Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

25-Mar-2011
9303
Intrebare:

Este posibil sa corectez codul de clasificare de durata de functionare la mijloacele fixe intrate in evidenta in anii anteriori doar pe perioada ramasa neamortizata. Cum se calculeaza? Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

Raspuns:

Ref: Modificare perioada de utilizare mijloace fixe

In conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile incepand cu anul 2010, activele imobilizate sunt definite ca fiind activele detinute pe o perioada mai mare de un an si generatoare de beneficii economice viitoare.
Din punct de vedere
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
contabil, activele imobilizate sunt recunoscute la intrarea in gestiune:
  • la costul de achizitie,
  • la costul de productie,
  • la valoarea de aport,
  • la valoarea justa.
Valoarea justa reprezinta suma pentru care activul ar putea fi schimbat ca urmare a unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.

La inchiderea exercitiului financiar, activele imobilizate se evalueaza si se reflecta in situatiile financiare anuale la valoarea de intrare, pusa de acord cu valoarea de inventar.

In cazul in care motivatia economica pentru care o societate considera necesara reevaluarea unui activ imobilizat, foarte important este sa fie luat in considerare si faptul ca reevaluarea trebuie aplicata asupra tuturor elementelor din grupa respectiva.

Reevaluarea activelor imobilizate se efectueaza, de regula, la valoarea justa stabilita de catre profesionisti calificati in evaluari, membri ai unui organism profesional in domeniu. Rezultatele reevaluarii se inregistreaza in contabilitate. Diferenta dintre valoarea rezultata in urma reevaluarii si valoarea la costul istoric trebuie prezentata la rezerva din reevaluare.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o crestere a rezervei din reevaluare daca nu a existat o descrestere anterioara recunoscuta ca o cheltuiala aferenta acelui activ;
sau
- ca un venit care sa compenseze cheltuiala cu descresterea recunoscuta anterior la acel activ.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o cheltuiala cu intreaga valoare a deprecierii, atunci cand in rezerva din reevaluare nu este inregistrata o suma echivalenta acelui activ(surplus din reevaluare);
sau
- ca o scadere a rezervei din reevaluare in limita soldului creditor al rezervei din reevaluare, iar eventuala diferenta neacoperita se inregistreaza ca o cheltuiala.

Revizuirea duratei de amortizare poate fi justificata in cazul in care s-au modificat conditiile de utilizare sau utilajele sunt invechite ( de ex. s-a schimbat profilul activitatii si acelasi utilaj este utilizat mult mai intens).

Sau dimpotriva, un utilaj complet amortizat mai poate fi utilizat si i se stabileste o noua valoare si o noua durata de amortizare.

Acest lucru se poate face prin aplicarea reevaluarilor care au ca efect cresterea sau descresterea valorii acestora si implicit a cheltuielilor cu amortizarea.

Clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora, respectiv durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii, sunt cuprinse in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004.

Acest catalog a adus unele modificari:

- a micsorat duratele de amortizare,
- a introdus plaje de ani cuprinse intre o valoare minima si una maxima, dand astfel posibilitatea alegerii duratei normale de functionare,
- duratele normale de functionare au putut fi reduse pentru mijloacele fixe existente in patrimoniu si care nu erau complet amortizate.

Avand in vedere ca recuperarea valorii de intrare a mijloacelor fixe se face pe baza unui plan de amortizare si ca in costul produselor si serviciilor cheltuielile cu amortizarea au un loc important, ca schimbarea metodei de calcul a amortizarii incalca principiul permanentei metodelor, consideram ca modificarile prezentate trebuie riguros justificate de conducerea societatii. De asemenea ele trebuie prezentate in notele explicative la situatiile financiare anuale.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste monografia inregistrarilor modificarilor formulate in intrebarea d-voastra o vom putea prezenta in momentul in care ne puneti la dispozitie mai multe informatii legate de tipul ?corectiilor? pe care doreste societatea sa le faca si tipul mijloacelor fixe (de ex. la cladiri schimbarea duratei ar putea conduce la o amortizare accelerata, metoda care este amendata si de reglementarile contabile si de cele fiscale).

Completare:

"Asa cum s-a mai prezentat si in raspunsul anterior, reglementarile contabile aprobate prin Omfp nr. 3055/2009 prevad ca, in cazuri exceptionale, durata de utilizare se poate reestima, aceasta operatiune conducand la o noua cheltuiala cu amortizare.

Modificarea duratei de amortizare si implicit a politicilor contabile se poate face incepand cu exercitiul urmator celui in care s-a luat aceasta decizie.

Cu aceasta ocazie nu se schimba informatiile din situatiile financiare anterioare deoarece nu se considera o eroare a perioadelor precedente (cheltuiala cu amortizarea fiind un element de cost, aceasta a fost recuperata).

Schimbarea duratei de utilizare, in sensul micsorarii ei, nu presupune o monografie contabila deosebita deoarece se modifica numai valoarea cheltuielilor cu amortizarea, care devin mai mari.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal. In continuare se accepta ca o cheltuiala deductibila amortizarea inregistrata fiscal pe perioada de utilizare initiala ramasa.

De ex., consideram ca un utilaj inregistrat la valoarea de 10.000 lei in luna mai 2008 a fost inscris in plaja de 4-6 ani si s-a considerat ca societatea poate recupera valoarea lui pe 5 ani. Utilajul a fost pus in functiune in luna iunie 2008.

Cheltuielile cu amortizarea s-au calculat:

10.000 : (5 x 12) = 167 lei/luna

In anul 2008 s-au inregistrat cheltuieli de = 1.002 lei
6811 = 2813 1.002 lei
In anul 2009 cheltuielile au fost in suma de 2.004 lei.
In anul 2010 s-au inregistrat tot 2.004 lei.

Din valoarea utilajului s-au recuperat prin amortizare 5.010 lei (diferenta provine din rotunjirea zecimalelor).

Din durata de amortizare au ramas 30 de luni.

Daca se reduce aceasta perioada cu 12 luni, adica durata totala va fi de 4 ani, cheltuielile cu amortizare vor fi de aprox. 277lei/luna.

Din luna ianuarie 2011 se va inregistra 6811 = 2813 cu 277 lei/luna.

Diferenta de 110 lei/luna este cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal. In evidenta fiscala, valoarea fiscala a utilajului se va recupera si dupa ce acesta a fost scos din functiune, pe baza informatiilor din registrul fiscal.
Cand se va completa declaratia de impozit pe profit la rd. 14 se va inscrie suma de 167 lei /luna, iar la rd. 29 se va inscrie "0".
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 3.8 din 5 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"