Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxe 2024. Anumite persoane juridice vor plati impozit suplimentar in 2024 si 2025, conform Legii 296/2023

08-Ian-2024
2258
Taxe 2024. Anumite persoane juridice vor plati impozit suplimentar in 2024 si 2025, conform Legii 296/2023

Asa cum a fost stabilit prin Legea 296/2023, anumite persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale vor plati un impozit suplimentar de 0,5% in 2024 si 2025. Iar prin Ordinul 5433/2023 a fost publicata lista persoanelor care au aceasta obligatie.

Ordinul nr. 5433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 183alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1185 din 28 decembrie 2023.

Persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale si care vor plati impozit suplimentar in perioada 2024-2025, sunt cele care desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN:

- 0610 - "Extractia titeiului";

- 0620 - "Extractia gazelor naturale";

- 1920 - "Fabricarea produselor ob? inute prin rafinarea petrolului";

- 3522 - "Distributia combustibililor gazosi, prin conducte";

- 3523 - "Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte";

- 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate";

- 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate";

- 4950 - "Transporturi prin conducte".

In cazul contribuabililor care desfasoara atat activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1, cat si activitati potrivit codurilor CAEN 3512 - "Transportul energiei electrice", 3513 - "Distributia energiei electrice" si 3514 - "Comercializarea energiei electrice" si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru determinarea impozitului specific, nu se cuprind in cadrul indicatorilor VT, V s, I si A din formula de calcul a impozitului specific pe cifra de afaceri elementele aferente acestor activitati.

Ce prevedea Legea 296/2023?

Persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale si inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.

In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se determina astfel:

ICAS = 0,5% x (VT – V_s – I – A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:

ICAS - impozit specific pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;

VT - venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;

V_s - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz, reprezentand:

(i) veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;

(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;

(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;

(iv) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, care nu sunt cuprinse in indicatorul I;

(v) veniturile din subventii;

(vi) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

(vii) veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli;

I - valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;

A - amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.

Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:

a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;

b) pentru trimestrul IV, pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici