Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare

10-Ian-2011
6252
Intrebare:

Facturam servicii educationale de monitorizare (proiect Leonardo da Vinci) in beneficiul unor scoli din Comunitatea Europeana, care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Societatea noastra este platitoare de TVA. Se aplica regula generala pentru servicii intangibile? Suntem obligati sa facturam cu TVA?

De ce facturile emise de societati comerciale platitoare de TVA din Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti pentru acelasi tip de serviciu sunt fara TVA?

Raspuns:

Pentru serviciile educationale nu este aplicabila niciuna din cele doua reguli generale de taxare:


- articolul 133 alineatul 2 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana impozabila este considerat locul unde beneficiarul are sediul activitatii economice;

- articolul 133 alineatul 3 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana neimpozabila este considerat locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Serviciile educationale se incadreaza in categoria exceptiilor de la cele doua reguli generale de taxare, fiind reglementate in mod expres prin articolul 133 alineatul (4) litera c).

Daca aceste servicii au loc in Romania, impozitarea se efectueaza la locul prestarii efective, deci in Romania ,,locul prestarii efective, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati;,,

Practic, serviciile prestate de firma dvs. sunt impozabile in Romania chiar daca beneficiarul acestor servicii este o persoana neimpozabila.

In acest caz, pentru serviciile prestate firma dvs. trebuie sa colecteze TVA prin factura emisa catre beneficiar, operatiunile astfel realizate fiind raportate prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit ,,Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24% ,,.

Deoarece nu se incadreaza in regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2, aceste prestari de servicii nu se incadreaza in categoria serviciilor intracomunitare astfel incat sa aveti obligatia raportarii acestora prin declaratia recapitulativa cod 390.

Recunosc faptul ca nu stiu motivul pentru care serviciile similare prestate de firme de Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti sunt facturate fara TVA. Presupun ca prin legislatia fiscala a acelor state membre s-a adoptat un act normativ prin care sunt scutite de TVA serviciile prestate finantate din fonduri europene nerambursabile.

Practic, prevederile art. 133 alin. 4 din Codul fiscal aplicabil in Romania sunt armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/ 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor,
subsectiunea 4 articolul 53 conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, este locul in care respectivele activitati se desfasoara efectiv.,,. Asa cum se poate consta, textul directivei este preluat ad-literam in Codul fiscal.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin Codul fiscal sunt considerate operatiuni scutite cu drept de deducere, operatiunile reglementate prin art. 143 alin. 1 litera k) ,, livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea organismelor internationale recunoscute ca atare de autoritatile publice din Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organisme sau prin acorduri de sediu?.

Modalitatea de aplicare a scutirii este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2067 din 16 noiembrie 2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007. Acest ordin a fost modificat prin O.M.F.P. nr. 3420 din 21 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului finantelor publice publicat in M.Of. nr. 906 din 23 decembrie 2009.

Prin acest acest act normativ sunt scutite in baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate atat in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania cat si in favoarea membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii. De acelasi tratament fiscal beneficiaza si:

- reprezentantele organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru;

- alte organisme ale Comunitatilor Europene care activeaza in alte state membre.

In scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal In baza prevederilor art. 1 alin. (4) din O.M.F.P. nr. 2067, sunt asimilate organizatiilor internationale acreditate in Romania, institutiile Comunitatilor Europene care activeaza in Romania. Aceste institutii beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei. In mod sigur, o astfel de prevedere fiscala exista si in statele membre care aplica scutirea pentru astfel de servicii.

In situatia in care serviciile prestate de firma dvs. respecta conditiile de incadrare in reglementarile O.M.F.P. nr. 2067, este aplicabil regimul fiscal de la art. 143 alin. 1 litera k), operatiunile fiind incadrate la prestari de servicii scutite cu drept de deducere. In acest caz, nu se mai aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. c) conform careia serviciile sunt impozabile la locul unde sunt prestate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016