Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?

07-Iun-2016
5662

In analiza urmatoare, vom vedea ce implicatii fiscale si obligatii declarative sunt in cazul unei asocieri in participatiune constituite din o firma platitoare de TVA, TVA lunar la facturare si impozit pe profit, o microintreprindere cu TVA la incasare trimestrial si impozit pe veniturile micro si o persoana fizica neplatitoare de TVA. Scopul asocierii este construirea unui imobil de apartamente care vor fi vandute. Primul asociat care va conduce contabilitatea si are si cel mai mare procent (80%), iar firma cu TVA lunar si impozit pe profit.


Din intrebarea formulata rezulta ca administrator al asocierii este firma platitoare de impozit pe profit (firma A) care are si calitatea de platitor de TVA cu perioada fiscala luna calendaristica. Ca administrator al asocierii, firma A trebuie sa intocmeasca lunar, decontul asocierii prin care repartizeaza veniturile si cheltuielile, direct proportional cu cota detinuta de catre fiecare asociat. Deci, prin decontul asocierii se distribuie doar veniturile si cheltuielile realizate in cadrul asocierii, conform contractului de asociere. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, formularul fiind "DECONT PENTRU OPERATIUNI IN PARTICIPATIE (Cod 14-4-14) "

"Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza in toate domeniile de activitate in care se efectueaza operatiuni in participatie.

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie. "

Astfel, prin decontul asocierii se respecta prevederile reglementate prin art. 321 alin. (5) din Codul fiscal "(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 102 alin. (1) "In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;..…"

Pentru toate achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul asocierii, firma A exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile primite de la diversi furnizori/prestatori. Pentru vanzarea apartamentelor construite in baza asocierii, firma A va avea obligatia sa colecteze TVA prin facturile emise in numele asocierii.

Pentru transferarea cotei parti catre C, societatea A nu trebuie sa emita o factura deoarece nu presteaza un serviciu, fiind suficient un decont al asocierii. Practic, sumele (venituri si cheltuieli realizate in asociere) distribuite prin decontul asocierii nu se supun TVA deoarece suma distribuita nu reprezinta o prestare de servicii sau o livrare de bunuri din sfera de aplicare a TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres, la pct. 102, alin. (4) din normele de aplicare ale art. 321 "Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal.

Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens. ", dar si la alin. (5) "Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA. ".

Reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii doar sumele distribuite peste cota stabilita prin contract, aspect, de asemenea reglementat la pct. 102 alin. (6) " Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere. ".

In ceea ce priveste implicatiile fiscale si obligatiile declarative ale firmei B, trebuie retinut faptul ca veniturile realizate in cadrul asocierii de catre firma B se supun impozitului pe venituri conform prevederilor art. 53 "Baza impozabila", alin. (1) "Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa,… ". Firma B raporteaza, trimestrial, prin declaratia cod 100, impozitul pe venit datorat atat pentru veniturile din activitatea proprie, cat si pentru veniturile obtinute in cadrul asocierii.

De asemenea, veniturile obtinute in cadrul asocierii se au in vedere la determinarea echivalentului in lei al plafonului de 100.000 euro, a carei depasire conduce la obligativitatea societatii B de modificare a vectorului fiscal deoarece va deveni platitoare de impozit pe profit. Daca devine platitoare de impozit pe profit, firma B va trebui sa completeze, anual, si declaratia cod 101.

Pentru firma B nu exista implicatii fiscale d.p.d.v. al TVA chiar daca firma A realizeaza, in numele asocierii, achizitii intracomunitare de bunuri. Practic, in acest caz, firma A nu trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru. Firma B trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru in luna numai daca efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri in nume propriu, fie daca depaseste cifra de afaceri de 100.000 euro in cadrul unui an calendaristic din activitati pentru care este autorizata, altele decat cele din cadrul asocierii.

 In ceea ce priveste persoana fizica, consider ca, inainte de asociere, trebuie sa se autorizeze pentru desfasurarea unei activitati independente. Astfel, asocierea poate avea loc numai dupa autorizarea acesteia. In acest context, am in vedere faptul ca sunt considerate venituri din activitati independente si veniturile realizate intr-o forma de asociere, nu numai veniturile realizate in mod individual in calitate de persoana fizica autorizata. In acest context, am in vedere prevederile art. 67 "Definirea veniturilor din activitati independente ", alin. (1) "Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente. "

Similar veniturilor realizate de catre firma B in cadrul asocierii, veniturile realizate de catre persoana fizica in cadrul asocierii se supun impozitarii, obligatia declararii revenind persoanei fizice in calitatea de platitoare de impozit pe venit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?":
Rating:

Nota: 4.21 din 7 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"