Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Chirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?

23-Apr-2014
37363
In studiul de caz prezentat mai jos, prin numirea unui salariat in functia de director de departament a fost solicitata prezenta permanenta a acestuia la sediul societatii. Domiciliul permanent (mentionat si in cartea de identitate) a salariatului este in alta localitate, drept pentru care societatea s-a angajat sa ii asigure cazarea si decontarea cheltuielilor cu utilitatile in localitatea unde este sediul societatii.

In acest sens a fost semnat si act aditional la contractul de munca. Societatea a inchiriat un apartament si a inregistrat cheltuieli cu chirii, precum si cheltuieli cu utilitatile (intretinere, energie electrica, inclusiv cablu). Apartamentul a fost exclusiv folosit de salariatul mentionat:

In aceste conditii, mentionam daca aceste costuri sunt considerare, conform Codului fiscal, cheltuieli deductibile fiscal, cheltuieli nedeductibile fiscal sau daca sunt considerate avantaj in natura si trebuie adaugate la veniturile salariale si achitate contributiile sociale si impozit pe salarii.

Conform art. 55 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. b) al acestui articol, avantajele, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ si cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei.


Alin. (4) lit. c) al aceluiasi articol prevede ca nu este insclusa in veniturile salariale si nu este impozabila, in intelesul impozitului pe venit, contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale.

Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii, conform pct. 83 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

Conform art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei 114/1996, locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Asadar, pentru ca o locuinta sa fie considerata locuinta de serviciu, este obligatoriu ca punerea acesteia la dispozitia salariatului sa fie justificata prin specificul activitatii, iar locuinta sa faca parte din patrimoniul angajatorului si sa fie administrata prin inchiriere de catre salariat, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca (art. 51 si art. 53 din Legea locuintei 114/1996, republicata).

Numai in aceasta situatie:

- sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, in limita suprafetelor prevazute de Legea nr. 114/1996, care se majoreaza cu 10% (art. 21 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal);

- contravaloarea folosintei nu este considerata avantaj in natura pentru salariat.

In speta, locuinta nu face parte din patrimoniul angajatorului fiind inchiriata, astfel incat, apreciem ca, contravaloarea chiriei si a utilitatilor suportate de societate reprezinta avantaj din punct de vedere al impozitului pe venit si cheltuiala deductibila pentru angajator.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016