Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tranzactii dintre persoane afiliate. In ce conditii se impune obtinerea unui acord de pret in avans?

07-Iul-2016
6959

Studiul de caz urmator are ca subiect tranzactiile dintre persoane afiliate. Astfel, o societate are doi administratori, tata si fiica. Fiica este actionar 100%. Tatal detine o intreprindere individuala (cod CAEN 0111), iar sotul fiicei are o intreprindere individuala (cod CAEN 0111). Vom vedea astfel daca pentru tranzactiile viitoare dintre aceste societati se impune un acord de pret in avans emis de ANAF, precum si ce documente sunt necesare in cazul in care se impune acordul mentionat mai sus.

Prevederile art. 7 pct. 26 din noul Cod fiscal referitoare la persoanele afiliate precizeaza in mod expres faptul ca intre persoane afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. In acelasi timp art. 11 alin. (4) stabileste ca tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.

In ceea ce priveste raporturile de afiliere urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile art. 7 pct. 26 din codul fiscal care le conditioneaza de detinerea a minimum 25% din numarul titlurilor de participare fie ca este cazul afilierii dintre o persoana fizica si o persoana juridica fie ca este situatia afilierii dintre doua persoane juridice.Un alt criteriu de afiliere dintre societati este reprezentat de controlul efectiv exercitat de catre o persoana fizica sau juridica asupra unei alte persoane juridice. Un exemplu de astfel afiliere este reprezentat de situatia in care doua societati sunt administrate de catre aceeasi persoana.

In conformitate cu prevederile art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer.

Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Astfel, OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul dispozitiilor mentionate mai sus stabileste ca in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2 din ordin, se va urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:

- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control.

In aceste conditii, in cazul in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatea nu va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile.

Potrivit art. 6 din OPANAF nr. 442/2016 dosarul preturilor de transfer nu va fi solicitat si nu se intocmeste, dupa caz, de catre contribuabilul/platitorul beneficiar al unui acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de ANAF.

Conform art. 52 alin. (2) din Codul de procedura fiscala acordul de pret in avans este actul administrativ emis de organul fiscal central in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate cu persoane afiliate, astfel cum sunt definite in Codul fiscal.

Alin. (17) al aceluiasi articol precizeaza ca emiterea unui acord de pret in avans se supune unei taxe de emitere de 20.000 euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari. si de 10.000 euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, pentru celelalte categorii de contribuabili/platitori.

Elemente suplimentare sunt prevazute In OPANAF nr. 3735/2015 pentru aprobarea procedurii privind emiterea si modificarea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii de emitere si modificare a acordului de pret in avans

In concluzie, pentru justificarea respectarii principiului valorii de piata la nivelul tranzactiilor dintre entitatile afiliate cum sunt cele trei enuntate in cuprinsul intrebarii dvs. acestea pot avea obligatia, insa doar in circumstantele prevazute de reglementarile de mai sus, sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, fiind exonerate de aceasta obligatie daca pentru tranzactiile respective partile sunt beneficiare ale unui acord de pret in avans. Avand in vedere costurile de obtinere a acestuia consideram ca o stfel de operatiune nu se justifica decat in cazul unui nivel semnificativ al volumului de tranzactii dintre entitatile afiliate si in cazul in care preturile la care se realizeaza tranzactiile nu respecta principiului valorii de piata.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016