Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?

07-Iun-2016
11045

In analiza urmatoare, vom vedea ce implicatii fiscale si obligatii declarative sunt in cazul unei asocieri in participatiune constituite din o firma platitoare de TVA, TVA lunar la facturare si impozit pe profit, o microintreprindere cu TVA la incasare trimestrial si impozit pe veniturile micro si o persoana fizica neplatitoare de TVA. Scopul asocierii este construirea unui imobil de apartamente care vor fi vandute. Primul asociat care va conduce contabilitatea si are si cel mai mare procent (80%), iar firma cu TVA lunar si impozit pe profit.


Din intrebarea formulata rezulta ca administrator al asocierii este firma platitoare de impozit pe profit (firma A) care are si calitatea de platitor de TVA cu perioada fiscala luna calendaristica. Ca administrator al asocierii, firma A trebuie sa intocmeasca lunar, decontul asocierii prin care repartizeaza veniturile si cheltuielile, direct proportional cu cota detinuta de catre fiecare asociat. Deci, prin decontul asocierii se distribuie doar veniturile si cheltuielile realizate in cadrul asocierii, conform contractului de asociere. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, formularul fiind "DECONT PENTRU OPERATIUNI IN PARTICIPATIE (Cod 14-4-14) "

"Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza in toate domeniile de activitate in care se efectueaza operatiuni in participatie.

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie. "

Astfel, prin decontul asocierii se respecta prevederile reglementate prin art. 321 alin. (5) din Codul fiscal "(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 102 alin. (1) "In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;..…"

Pentru toate achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul asocierii, firma A exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile primite de la diversi furnizori/prestatori. Pentru vanzarea apartamentelor construite in baza asocierii, firma A va avea obligatia sa colecteze TVA prin facturile emise in numele asocierii.

Pentru transferarea cotei parti catre C, societatea A nu trebuie sa emita o factura deoarece nu presteaza un serviciu, fiind suficient un decont al asocierii. Practic, sumele (venituri si cheltuieli realizate in asociere) distribuite prin decontul asocierii nu se supun TVA deoarece suma distribuita nu reprezinta o prestare de servicii sau o livrare de bunuri din sfera de aplicare a TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres, la pct. 102, alin. (4) din normele de aplicare ale art. 321 "Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal.

Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens. ", dar si la alin. (5) "Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA. ".

Reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii doar sumele distribuite peste cota stabilita prin contract, aspect, de asemenea reglementat la pct. 102 alin. (6) " Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere. ".

In ceea ce priveste implicatiile fiscale si obligatiile declarative ale firmei B, trebuie retinut faptul ca veniturile realizate in cadrul asocierii de catre firma B se supun impozitului pe venituri conform prevederilor art. 53 "Baza impozabila", alin. (1) "Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa,… ". Firma B raporteaza, trimestrial, prin declaratia cod 100, impozitul pe venit datorat atat pentru veniturile din activitatea proprie, cat si pentru veniturile obtinute in cadrul asocierii.

De asemenea, veniturile obtinute in cadrul asocierii se au in vedere la determinarea echivalentului in lei al plafonului de 100.000 euro, a carei depasire conduce la obligativitatea societatii B de modificare a vectorului fiscal deoarece va deveni platitoare de impozit pe profit. Daca devine platitoare de impozit pe profit, firma B va trebui sa completeze, anual, si declaratia cod 101.

Pentru firma B nu exista implicatii fiscale d.p.d.v. al TVA chiar daca firma A realizeaza, in numele asocierii, achizitii intracomunitare de bunuri. Practic, in acest caz, firma A nu trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru. Firma B trebuie sa modifice perioada fiscala din trimestru in luna numai daca efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri in nume propriu, fie daca depaseste cifra de afaceri de 100.000 euro in cadrul unui an calendaristic din activitati pentru care este autorizata, altele decat cele din cadrul asocierii.

 In ceea ce priveste persoana fizica, consider ca, inainte de asociere, trebuie sa se autorizeze pentru desfasurarea unei activitati independente. Astfel, asocierea poate avea loc numai dupa autorizarea acesteia. In acest context, am in vedere faptul ca sunt considerate venituri din activitati independente si veniturile realizate intr-o forma de asociere, nu numai veniturile realizate in mod individual in calitate de persoana fizica autorizata. In acest context, am in vedere prevederile art. 67 "Definirea veniturilor din activitati independente ", alin. (1) "Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente. "

Similar veniturilor realizate de catre firma B in cadrul asocierii, veniturile realizate de catre persoana fizica in cadrul asocierii se supun impozitarii, obligatia declararii revenind persoanei fizice in calitatea de platitoare de impozit pe venit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?":
Rating:

Nota: 4.25 din 8 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Statul pune bani deoparte pentru copilul tau, in contul de economii in care pui si tu. Programul gROwth
    • Statul roman sprijina intiativa parintilor de a economisi bani pentru copiii lor, printr-o noua OUG pentru programul gROwth. Prin intermediul conturilor deschise la trezorerie, statul participa cu o cota parte la economiile parintilor pentru copiii lor. Aceste conturi nu pot fi accesate decat pana la implinirea varstei de 18 ani a copilului pe numele caruia s-a deschis contul respectiv, scrie e-juridic.ro. In acest fel, raportul va fi castig-castig: statul obtine un imprumut facil pe care il va...» citeste mai departe aici

  • Procedura de distribuire interimara a dividendelor
    • Ce etape trebuie sa parcurga o microintreprindere cu asociat unic care doreste sa plateasca dividende din profitul inregistrat in anul 2018, conform reglementarilor valabile incepand cu luna iulie 2018 (plata trimestriala a dividentelor in cursul anului)? Se fac situatii financiare intermediare, in situatia in care bilantul s-a depus la 30 iunie 2018? Se face hotarare a adunarii asociatilor pentru aprobarea situatiilor financiare intermediare si a repartizarii profitului la dividende, la fel cum...» citeste mai departe aici

  • Reguli de interpretare a legislatiei fiscale neclare
    • In domeniul fiscal exista multe situatii in care actele normative nu sunt foarte clare, in care prevederile fiscale sunt ambigue sau interpretabile. De aceea, de multe ori, contribuabilii ajung sa interpreteze neunitar anumite prevederi din legislatia fiscala. Totusi, specialistii atrag atentia asupra faptului ca, inclusiv in situatia in care legislatia fiscala este neclara, exista anumite reguli de interpretare a legislatiei fiscale prevazute de Codul de procedura fiscala. Asadar, este de dorit...» citeste mai departe aici

  • MMACA a publicat proiectele Ghidul solicitantului si Procedura de implementare a programului Start-Up Nation 2018
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a pus in dezbatere publica proiectele pentru Ghidul solicitantului si Procedura de implementare a programului Start-Up Nation, editia 2018. Cei care vor sa participe la dezbatere, pot descarca documentele de pe site-ul Directiei de Antreprenoriat si Programe pentru IMM din cadrul MMACA - www.aippimm.ro. "Editia din acest an a Start-Up Nation da sanse egale proiectelor cu activitate de productie si servicii, oferind un avantaj...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016