Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Din 1 ianuarie 2023 salariul minim brut pe tara va creste la 3.000 lei

18-Nov-2022
4275
Proiect: Din 1 ianuarie 2023 salariul minim brut pe tara va creste la 3.000 lei

Ministrul Muncii a pus recent in dezbatere publica o noua Hotarare prin care se propune majorarea salariului minim brut pe tara la 3.000 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

Prin actul normativ se propune ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata sa fie majorat la 3.000 lei lunar incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari de Guvern, ceea ce reprezinta o crestere de 17,6 % , fata de luna decembrie 2022.

In anul 2022 tariful orar este de 15,239 lei/ora pentru un program complet de lucru 167,333 ore pe luna, iar in anul 2023 tariful orar va fi de 18,145 lei/ora pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/luna.

In Romania beneficiaza in prezent de salariul minim brut garantat in plata de 2.550 lei, un numar de circa 856.830 de salariati, ceea ce reprezinta un procent de aproximativ 16,27 % din numarul total de salariati activi - 5.265.252 . De majorarea salariului de baza minim de 3.000 de lei vor beneficia un numar de 2.181.134 salariati.

Totodata, majorarea propusa va avea efecte pozitive asupra cresterii economice prin stimularea ocuparii, cres?terii puterii de cumparare a salariatilor si reducerii muncii la negru. Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata are impact asupra cresterii consumului cu o influenta si asupra importului bunurilor de consum.

Cresterea salariului minim poate avea efecte pozitive asupra ocuparii in sectoarele in care exista cerere de forta de munca datorita faptului ca munca devine mai atractiva pentru anumite categorii de salariati(femei, tineri,etc.).


Majorarea salariului de baza minim brut pe tara influenteaza, pe langa cei 2.181.134 de salariati direct afectati, si mult mai multe drepturi si obligatii, cum ar fi:

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare CS constituit Firma este din anul 2022. Dintr-o eroare la capital social este trecut 200 de lei. Acum am constatat ca de fapt este 100 de lei. Va rog sa confirmati daca este NC 1012 = 456 100 de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie balustrada. Evidentiere contabila Daca s-a achizitionat o balustrada metalica, care este montata pe o terasa, cum pot inregistra aceasta achizitie?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Program Stock Option Plan societate mama din Italia Societatea mama (Italia) ofera pentru cumparare actiuni pentru salariatii din Romania astfel: - contra cost (achizitionate) - cost suportat de salariati prin retinere salariala; -...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura marfa neconforma livrata in UE Factura primita de la clientul nostru reprezinta in fapt marfa deteriorata fie pe parcursul transportului fie in timpul manipularii in depozite. Pe factura mentioneaza fiecare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Desfiintare contract. Stornare factura de avans Avem urmatoarea speta: Intre doua SRL-uri platitoare de TVA s-a incheiat un antecontract (atasat) in vederea construirii si ulterior achizitionarii unui imobil. Plata pretului era...citeste mai mult

- modificarea salariului de baza minim brut pe tara determina cresterea contributiei pentru persoane cu handicap neincadrate intrucat acest calcul se raporteaza la salariul minim (Legea nr. 448/2006 art.78(3));
- modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente/drepturi de proprietate intelectuala intrucat venitul ales de contribuabil nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe t?ara, in vigoare la termenul de depunere a declarat?iei unice privind veniturile estimate (Legea 227/2015 art.151);

- majorarea plafonului in functie de care persoanelor fizice ce obtin venituri non-salariale le poate reveni obligatia de a plati contributii de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate intrucat aceste plafoane se determina in functie de nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice pentru veniturile estimate – (Legea 227/2015-art.145 (1) lit. b);art.180);

- majorarea normelor de venit pentru veniturile din activitati independente impuse pe baza normelor de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate desfasurata de contribuabil nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12. (Legea 227/2015 – art.69(3));

- modificarea salariului de baza minim brut pe tara determina cresterea punctului de amenda intrucat acesta se raporteaza la salariul minim (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – art.98).

Masura cresterii salariului minim afecteaza multiple sectoare de activitate cum ar fi comertul, transporturile si intreprinderile mici si mijlocii unde nivelul salariilor este mai mic fata de medie cu influente asupra cresterii cheltuielilor cu forta de munca.

 

Sursa: MMPS

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016