Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tranzactii dintre persoane afiliate. In ce conditii se impune obtinerea unui acord de pret in avans?

07-Iul-2016
920

Studiul de caz urmator are ca subiect tranzactiile dintre persoane afiliate. Astfel, o societate are doi administratori, tata si fiica. Fiica este actionar 100%. Tatal detine o intreprindere individuala (cod CAEN 0111), iar sotul fiicei are o intreprindere individuala (cod CAEN 0111). Vom vedea astfel daca pentru tranzactiile viitoare dintre aceste societati se impune un acord de pret in avans emis de ANAF, precum si ce documente sunt necesare in cazul in care se impune acordul mentionat mai sus.

Prevederile art. 7 pct. 26 din noul Cod fiscal referitoare la persoanele afiliate precizeaza in mod expres faptul ca intre persoane afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. In acelasi timp art. 11 alin. (4) stabileste ca tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.

In ceea ce priveste raporturile de afiliere urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile art. 7 pct. 26 din codul fiscal care le conditioneaza de detinerea a minimum 25% din numarul titlurilor de participare fie ca este cazul afilierii dintre o persoana fizica si o persoana juridica fie ca este situatia afilierii dintre doua persoane juridice.Un alt criteriu de afiliere dintre societati este reprezentat de controlul efectiv exercitat de catre o persoana fizica sau juridica asupra unei alte persoane juridice. Un exemplu de astfel afiliere este reprezentat de situatia in care doua societati sunt administrate de catre aceeasi persoana.

In conformitate cu prevederile art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer.

Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Astfel, OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul dispozitiilor mentionate mai sus stabileste ca in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2 din ordin, se va urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:

- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control.

Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

In aceste conditii, in cazul in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatea nu va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile.

Potrivit art. 6 din OPANAF nr. 442/2016 dosarul preturilor de transfer nu va fi solicitat si nu se intocmeste, dupa caz, de catre contribuabilul/platitorul beneficiar al unui acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de ANAF.

Conform art. 52 alin. (2) din Codul de procedura fiscala acordul de pret in avans este actul administrativ emis de organul fiscal central in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate cu persoane afiliate, astfel cum sunt definite in Codul fiscal.

Alin. (17) al aceluiasi articol precizeaza ca emiterea unui acord de pret in avans se supune unei taxe de emitere de 20.000 euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari. si de 10.000 euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, pentru celelalte categorii de contribuabili/platitori.

Elemente suplimentare sunt prevazute In OPANAF nr. 3735/2015 pentru aprobarea procedurii privind emiterea si modificarea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii de emitere si modificare a acordului de pret in avans

In concluzie, pentru justificarea respectarii principiului valorii de piata la nivelul tranzactiilor dintre entitatile afiliate cum sunt cele trei enuntate in cuprinsul intrebarii dvs. acestea pot avea obligatia, insa doar in circumstantele prevazute de reglementarile de mai sus, sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, fiind exonerate de aceasta obligatie daca pentru tranzactiile respective partile sunt beneficiare ale unui acord de pret in avans. Avand in vedere costurile de obtinere a acestuia consideram ca o stfel de operatiune nu se justifica decat in cazul unui nivel semnificativ al volumului de tranzactii dintre entitatile afiliate si in cazul in care preturile la care se realizeaza tranzactiile nu respecta principiului valorii de piata.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tranzactii dintre persoane afiliate. In ce conditii se impune obtinerea unui acord de pret in avans?":
Rating:

Nota: 3.25 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.