
Raportul Special
realizat de specialisti
Trecerea de la statutul de angajat la cel de persoana fizica autorizata (PFA) poate fi dificila la inceput. Nu stii exact cum trebuie gestionata relatia cu potentialii clienti din noua ta postura, organizarea si volumul de munca pot fi haotice la inceput, iar bugetul de care dispui trebuie tinut sub control inca din prima zi, pentru a evita intrarea intr-o criza financiara extrem de neplacuta. Un lucru este destul de clar, si anume ca la inceput de drum, atunci cand renunti la ideea de a mai fi angajat, poti foarte usor sa esuezi din cauza unor neatentii sau din pricina unor tehnicalitati cu care nu te-ai pus la punct inca de la inceput. Vei avea nevoie de oameni cu experienta in jurul tau, de la un contabil pana la un reprezentant juridic si va trebui sa fii la curent cu toate schimbarile legislative din domeniul tau.
5 cele mai mari greseli de evitat cand te faci PFA:
1. Nu te pui la punct cu toate noutatile legislative care te privesc
Marea provocare care te va astepta odata de cei dori sa iti prestezi meseria sub forma unei persoane fizice autorizate va fi verificarea permanenta a modificarilor legislative pentru aceasta categorie. Nu conteaza cat de bun esti in domeniul tau, atata timp cat nu poti sa fii la curent cu toate noutatile care te privesc. Spre exemplu, poti risca amenzi uriase ca PFA daca in acest moment nu respecti legea caselor de marcat cu jurnal electronic, care a devenit mult mai stricta in acest sens odata cu ultimele modificari. De asemenea, trebuie sa fii la curent si cu lista actualizata la zi pentru case de marcat in 2018, deoarece nu orice fel de casa poate fi folosita in acest moment.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
2. Consideri ca venitul este si profit
Este una dintre greselile frecvente cu care persoanele fara experienta in freelancing se pot confrunta la inceput de drum. Pentru ca atunci cand esti in postura de angajat te obisnuiesti cu ideea ca banii pe care ii incasezi lunar sa reprezinte, intr-un fel, profitul tau, ca persoana fizica autorizata lucrurile nu stau tocmai asa. Din banii pe care ii vei incasa lunar vei plati taxe, vei reinvesti in aparatura sau licente de software, vei avea alte plati operationale, pentru contabilitate, curatenia biroului si alte servicii externalizate, iar lipsa unui echilibru financiar te poate duce rapid in situatia sa-ti cauti un loc de munca.
3. Lasi clientii sa decida pretul serviciilor tale
Consideri ca esti la inceput, ca nu ai experienta si poti sa ceri sub pretul pietei, pana cand te pui pe picioare. Mai rau, poti lasa ca pretul sa fie dictat mereu de client. Aceasta greseala te poate pune in situatia in care nici nu vei castiga destul ca sa iti dezvolti activitatea si nici nu vei putea creste preturile, in timp, in fata acelorasi clienti, de teama ca ii vei pierde.
4. Accepti orice proiect
Crezi ca o dezvoltare sanatoasa inseamna multi clienti si multe proiecte? Este adevarat ca diversificarea surselor de venit inseamna stabilitate pe termen lung, pentru ca nu vei risca niciodata sa intri in incapacitate de plata, daca un client va pleca. Insa nu confunda acest lucru nu necesitatea de a accepta orice pica. Fii selectiv cu clientii si stabileste un volum care iti asigura atat veniturile necesare, cat si capacitatea de a livra la o calitate care te recomanda.
5. Nu esti in stare sa te organizezi
Prioritizarea este extrem de importanta atunci cand lucrezi ca PFA sau conduci orice forma de afacere. Lipsa de organizare nu va face decat sa ratezi termene limita, sa pierzi oportunitati si, in final, sa iti pierzi credibilitatea in fata clientilor.
Sursa foto: Shutterstock / Copyright: GaudiLab
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Impozitarea PFA in 2018Cea mai arzatoare problema fiscala din ultimii ani a fost solutionata de Curtea de Justitie. Afla toate detaliileServicii prestate ocazional: Casa de marcat pentru o persoana fizicaLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiOferi imobile spre inchiriere? Atentie la obligatiile fiscale!Ultimele articole
Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiDepunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024Actualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAFNorme de venit 2025. LISTELE pe judeteDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriArticole similare
12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaIntreprindere Individuala in 2023: In ce conditii este obligatorie dotarea cu POS si casa de marcat electronica fiscala?CASE DE MARCAT electronice. 7 modificari aduse Normelor metodologice prin HG 355/2023Venit baza de calcul si plafon microintreprindere. Ce venituri luam in calcul la stabilirea plafonului?Actele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 8-15 martie 2018Ultimele articole
CASE DE MARCAT electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Noutati fiscale 2025. Principalele modificari privind casele de marcat, aduse de OUG 125/2024OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu CASE DE MARCATProiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA