Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?

07-Iun-2016
13052

In analiza urmatoare, vom vedea ce implicatii fiscale si obligatii declarative sunt in cazul unei asocieri in participatiune constituite din o firma platitoare de TVA, TVA lunar la facturare si impozit pe profit, o microintreprindere cu TVA la incasare trimestrial si impozit pe veniturile micro si o persoana fizica neplatitoare de TVA. Scopul asocierii este construirea unui imobil de apartamente care vor fi vandute. Primul asociat care va conduce contabilitatea si are si cel mai mare procent (80%), iar firma cu TVA lunar si impozit pe profit.


Din intrebarea formulata rezulta ca administrator al asocierii este firma platitoare de impozit pe profit (firma A) care are si calitatea de platitor de TVA cu perioada fiscala luna calendaristica. Ca administrator al asocierii, firma A trebuie sa intocmeasca lunar, decontul asocierii prin care repartizeaza veniturile si cheltuielile, direct proportional cu cota detinuta de catre fiecare asociat. Deci, prin decontul asocierii se distribuie doar veniturile si cheltuielile realizate in cadrul asocierii, conform contractului de asociere. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, formularul fiind "DECONT PENTRU OPERATIUNI IN PARTICIPATIE (Cod 14-4-14) "

"Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza in toate domeniile de activitate in care se efectueaza operatiuni in participatie.

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie. "

Astfel, prin decontul asocierii se respecta prevederile reglementate prin art. 321 alin. (5) din Codul fiscal "(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 102 alin. (1) "In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;..…"

Pentru toate achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul asocierii, firma A exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile primite de la diversi furnizori/prestatori. Pentru vanzarea apartamentelor construite in baza asocierii, firma A va avea obligatia sa colecteze TVA prin facturile emise in numele asocierii.

Pentru transferarea cotei parti catre C, societatea A nu trebuie sa emita o factura deoarece nu presteaza un serviciu, fiind suficient un decont al asocierii. Practic, sumele (venituri si cheltuieli realizate in asociere) distribuite prin decontul asocierii nu se supun TVA deoarece suma distribuita nu reprezinta o prestare de servicii sau o livrare de bunuri din sfera de aplicare a TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres, la pct. 102, alin. (4) din normele de aplicare ale art. 321 "Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal.

Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens. ", dar si la alin. (5) "Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA. ".

Reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii doar sumele distribuite peste cota stabilita prin contract, aspect, de asemenea reglementat la pct. 102 alin. (6) " Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere. ".

In ceea ce priveste implicatiile fiscale si obligatiile declarative ale firmei B, trebuie retinut faptul ca veniturile realizate in cadrul asocierii de catre firma B se supun impozitului pe venituri conform prevederilor art. 53 "Baza impozabila", alin. (1) "Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa,… ". Firma B raporteaza, trimestrial, prin declaratia cod 100, impozitul pe venit datorat atat pentru veniturile din activitatea proprie, cat si pentru veniturile obtinute in cadrul asocierii.

De asemenea, veniturile obtinute in cadrul asocierii se au in vedere la determinarea echivalentului in lei al plafonului de 100.000 euro, a carei depasire conduce la obligativitatea societatii B de modificare a vectorului fiscal deoarece va deveni platitoare de impozit pe profit. Daca devine platitoare de impozit pe profit, firma B va trebui sa completeze, anual, si declaratia cod 101.

Pentru firma B nu exista implicatii fiscale d.p.d.v. al TVA chiar daca firma A realizeaza, in numele asocierii, achizitii intracomunitare de bunuri. Practic, in acest caz, firma A nu trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru. Firma B trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru in luna numai daca efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri in nume propriu, fie daca depaseste cifra de afaceri de 100.000 euro in cadrul unui an calendaristic din activitati pentru care este autorizata, altele decat cele din cadrul asocierii.

