatea TVA pentru achizitia intracomunitara de bunuri in Romania intervine: 

  • la data emiterii facturii/autofacturii, daca aceasta este emisa pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea de bunuri; 
  • in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea de bunuri, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la aceasta data; 
  • in cazul platii unui avans nu intervine exigibilitatea TVA, exceptie fiind atunci cand se emite o factura de avans inaintea livrarii de bunuri, caz in care exigibilitatea intervine la data emiterii facturii. 

In acest exemplu dat de DGRFP Brasov, avansul reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora. 
Schimbarea perioadei fiscale

Aceasta situatie se notifica prin depunerea "Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania" - Formular 092. Termenul maxim de depunere a Formularului 092 este de 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare de bunuri. 

Daca AIC a avut loc in anul 2017, perioada fiscala este luna calendaristica pentru anul 2017 si pentru anul 2018. “Daca in cursul anului 2018 nu s-a efectuat nicio achizitie intracomunitara de bunuri si nu s-a depasit plafonul de 100.000 euro, persoana respectiva va reveni in anul 2019 la trimestrul calendaristic drept perioada fiscala”, se arata in sursa citata.

In aceasta situatie, s-a depus declaratia de mentiuni 010 sau 070/700 (pentru depunerea online), pana la data de 15.01.2019, precum si declaratia privind cifra de afaceri 094, pana la data de 25 ianuarie 2019, potrivit articolului 322 alineatele (2), (5) si (8) Cod fiscal, articol 88 alineat (1) din Codul de procedura fiscala, Ordinul ANAF 631/2016, Ordinul ANAF 3725/2017.

Citeste si:

ANAF: Calendarul obligatiilor fiscale din luna martie 2019

Sanctiuni pentru depunerea cu intarziere

Pentru depunerea cu intarziere a Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale sau a Deconturilor de TVA se aplica o amenda a carei cuantum pleaca de la 1.000 de lei si poate ajunge la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari.
Pentru celelalte persoane juridice si pentru persoanele fizice, amenda este cuprinsa intre 500 de lei si 1.000 lei.

Contraventia pentru depunerea cu intarziere a declaratiilor de mai sus intra sub incidenta Legii prevenirii 270/2017. 

Sursa: DGRFP Brasov

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici