Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSB

29-Feb-2024
1500
Tranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSB

Promisiunile de vanzare cumparare de imobile - nefinalizate inca, se declara la Oficiul National de prevenire si combatere a spalarii banilor? Multumim!

Depunerea Raportului pentru tranzactii suspecte la ONPCSB – raspunsul specialistului:

Entitatile raportoare prevazute de Legea nr. 129/2019, reprezinta o varietate larga de profesionisti si organizatii care pot fi implicate in tranzactii financiare, inclusiv in cele legate de imobile, care ar putea fi supuse obligatiilor de raportare pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.

Conform articolului 5 din Legea nr. 129/2019, entitatile raportoare includ, dar nu se limiteaza la:

  • Institutiile de credit si sucursalele acestora;
  • Institutiile financiare;
  • Administratorii de fonduri de pensii;
  • Furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
  • Auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali;
  • Notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in anumite conditii;
  • Furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii;
  • Agentii si dezvoltatorii imobiliari, in anumite conditii legate de tranzactii specifice;
  • Alte persoane fizice sau juridice care efectueaza tranzactii in numerar sau implica bunuri de valoare, in conditiile specificate de lege.

Obligatia de raportare pentru entitatile raportoare, inclusiv in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de imobile, depinde de circumstantele specifice ale tranzactiei, precum si de natura si scopul implicarii lor in tranzactie. Aceasta include raportarea tranzactiilor suspecte care ar putea avea legatura cu savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, conform articolului 6, si raportarea tranzactiilor care depasesc pragurile valorice stabilite, conform articolului 7.
Raportarea Tranzactiilor Suspecte (Articolul 6)

Articolul 6 prevede obligatia entitatilor raportoare de a semnala Oficiului orice tranzactii despre care cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:


- Bunurile implicate provin din comiterea de infractiuni sau sunt legate de finantarea terorismului;
- Informatiile detinute de entitatea raportoare ar putea contribui la aplicarea prevederilor legale in vederea prevenirii si combaterii spalarii banilor sau finantarii terorismului.

Aceasta inseamna ca, daca o entitate raportoare identifica orice indicii sau are suspiciuni ca o tranzactie poate fi legata de activitati ilegale, trebuie sa raporteze acest lucru Oficiului. Raportarea trebuie facuta exclusiv Oficiului, fara a informa persoanele implicate despre aceasta raportare, pentru a nu obstructiona procesul de investigatie.

Raportarea Tranzactiilor care depasesc Pragurile Valorice (Articolul 7)

Articolul 7 stabileste obligatia entitatilor raportoare de a raporta tranzactiile care implica sume in numerar, in lei sau in valuta, ce depasesc un anumit prag valoric, specificat ca echivalentul in lei a 10.000 euro. Aceasta include atat operatiunile individuale cat si cele care, desi individual pot fi sub acest prag, in total depasesc suma mentionata cand sunt efectuate intr-un interval scurt de timp si par a avea o legatura intre ele.

Toate rapoartele pentru tranzactiile care indeplinesc aceste criterii trebuie transmise Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la efectuarea tranzactiei.

Prin impunerea unei supravegheri atente si a unor masuri de raportare stricte, legea isi propune sa descurajeze si sa reduca activitatile ilegale, protejand in acelasi timp integritatea si stabilitatea sistemului financiar.

Asadar, analizand cerintele legale specificate in Legea nr. 129/2019, putem concluziona urmatoarele in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de imobile nefinalizate:

1. Raportarea tranzactiilor suspecte: Daca o entitate raportoare, cum ar fi notarii, avocatii, institutiile financiare, agentii imobiliari, etc., cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca o tranzactie (inclusiv o promisiune de vanzare-cumparare a unui imobil - nefinalizata) este legata de savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, aceasta trebuie raportata. Acest lucru se aplica indiferent de valoarea tranzactiei.

2. Raportarea tranzactiilor care depasesc pragurile valorice stabilite la articolul 7: Tranzactiile cu sume in numerar sau echivalentul acestora, care ating sau depasesc limita minima de echivalentul in lei a 10.000 euro, trebuie raportate. Totusi, in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de immobile - nefinalizate, raportarea in baza acestui criteriu se aplica doar daca tranzactia se executa printr-o plata in numerar sau echivalentul acesteia care atinge pragul mentionat.

In concluzie, promisiunile de vanzare-cumparare de imobile nefinalizate nu sunt subiectul unei raportari obligatorii specifice doar pe baza naturii lor ca atare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

Raportarea este necesara doar daca sunt indeplinite conditiile specifice de raportare: implicarea in tranzactii suspecte de savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, sau realizarea tranzactiilor care implica sume care ating sau depasesc pragurile valorice stabilite de lege. Astfel, contextul si detaliile specifice ale fiecarei promisiuni de vanzare-cumparare vor determina necesitatea raportarii. 

Temei legal:

Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Entitati raportoare

Art. 5. -

(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
g1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
g2) furnizorii de portofele digitale.
h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

(2) Institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata din alte state membre care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei prin agenti sau distribuitori asigura respectarea obligatiilor legale incidente in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului pentru activitatile astfel prestate.

(3) In aplicarea dispozitiilor alin. (2), institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata le impun contractual agentilor si distribuitorilor prin care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei cadrul de conformare la prevederile incidente din prezenta lege si din reglementarile emise in aplicarea acesteia si se asigura ca sunt implementate procedurile si sistemele necesare si sunt respectate obligatiile ce le revin agentilor si distribuitorilor, inclusiv prin verificari.

Raportul pentru tranzactii suspecteArt. 6. -(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.

Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune

Art. 7. -


(1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
(2) In situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5).
(3) Institutiile de credit si institutiile financiare transmit rapoarte privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
(5) Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
(7) Raportul pentru tranzactiile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.


Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016