Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

25-Mar-2011
12607
Intrebare:

Este posibil sa corectez codul de clasificare de durata de functionare la mijloacele fixe intrate in evidenta in anii anteriori doar pe perioada ramasa neamortizata. Cum se calculeaza? Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

Raspuns:

Ref: Modificare perioada de utilizare mijloace fixe

In conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile incepand cu anul 2010, activele imobilizate sunt definite ca fiind activele detinute pe o perioada mai mare de un an si generatoare de beneficii economice viitoare.

Din punct de vedere contabil, activele imobilizate sunt recunoscute la intrarea in gestiune:
  • la costul de achizitie,
  • la costul de productie,
  • la valoarea de aport,
  • la valoarea justa.
Valoarea justa reprezinta suma pentru care activul ar putea fi schimbat ca urmare a unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.

La inchiderea exercitiului financiar, activele imobilizate se evalueaza si se reflecta in situatiile financiare anuale la valoarea de intrare, pusa de acord cu valoarea de inventar.

In cazul in care motivatia economica pentru care o societate considera necesara reevaluarea unui activ imobilizat, foarte important este sa fie luat in considerare si faptul ca reevaluarea trebuie aplicata asupra tuturor elementelor din grupa respectiva.

Reevaluarea activelor imobilizate se efectueaza, de regula, la valoarea justa stabilita de catre profesionisti calificati in evaluari, membri ai unui organism profesional in domeniu. Rezultatele reevaluarii se inregistreaza in contabilitate. Diferenta dintre valoarea rezultata in urma reevaluarii si valoarea la costul istoric trebuie prezentata la rezerva din reevaluare.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o crestere a rezervei din reevaluare daca nu a existat o descrestere anterioara recunoscuta ca o cheltuiala aferenta acelui activ;
sau
- ca un venit care sa compenseze cheltuiala cu descresterea recunoscuta anterior la acel activ.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o cheltuiala cu intreaga valoare a deprecierii, atunci cand in rezerva din reevaluare nu este inregistrata o suma echivalenta acelui activ(surplus din reevaluare);
sau
- ca o scadere a rezervei din reevaluare in limita soldului creditor al rezervei din reevaluare, iar eventuala diferenta neacoperita se inregistreaza ca o cheltuiala.

Revizuirea duratei de amortizare poate fi justificata in cazul in care s-au modificat conditiile de utilizare sau utilajele sunt invechite ( de ex. s-a schimbat profilul activitatii si acelasi utilaj este utilizat mult mai intens).

Sau dimpotriva, un utilaj complet amortizat mai poate fi utilizat si i se stabileste o noua valoare si o noua durata de amortizare.

Acest lucru se poate face prin aplicarea reevaluarilor care au ca efect cresterea sau descresterea valorii acestora si implicit a cheltuielilor cu amortizarea.

Clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora, respectiv durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii, sunt cuprinse in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004.

Acest catalog a adus unele modificari:

- a micsorat duratele de amortizare,
- a introdus plaje de ani cuprinse intre o valoare minima si una maxima, dand astfel posibilitatea alegerii duratei normale de functionare,
- duratele normale de functionare au putut fi reduse pentru mijloacele fixe existente in patrimoniu si care nu erau complet amortizate.

Avand in vedere ca recuperarea valorii de intrare a mijloacelor fixe se face pe baza unui plan de amortizare si ca in costul produselor si serviciilor cheltuielile cu amortizarea au un loc important, ca schimbarea metodei de calcul a amortizarii incalca principiul permanentei metodelor, consideram ca modificarile prezentate trebuie riguros justificate de conducerea societatii. De asemenea ele trebuie prezentate in notele explicative la situatiile financiare anuale.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste monografia inregistrarilor modificarilor formulate in intrebarea d-voastra o vom putea prezenta in momentul in care ne puneti la dispozitie mai multe informatii legate de tipul ?corectiilor? pe care doreste societatea sa le faca si tipul mijloacelor fixe (de ex. la cladiri schimbarea duratei ar putea conduce la o amortizare accelerata, metoda care este amendata si de reglementarile contabile si de cele fiscale).

Completare:

"Asa cum s-a mai prezentat si in raspunsul anterior, reglementarile contabile aprobate prin Omfp nr. 3055/2009 prevad ca, in cazuri exceptionale, durata de utilizare se poate reestima, aceasta operatiune conducand la o noua cheltuiala cu amortizare.

Modificarea duratei de amortizare si implicit a politicilor contabile se poate face incepand cu exercitiul urmator celui in care s-a luat aceasta decizie.

Cu aceasta ocazie nu se schimba informatiile din situatiile financiare anterioare deoarece nu se considera o eroare a perioadelor precedente (cheltuiala cu amortizarea fiind un element de cost, aceasta a fost recuperata).

Schimbarea duratei de utilizare, in sensul micsorarii ei, nu presupune o monografie contabila deosebita deoarece se modifica numai valoarea cheltuielilor cu amortizarea, care devin mai mari.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal. In continuare se accepta ca o cheltuiala deductibila amortizarea inregistrata fiscal pe perioada de utilizare initiala ramasa.

De ex., consideram ca un utilaj inregistrat la valoarea de 10.000 lei in luna mai 2008 a fost inscris in plaja de 4-6 ani si s-a considerat ca societatea poate recupera valoarea lui pe 5 ani. Utilajul a fost pus in functiune in luna iunie 2008.

Cheltuielile cu amortizarea s-au calculat:

10.000 : (5 x 12) = 167 lei/luna

In anul 2008 s-au inregistrat cheltuieli de = 1.002 lei
6811 = 2813 1.002 lei
In anul 2009 cheltuielile au fost in suma de 2.004 lei.
In anul 2010 s-au inregistrat tot 2.004 lei.

Din valoarea utilajului s-au recuperat prin amortizare 5.010 lei (diferenta provine din rotunjirea zecimalelor).

Din durata de amortizare au ramas 30 de luni.

Daca se reduce aceasta perioada cu 12 luni, adica durata totala va fi de 4 ani, cheltuielile cu amortizare vor fi de aprox. 277lei/luna.

Din luna ianuarie 2011 se va inregistra 6811 = 2813 cu 277 lei/luna.

Diferenta de 110 lei/luna este cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal. In evidenta fiscala, valoarea fiscala a utilajului se va recupera si dupa ce acesta a fost scos din functiune, pe baza informatiilor din registrul fiscal.
Cand se va completa declaratia de impozit pe profit la rd. 14 se va inscrie suma de 167 lei /luna, iar la rd. 29 se va inscrie "0".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016