Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Refacturarea se va face cu TVA sau fara?

17-Oct-2011
9919
SRL X cu sediul in Romania semneaza contract cu SRL Y din Romania, in vederea prestarii de catre Y a unor servicii de training in spatiul UE (in afara Romaniei), la firma mama Z. Toate firmele sunt inregistrate in scop de TVA. SRL Y factureaza catre SRL X.

Intrebare:

SRL X trebuie sa refactureze catre firma mama Z. Va refactura cu TVA sau fara?

Raspuns:

Practic, firma X are calitatea de cumparator-revanzator al serviciului de training. In acest caz, refacturarea costului acestui serviciu catre firma Z din Comunitate reprezinta o prestare intracomunitara de servicii pentru care se aplica regula generala de taxare de la articolul 133 alin. (2) conform careia serviciul este impozabil la beneficiarul serviciului de training.


In acest caz, serviciul este neimpozabil in Romania daca firma Z comunica firmei X urmatoarele doua informatii obligatorii:
  • adresa sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate pentru care serviciile sunt prestate;
  • un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din oricare alt stat membru, dar nu din Romania.
Aceasta obligatie este impusa prin alineatul (9) punctul 13 din normele de aplicare ale articolului 133 alineatul (2), pentru serviciile intracomunitare. Daca acceasta obligatie este indeplinita, se considera ca locul prestarii serviciului este in statul membru de consum al serviciului.

Firma X poate dovedi ca locul de utilizare a serviciului se afla intr-un stat membru pe baza contractului sau a comenzii prin care se identifica sediul care primeste serviciile.

In baza acestui document se poate stabili:

  • sediul respectiv este entitatea care plateste contravaloarea serviciilor sau costul acelor servicii;
  • natura si scopul serviciilor, elemente care permit identificarea sediului sau a sediilor catre care serviciul este prestat;

  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.

D.p.d.v. fiscal, pentru aceasta operatiune, firma X procedeaza astfel:
  • se inscrie in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de refacturarea serviciului;
  • considera ca efectueaza un serviciu intracomunitar pentru care aplica regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2), cunoscuta sub denumirea B2B ;
  • emite factura fara sa colecteze TVA, dar inscrie mentiunea ?neimpozabil in Romania?;
  • completeaza jurnalul pentru vanzari cu factura emisa;
  • raporteaza operatiunea in declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul P deoarece serviciul este impozabil in Italia, prin aplicarea regimului de taxare inversa;
  • raporteaza operatiunea in decontul de TVA cod 300, la randul 3 (cu reportarea sumei la randul 3.1.).
Chiar daca serviciul prestat se incadreaza la operatiuni neimpozabile in Romania, pentru acest gen de operatiuni firma X are dreptul de deducere a TVA aferenta serviciilor achizitionate de la firma Y care este obligata sa emita factura cu TVA colectata cu cota de 24%. Acest drept de deducere rezulta din prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) ,,Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

.... b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania?.

In cazul refacturarii de costuri, firma din Romania aplica structura de comisionar prin care se considera ca a primit si a prestat ea insasi serviciile respective deoarece primeste o factura pe numele sau si emite o factura in numele sau. In acest context, firma din Romania, are calitatea de comisionar care actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului. Comitentul este firma din Comunitate care beneficiaza de acest serviciu.

Firma X care refactureaza cheltuielile respective nu este obligata sa aiba inscris in obiectul de activitate realizarea prestarilor de servicii pe care le refactureaza. Acest fapt este reglementat in mod expres, prin normele de aplicare ale articolului 137 la punctul 19 alineatul 4.

In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere faptul ca serviciile de training nu se incadreaza in categoria serviciilor educationale. In fapt, serviciile de training consta in organizarea periodica de cursuri pentru toti salariatii din grup. Astfel, aceste cursuri nu au un caracter general, ci un caracter strict legat de obiectul de activitate al grupului, care, in realitate, consta in impartasirea experientei dobandite intr-un anumit domeniu de activitate in vederea stimularii vanzarilor unui anumit produs sau serviciu.

Aceste acti-vitati nu se incadreaza la «cursuri». Practic, training-ul are caracterul unor « sedinte » pe o anumita tema, specifica ramurii de activitate a participantilor. Prin cursurile urmate, salariatul participant nu dobandeste o calificare profesionala, ci o experienta profesionala. Cele doua notiuni difera tocmai prin faptul ca, spre deosebire de calificare, experienta nu are un caracter educational.

De altfel, notiunea de specializare/training este prezentata de specialisti ca «un proces sistematic de dobandire de noi cunostinte, abilitati si atitudini necesare indeplinirii mai eficace a atributiilor unui anumit post, prezent sau viitor».

Am prezentat aceasta definitie pentru a motiva de ce eu consider ca trainingul nu este un serviciu de formare profesionala astfel incat sa fie incadrat in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere TVA reglementate prin art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal. De altfel, pentru a desfasura cursuri de specializare, firma Y din Romania ar trebui sa fie autorizata in acest sens asa cum se prevede si prin le-gislatia din Romania conform careia formarea profesionala a adultilor se poate realiza doar in conditiile impuse prin legea nr. 129/2000 de catre orice persoana juridica de drept public sau privat care doban-deste calitatea de "furnizori de formare profesionala".

Acesti furnizori pot presta servicii de formare profesionala doar cu respectarea standardelor de pregatire profesionala elaborate de catre autoritati competente privind recunoasterea calificarilor profesionale.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici