Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care este regimul TVA aplicabil in cazul unei asocieri de firme?

03-Ian-2013
1742
O firma, denumita in continuare "A", urmeaza sa incheie cu o entitate inregistrata in scopuri de TVA in Romania, denumita in continuare Asociatul, un contract privind efectuarea prin asociere a unor operatiuni in Romania. Scopul parteneriatului consta in exploatarea, evaluarea, dezvoltarea, extractia/productia si cedarea ulterioara a unor produse specifice, denumite in continuare "produse". In cele ce urmeaza, Firma A si Asociatul sunt denumite Parti.

Fiecare din Parti are o cota determinata de participare in asociere. Contributia partilor se va face sub forma de lichiditati in conturile bancare constituite in scopul asocierii. Disponibilitatile din conturi vor putea fi folosite numai in scopul operatiunilor desfasurate de catre asociere. Firma A va gestiona aceste resurse si operatiunile asocierii.

Achizitiile necesare in scopul activitatilor desfasurate de asociere vor fi efectuate de Firma A in contul asocierii (facturile de bunuri si servicii vor fi emise pe numele Firma A), sumele aferente fiind achitate de Firma A din conturile asocierii. In continuare, Firma A va tine evidenta contabila aferenta operatiunilor desfasurate de asociere si va trimite periodic Asociatului o situatie a cheltuielilor efectuate de asociere, precum si a cotei-parti din costuri care ii revin fiecarei Parti (proportional cu cotele de participare in asociere).

Potrivit contractului, drepturile privind produsele obtinute de asociere vor fi atribuite Partilor conform cotelor de participare in asociere. Astfel, la momentul obtinerii produselor, acestea se vor afla in gestiunea comuna a asocierii, fiind (in mod proportional) proprietatea celor doua Parti. Fiecare Parte va dispune in mod individual de propria cota de produse.

Avand in vedere cele de mai sus, Firma A solicita clarificari cu privire la incadrarea asocierii prezentate in prevederile legale in materie de TVA.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

Tratament fiscal:

In limita informatiilor transmise, intelegem ca Partile se vor asocia pentru desfasurarea activitatilor de exploatare, evaluare, dezvoltare, extractie/productie, dupa care fiecare Parte va actiona in nume propriu. De asemenea, intelegem ca Firma A va aloca asociatului sau numai cote-parti din costurile inregistrate in scopul asocierii, nu si cote-parti de venituri, intrucat, in baza contractului de asociere, fiecare asociat va dispune de cote-parti din produsele obtinute, pe care le va valorifica in mod individual. In acest context, din punct de vedere al legislatiei in domeniul TVA, precizam urmatoarele:

Potrivit dispozitiilor art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, sunt tratate drept asocieri in participatiune.

In conformitate cu prevederile pct. 5 din Norme, obligatiile si drepturile din punct de vedere al taxei pentru operatiunile derulate de asocierile prevazute la art. 127 alin. (10) din Codul fiscal sunt prevazute la pct. 79^1.

Astfel, la pct. 79^1 alin. (1) din Norme se mentioneaza ca, in cazul asocierilor in participatiune sau al altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune conform art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, denumite in continuare asocieri, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VI al Codului fiscal revin asociatului desemnat in acest scop potrivit contractului incheiat intre parti, care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, denumit in continuare asociatul administrator. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitii conform prevederilor art. 145 - 147^1 din Codul fiscal, obligatia de a emite facturi catre beneficiar si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform art 148, 149 sau 161 din Codul fiscal.

La alin. (4) al aceluiasi punct din Norme se precizeaza ca asociatul administrator efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

Potrivit pct. 79^1 alin. (7) din Norme, alocarea cheltuielilor si veniturilor asocierii de catre asociatul administrator catre membrii asociati nu constituie operatiune impozabila in sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, daca alocarea se face proportional cu cota de participare a fiecarui membru al asocierii, astfel cum este stabilita in contractul de asociere.

De asemenea, potrivit pct. 79^1 alin. (8) din Norme, in cazul in care scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociati actioneaza in nume propriu fata de terti, fiecare persoana va fi tratata drept o persoana impozabila separata in conformitate cu prevederile art. 127 alin. (9) din Codul fiscal si tranzactiile respective se impoziteaza distinct in conformitate cu regulile stabilite la titlul VI din Codul fiscal. In aceasta situatie nu se aplica prevederile alin. (1) - (7).
Avand in vedere faptul ca Firma A nu aloca asociatului sau cote parti de venituri, proportional cu cota de participare a acestuia, si ca, in vederea valorificarii cotelor de produse Firma A si Asociatul vor actiona in nume propriu fata de terti (viitorii cumparatori ai produselor), consideram ca, din punct de vedere al TVA, asocierea dintre cele doua societati nu poate fi tratata ca o asociere in participatiune in sensul art. 127 alin. (10) din Codul fiscal si pct. 79^1 din Norme.


Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 127 alin. (10)

Sursa: ANAF


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care este regimul TVA aplicabil in cazul unei asocieri de firme?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"