Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Seful ANAF: Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta foarte bine

22-Nov-2022
2533
Seful ANAF: Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta foarte bine

Presedintele ANAF, Lucian Heius, a vorbit in cadrul conferintei „PNRR – Investitii pentru economia viitorului. Reforma fiscala”, organizata de PwC Romania, despre incadrarea contribuabililor in clase de risc si despre ce presupune acest lucru, dar si cum se va reflecta asupra modului in care vor fi efectuate controalele fiscale.

 

 

La ce ar trebui sa se astepte contribuabilii din aceasta perspectiva, a incadrarii contribuabililor in anumite clase de risc fiscal? Vor exista mai multe elemente pe care le vor cunoaste acestia, vor putea sti concret care este gradul lor de risc fiscal?

 

Analiza clase de risc fiscal contribuabili

 

‘’De cand am preluat presedintia agentiei am repetat-o si o s-o repet cred ca pana in ultima zi cand o sa ocup aceasta functie. Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta nu bine, ci foarte bine, fara a se confirma ceea ce scrie in fisa de analiza de risc si in realitatea de pe teren.

 

Nu este normal ca un contribuabil sa ajunga sa mai fie controlat atunci cand la el nu are de ce sa mai ajunga un inspector fiscal. Acesta este unu din cele doua lucruri importante noi le dorim sa sa le atingem in momentul in care vom reusi sa introducem acest management integrat al riscurilor.

 

Ca nimeni sa nu mai fie inscris in programul de inspectie fiscala fara sa aiba un risc clar determinat si identificat si al doilea, este foarte important ca administrarea fiscala a fiecarui contribuabil sa fie facuta in functie de riscul pe care il are, de riscul asociat pe care il are. Sa incercam sa asezam fiecare contribuabil pe o scara, in functie de riscul asociat pe care noi il identificam.

 

Exista si este pus in dezbatere publica pe site-ul oficial al Ministerului de Finante, am si avut intalniri impreuna pe aceste modificari ale codului de procedura fiscala care aduce niste schimbari majore chiar si in modul in care se va face inspectia fiscala.’’

 

Desfasurare inspectii fiscale

 

Heius a explicat ca vor exista modificari asupra felului in care se vor desfasura inspectiile fiscale in viitor. Pe langa faptul ca acestea vor fi efectuate in functie de gradul de risc fiscal al fiecarei firme, contribuabilii vor primi inainte o Notificare si vor avea 30 de zile la dispozitie pentru a-si indrepta situatia fiscala.

 

 

‘’Mecanismul si cred ca este o schimbare radicala a modului in care vom dori sa facem inspectia fiscala in anii urmatori. O societate comerciala va primi la un moment dat o Notificare in urma analizei de risc pe care noi o sa o facem.

 

O notificare prin care spunem ca s-au identificat anumite probleme si le spunem despre ce este vorba. Dupa ce primeste aceasta Notificare, o sa aiba la dispozitie 30 de zile sa vina, sa-si depuna Declaratii rectificative, sa corecteze ceea ce noi consideram sau sa explice ca nu este asa si sa vina cu argumentele necesare.

 

Daca lucrurile se clarifica, ne oprim aici. In cazul in care nu se intampla acest lucru, dupa cele 30 de zile vor primi un aviz de inspectie fiscala, in care sunt anuntati ca sunt inscrisi in programul de control. Au la dispozitie iarasi un anumit numar de zile ca sa vina sa-si faca corectiile necesare. Daca se intampla acest lucru, ne oprim si nu vom incepe inspectia fiscala efectiva. Daca nu se intampla nici acest lucru, atunci incepe controlul efectiv.

 

Eu imi doresc ca numarul de inspectii fiscale sa fie din ce in ce mai mic, pentru ca si resursa pe care o avem alocata acestui departament de inspectie este limitata si este pacat sa iti irosesti resursele pe care le ai constatand ca de fapt multe lucruri care apar in analiza de risc ar putea sa fie rezolvate printr-o apropiere a discutiei pe care o ai cu contribuabilul’’, a explicat presedintele ANAF in functie.

 

Lista incadrarii firmelor la anumite clase de risc NU va fi publica

 

‘’Prin acest mecanism noi ne dorim ca relatia pe care o ai cu contribuabilul sa fie cat mai activa. Sa vii, sa ii spui despre ce este vorba, el sa poata sa reactioneze, in sensul de a-si corecta ce este de corectat, si sa nu mai ajungem la inspectiile fiscale efective.

 

In acelasi timp, o sa facem si impartirea contriobuabililor pe riscurile pe care le are: risc ridicat, mediu sau scazut. Nimeni nu va sti firma in ce clasa se incadreaza. Doar firma insasi va putea sa ceara sa afle in ce clasa de risc se afla. Si atunci fiscul va transmite acest lucru prin sms unde este si de ce este acolo. Si chiar imi doresc ca mai multi controbiabili sa ceara acest lucru, sa le punEm la dispozitie si sa le spunem datele corecte, sa incerce sa isi imbunatateasca clasa de risc si sa fie cat mai multe incadrate la un risc scazut’’, a concluzionat Lucian Heius.

 

Sursa: PwC Romania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016