Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililor

17-Oct-2023
2758
Venituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililor

ANAF a publicat recent, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la tratamentul fiscal al dividendelor.

CE SUNT DIVIDENDELE?

Din punct de vedere fiscal

DIVIDEND - o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare* la acea persoana juridica. [art.7 pct. 11 Cod fiscal]

Se considera dividende din punct de vedere fiscal si se supun aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
a) castigurile obtinute de persoanele fizice din detinerea de titluri de participare, definite de legislatia in materie, la organisme de plasament colectiv**;
b) veniturile in bani si in natura distribuite de societatile agricole, cu personalitate juridica, constituite potrivit Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, unui participant la societatea respectiva drept consecinta a detinerii partilor sociale;

* Titlu de participare - orice actiune sau alta parte sociala intr-o societate in nume colectiv, societate in comandita simpla, societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata sau intr-o alta persoana juridica ori detinerile la un fond de investitii. [art. 7 pct. 40 Cod fiscal]
** Organisme de plasament colectiv - entitati organizate, cu sau fara personalitate juridica, care atrag in mod public sau privat resurse financiare ale persoanelor fizice si/sau juridice, in scopul investirii acestora, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 297/2004 privind piata de capital si reglementarile Comisiei Nationale de Valori Mobiliare

[Titlul I art. 2 pct.20 Legea nr. 297/2004 privind piata de capital]

EXCEPTIE

Nu reprezinta dividende:

a) o distribuire de titluri de participare noi sau majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, ca urmare a unei operatiuni de majorare a capitalului social, potrivit Legii societatilor nr. 31/1991;

b) o distribuire efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica;

c) o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;

d) o distribuire in bani sau in natura, efectuata cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit Legii societatilor nr. 31/1991;

e) o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant;

f) o distribuire de titluri de participare in legatura cu operatiuni de reorganizare, prevazute la art. 32 din Codul fiscal, respectiv fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si achizitiilor de titluri de participare intre persoane juridice romane si la art. 33 din Codul fiscal, respectiv fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si schimburilor de actiuni intre societati din Romania si societati din alte state membre ale Uniunii Europene.

[art.7 pct. 11 Cod fiscal]

Din punct de vedere al Legii societatilor nr. 31/1990 si din punct de vedere contabil

DIVIDEND: Cota-parte din profit ce se plateste fiecarui asociat.

Veniturile din dividende se recunosc cand este stabilit dreptul actionarului de a le incasa. Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat:

1. optional trimestrial pe baza situatiilor financiare interimare (situatii financiare cu scop special destinate repartizarii de dividende) si

2. anual, pe baza situatiilor financiare anuale, prin care se face regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in timpul anului.

Dividendele interimare:

1.se repartizeaza in limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate si sume retrase din rezerve disponibile in acest scop, din care se scad orice pierderi reportate si sume depuse in rezerve in conformitate cu cerintele legale sau statutare, respectiv pe baza situatiilor financiare interimare aprobate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, dupa caz;

2.se inregistreaza in contabilitate si se reflecta in situatiile financiare interimare drept creante fata de actionari, respectiv asociati;

3.se platesc in mod optional trimestrial in termenul stabilit de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, prin legile speciale.

Dividendele anuale:
- sunt stabilite de catre adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care aproba repartizarea profitului;
-se regularizeaza cu dividendele distribuite in timpul anului;
-plata diferentelor rezultate din regularizare se face in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar incheiat. in caz contrar, societatea datoreaza, dupa acest termen, dobanda penalizatoare calculata conform art. 3 din OG nr. 13/2011, daca prin actul constitutiv sau prin hotararea AGA care a aprobat situatiile financiare aferente exercitiului financiar incheiat nu s-a stabilit o dobanda mai mare.

[art.19 alin. (3), (31) Legea contabilitatii, art. 67 Legea societatilor comerciale, pct. 422 alin. (1), pct.488 alin. (1) lit. c) din Anexa Ordinului MF nr. 1802/2014 aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, art. III alin. (1) din Ordin MF nr. 3067/2018 pentru completarea unor reglementari contabile]

SITUATII IN CARE SE POT REGASI CONTRIBUABILII IN FUNCTIE DE STATUTUL JURIDIC SI REZIDENTA PLATITORILOR SI BENEFICIARILOR DIVIDENDELOR

I. Persoana juridica romana distribuie dividende catre o persoana juridica romana – pag. 5,6 II. Persoana juridica romana distribuie dividende catre o persoana juridica straina – pag. 7-9

III. Persoana juridica romana distribuie dividende catre o persoana fizica romana – pag. 10,11 IV. Persoana juridica romana distribuie dividende catre o persoana fizica straina – pag. 12,13

V. Persoana juridica straina distribuie dividende catre:
A - O persoana juridica romana platitoare de impozit pe profit – pag. 14-16
B - O persoana juridica romana platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor – pag. 17,18

VI. Persoana juridica straina distribuie dividende catre o persoana fizica romana – pag. 19,20

Impozitul pe dividende este un impozit cu retinere la sursa:
-Platitorul roman va calcula si declara impozitul in "Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat" –

Formular 100 si va plati impozitul la bugetul de stat, in contul unic 55.03.

! Dividendele primite de la un rezident roman sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite in Romania sau in strainatate.

-Platitorul strain va calcula, va declara si va plati un impozit in cota mai favorabila dintre cota prevazuta de legislatia fiscala interna din statul platitorului sau cea prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri ori, dupa caz, in legislatia europeana, daca beneficiarul prezinta certificatul de rezidenta fiscala (si beneficiari au, dupa caz, obligatii declarative si de plata in statul de rezidenta).

Continuarea, AICI»


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016