Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?

07-Iun-2016
13885

In analiza urmatoare, vom vedea ce implicatii fiscale si obligatii declarative sunt in cazul unei asocieri in participatiune constituite din o firma platitoare de TVA, TVA lunar la facturare si impozit pe profit, o microintreprindere cu TVA la incasare trimestrial si impozit pe veniturile micro si o persoana fizica neplatitoare de TVA. Scopul asocierii este construirea unui imobil de apartamente care vor fi vandute. Primul asociat care va conduce contabilitatea si are si cel mai mare procent (80%), iar firma cu TVA lunar si impozit pe profit.


Din intrebarea formulata rezulta ca administrator al asocierii este firma platitoare de impozit pe profit (firma A) care are si calitatea de platitor de TVA cu perioada fiscala luna calendaristica. Ca administrator al asocierii, firma A trebuie sa intocmeasca lunar, decontul asocierii prin care repartizeaza veniturile si cheltuielile, direct proportional cu cota detinuta de catre fiecare asociat. Deci, prin decontul asocierii se distribuie doar veniturile si cheltuielile realizate in cadrul asocierii, conform contractului de asociere. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, formularul fiind "DECONT PENTRU OPERATIUNI IN PARTICIPATIE (Cod 14-4-14) "

"Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza in toate domeniile de activitate in care se efectueaza operatiuni in participatie.

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie. "

Astfel, prin decontul asocierii se respecta prevederile reglementate prin art. 321 alin. (5) din Codul fiscal "(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 102 alin. (1) "In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;..…"

Pentru toate achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul asocierii, firma A exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile primite de la diversi furnizori/prestatori. Pentru vanzarea apartamentelor construite in baza asocierii, firma A va avea obligatia sa colecteze TVA prin facturile emise in numele asocierii.

Pentru transferarea cotei parti catre C, societatea A nu trebuie sa emita o factura deoarece nu presteaza un serviciu, fiind suficient un decont al asocierii. Practic, sumele (venituri si cheltuieli realizate in asociere) distribuite prin decontul asocierii nu se supun TVA deoarece suma distribuita nu reprezinta o prestare de servicii sau o livrare de bunuri din sfera de aplicare a TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres, la pct. 102, alin. (4) din normele de aplicare ale art. 321 "Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal.

Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens. ", dar si la alin. (5) "Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA. ".

Reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii doar sumele distribuite peste cota stabilita prin contract, aspect, de asemenea reglementat la pct. 102 alin. (6) " Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere. ".

In ceea ce priveste implicatiile fiscale si obligatiile declarative ale firmei B, trebuie retinut faptul ca veniturile realizate in cadrul asocierii de catre firma B se supun impozitului pe venituri conform prevederilor art. 53 "Baza impozabila", alin. (1) "Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa,… ". Firma B raporteaza, trimestrial, prin declaratia cod 100, impozitul pe venit datorat atat pentru veniturile din activitatea proprie, cat si pentru veniturile obtinute in cadrul asocierii.

De asemenea, veniturile obtinute in cadrul asocierii se au in vedere la determinarea echivalentului in lei al plafonului de 100.000 euro, a carei depasire conduce la obligativitatea societatii B de modificare a vectorului fiscal deoarece va deveni platitoare de impozit pe profit. Daca devine platitoare de impozit pe profit, firma B va trebui sa completeze, anual, si declaratia cod 101.

Pentru firma B nu exista implicatii fiscale d.p.d.v. al TVA chiar daca firma A realizeaza, in numele asocierii, achizitii intracomunitare de bunuri. Practic, in acest caz, firma A nu trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru. Firma B trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru in luna numai daca efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri in nume propriu, fie daca depaseste cifra de afaceri de 100.000 euro in cadrul unui an calendaristic din activitati pentru care este autorizata, altele decat cele din cadrul asocierii.

 In ceea ce priveste persoana fizica, consider ca, inainte de asociere, trebuie sa se autorizeze pentru desfasurarea unei activitati independente. Astfel, asocierea poate avea loc numai dupa autorizarea acesteia. In acest context, am in vedere faptul ca sunt considerate venituri din activitati independente si veniturile realizate intr-o forma de asociere, nu numai veniturile realizate in mod individual in calitate de persoana fizica autorizata. In acest context, am in vedere prevederile art. 67 "Definirea veniturilor din activitati independente ", alin. (1) "Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente. "

Similar veniturilor realizate de catre firma B in cadrul asocierii, veniturile realizate de catre persoana fizica in cadrul asocierii se supun impozitarii, obligatia declararii revenind persoanei fizice in calitatea de platitoare de impozit pe venit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?":
Rating:

Nota: 3.73 din 11 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

  • Aproape 300 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii care vor sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor tarii pot opta pentru unul dintre joburile scoase la concurs de angajatorii din Spatiul Economic European. Acestia ofera, prin intermediul retelei EURES Romania, 283 locuri de munca vacante, anunta ANOFM. Astfel, cele mai multe locuri de munca disponibile in SEE sunt in Olanda, care ofera 125 de locuri de munca pentru romani, urmat de Germania cu 54 de locuri de munca si de Austria cu 32 de joburi vacante. Iata, detaliat, situatia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016