 In ceea ce priveste persoana fizica, consider ca, inainte de asociere, trebuie sa se autorizeze pentru desfasurarea unei activitati independente. Astfel, asocierea poate avea loc numai dupa autorizarea acesteia. In acest context, am in vedere faptul ca sunt considerate venituri din activitati independente si veniturile realizate intr-o forma de asociere, nu numai veniturile realizate in mod individual in calitate de persoana fizica autorizata. In acest context, am in vedere prevederile art. 67 "Definirea veniturilor din activitati independente ", alin. (1) "Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente. "

Similar veniturilor realizate de catre firma B in cadrul asocierii, veniturile realizate de catre persoana fizica in cadrul asocierii se supun impozitarii, obligatia declararii revenind persoanei fizice in calitatea de platitoare de impozit pe venit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?":
Rating:

Nota: 4 din 9 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Concedii de odihna neefectuate. Tratament contabil
    • "Actionariatul societatii doreste ca sumele aferente concediilor neefectuate in cursul anului sa fie provizionate la sfarsitul exercitiului financiar in corespondenta cu o datorie contingenta care urmeaza a fi achitata intr-o perioada ulterioara. Este aceasta abordare corecta din punct de vedere contabil avand in vedere faptul ca nu se pune problema compensarii in bani a concediului neefectuat, ci doar amanarea in timp a concediului care in fapt este determinata de necesitatea prezentei in...» citeste mai departe aici

  • Legea privind modificarea salarizarii bugetare in invatamant, in vigoare de pe 20 aprilie! (Oficial, in Monitorul Oficial)
    • Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice a fost publicat, miercuri, in Monitorul Oficial nr. 296, partea I, din 17 aprilie 2019. Concret, anumite categorii de personal din invatamantul universitar si preuniversitar vor beneficia de acordarea unor sporuri, majorari salariale. Pe de alta parte, este exclusa de la cresterea accelerata a salariilor...» citeste mai departe aici

  • Guvernul mareste lista domeniilor in care pot fi angajati zilieri. Alte noua activitati adaugate pe lista
    • Executivul a aprobat Ordonanta de Urgenta pentru includerea a inca noua activitati si domenii pe lista celor in care se pot angaja zilieri, anunta, joi, 18 aprilie, Ministerul Muncii, intr-un comunicat de presa. Actul normativ urmareste asigurarea protectiei zilierilor, scaderea birocratiei si simplificarea procedurilor administrative de inregistrare a acestora. Asadar, o persoana poate desfasura pentru un singur beneficiar activitati necalificate, cu caracter ocazional. Zilierii vor putea fi...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor: Pana la finalul lunii mai, ANAF trebuie sa plateasca toate sumele aferente taxei auto
    • ANAF va trebui sa “se dea peste cap” si de mai multe ori daca este nevoie, spune ministrul Finantelor Publice, amenintand ca daca sumele aferente taxei auto nu vor fi restituite pana la finalul lunii mai, ii va demite pe toti cei care nu emit deciziile de impunere la timp. Intr-o conferinta de presa sustinuta la Bistrita, ministrul Eugen Teodorovici a anuntat ca deja se stie foarte clar la nivelul ANAF ca pana la finalul lunii aprilie trebuie sa fie emise toate deciziile de impunere...» citeste mai departe aici

  • Detalii de incasare din bonul fiscal. Corectia erorilor
    • In situatia emiterii unui bon fiscal pe care valoarea este corecta dar, din greseala, s-a trecut la detalii incasare cu card, desi incasarea a fost cu numerar sau invers - s-a trecut incasare cu numerar in loc de incasare cu card (prin selectarea eronata a optiunii din aparatul de marcat), mai este necesara decizia de corectie sau anulare a bonului respectiv (procedura prevazuta pentru corectarea erorilor din bonurile fiscale), dat fiind ca suma nu este gresita? La aceste intrebari raspunde...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre amnistia fiscala: Guvernul are in plan un pachet cu masuri care vizeaza stergerea datoriei pentru firmele de stat
    • Ministrul Finantelor Publice a anuntat, joi, intr-o conferinta de presa, ca Guvernul lucreaza la un pachet care cuprinde masuri privind amnistia fiscala, dar si un set de masuri pentru firmele care isi platesc la timp datoriile catre stat. Pachetul de masuri la care se lucreaza in prezent va fi publicat in luna mai, spune ministrul Teodorovici. „Restructurarea aceasta financiara este o masura pe care o avem in atentie la Guvern. Eu imi doresc foarte mult ca in luna mai sa venim cu un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016