Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zoom fiscal: Tranzactii pentru care exista obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer

15-Feb-2016
4059

Va reamintim ca in Monitorul Oficial nr.74 din 02.02.2016, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.442/2016 - OANAF 442/2016, privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer.

In vederea justificarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer dintre persoane afiliate, coroborand prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu cele ale Legii nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala s-a emis Ordinul presedintelui ANAF nr.442/2015 prin care s-a instituit obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer pentru anumite categorii de contribuabili si tranzactii efectuate, astfel:

1.Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al pretedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru marii contribuabili, in functie de tranzactia desfasurata, este:
- 200.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101), pentru fiecare an fiscal.

Dosarul preturilor de transfer in cazul marilor contribuabili pentru tranzactiile enumerate mai sus poate fi solicitat de organul de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale sau poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala (in baza art.58 si art.64 din Codul de Procedura Fiscala).

Termenul de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer solicitat de organul de inspectie fiscala sau de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala este de maxim 10 zile de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101).

2. Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile enumerate la pct.1 de mai sus, precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile precizate la punctul 1, precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 €, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 €, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 €, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

Intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru categoriile de contribuabili enumerati la pct.2 se efectueaza numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala.

Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, pentru contribuabilii de la punctul 2, va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. In aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, in temeiul art.127, alin.(1), lit.b) din Codul de Procedura Fiscala.

Astfel, obligatia de intocmire a dosarului preturilor de transfer revine categoriilor de contribuabili enumerati mai sus, a caror valoare a tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, depaseste oricare din pragurile de semnificatie precizate la pct.1 si 2.

Continutul dosarului preturilor de transfer se regaseste in Anexa nr.3 din OPANAF nr.442/2015.

In situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer solicitat de organele de inspectie fiscala, acestea vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer.

Mentionam ca pentru contribuabilii pentru care nu exista obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer, acestia vor justifica respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.

Termenul de "persoane afiliate" este definit la art.7, pct.26 din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.


Sursa: ANAF Cluj

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016