Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Contractele de inchiriere pot fi inscrise la ANAF, inclusiv online.
Conform OG 16/2022 care a modificat si completat Codul Fiscal, a redevenit obligatorie inregistrarea la organul fiscal competent a contractelor de inchiriere, incepand cu data de 1 ianuarie 2023. Ordinul nr. 2031/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1164 din 05 decembrie 2022.
*Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. (articolul 1777 din Codul civil)
1. Contractele de inchiriere incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
2. Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente. Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune "Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune", prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si semnatura acestuia.
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contabilitatea organizatiilor non-profit
3.(2) Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
3.(3) Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
5.(1) Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
5.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.
9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului "Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere" sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.
11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
Vezi AICI cum arata NOUA Cerere de Inregistrare a Contractelor de Locutiune >>>
Citeste si Declaratia 150 - Inregistrare certificat calificat
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Neplata factura de utilitati. Compensare cu garantia contractualaInvestitii efectuate la un spatiu inchiriat. Reziliere contract. Cum procedam?Spatiu inchiriat si costuri autorizatie ISU. Cum se inregistreaza cheltuielile?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anArticole similare
Comercializare bunuri de folosinta indelungata. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelStudiu de caz: CONTRACT DE LOCATIUNE. Contributii socialeVenituri din profesii libere-expert contabil. Deductibilitate cheltuieliInregistrarea la ANAF a contractelor de inchiriereUltimele articole
Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)Ce decizie a luat ICCJ legat de executarea silitaSfaturi de la experti
Intrebare: Clientul nostru, persoana juridica romana, platitoare de impozit pe profit, a fost supusa unui control fiscal inopinant. In urma controlului s-a constatat faptul ca societatea avea codul de TVA anulat. Anularea inregistrarii in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incheiere contract de drepturi de autor
Intrebare: O asociatie care promoveaza stiinta in randul copiilor realizeaza experimente in ateliere organizate si primesc sponsorizari pentru sustinerea activitatii. Ar putea asociatia sa incheie cu membrii fondatorii inclusiv presedintele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<