
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE ianuarie 2021: Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se înfiinteaza si functioneaza în conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 34 din 12 ianuarie 2021.
Actul normativ a intrat in vigoare din data de 12 ianuarie 2021.
Pentru a descarca Soft A, click AICI.
Pentru a descarca Soft J, click AICI.
I. Depunerea formularului
1.1.1. Formularul se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza urmatoarele venituri din Romania:
- venituri din salarii si asimilate salariilor; Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor Manualul Contabilului Incepator - stick USB Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
- venituri din pensii;
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
- venituri din activitati independente/activitati agricole, impuse pe baza de norma de venit;
- venituri din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care impozitul se retine la sursa;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala, altele decat cele pentru care venitul net se determina in sistem real;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor, pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli sau pe baza normelor de venit. Contribuabilii completeaza formularul în urmatoarele situatii:
a) au efectuat in anul de raportare cheltuieli pentru acordarea de burse private, conform legii, si solicita restituirea acestora;
b) dispun asupra destinatiei sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se înfiinteaza si functioneaza în conditiile legii sau unitatilor de cult.
1.2. Contribuabilii nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pentru indemnizatiile prevazute la art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile ulterioare.
2. Termen de depunere:
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.
3. Organul fiscal central competent
Formularul se completeaza în doua exemplare:
- originalul se depune, dupa caz, la:
a) organul fiscal în a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde îsi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, în cazul în care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în Romania;
b) organul fiscal central competent, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice fara domiciliu fiscal în Romania.
- copia se pastreaza de catre contribuabil sau de catre împuternicitul acestuia.
4. Modul de completare si depunere
4.1. Formularul se completeaza de catre contribuabili sau de catre imputernicitii acestora, potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, inscriind corect, complet si cu buna- credinta informatiile prevazute de formular.
4.2. Persoanele fizice care opteaza pentru directionarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea mai multor entitati nonprofit/unitati de cult, precum si pentru acordarea de burse private completeaza in mod corespunzator formularul "Anexa nr. . . . la Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat".
In aceasta situatie se completeaza corespunzator casutele prevazute in formularul 230 cu numarul anexelor completate si depuse impreuna cu acesta.
4.3. Cererea se depune împreuna cu anexele completate, daca este cazul, in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire.
4.4. Formularul "Anexa nr. . . . . . . . . . . la Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat" se depune numai cu formularul 230.
4.5. Formularul se pune gratuit la dispozitia contribuabilului, la solicitarea acestuia.
4.6. Formularul poate fi depus si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
II. Completarea formularului
5. In rubrica "Anul" se inscrie anul pentru care se completeaza formularul, cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2020).
6. Sectiunea I "Date de identificare a contribuabilului"
6.1. In caseta "Cod numeric personal/Numar de identificare fiscala" se iscrie codul numeric personal al contribuabilului sau numarul de identificare fiscala atribuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu ocazia înregistrarii fiscale, dupa caz, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.
6.2. In rubricile "Nume" si "Prenume" se inscriu numele si prenumele contribuabilului.
6.3. Rubricile privind adresa se completeaza, dupa caz, cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.
7. Sectiunea II "Destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii"
7.1. Bursa privata - casuta se bifeaza de catre contribuabilii care au efectuat cheltuieli in cursul anului de raportare cu burse private conform legii si solicita restituirea acestora.
7.1.1. Contract nr. /data - se inscriu numarul si data contractului privind acordarea bursei private.
7.1.2. Suma platita (lei) - se înscrie suma platita de contribuabil in cursul anului de raportare pentru bursa privata.
7.1.3. Documente de plata nr. /data - se inscriu numarul si data documentelor care atesta plata bursei private.
7.1.4. Contribuabilii vor prezenta organului fiscal competent, in copie cu mentiunea "conform cu originalul", contractul privind bursa privata, precum si documentele de plata pentru aceste burse.
7.2. Sustinerea unei entitati nonprofit/unitati de cult - casuta se bifeaza de catre contribuabilii care solicita virarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult.
7.2.1. Casuta "Optiune privind distribuirea sumei pentru o perioada de 2 ani" - se bifeaza în cazul în care contribuabilul solicita prin cerere distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru acelasi beneficiar pentru o perioada de 2 ani. Solicitarea poate fi reînnoita dupa expirarea perioadei de 2 ani.
7.2.2. Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult - se înscrie codul de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult pentru care se solicita virarea sumei.
7.2.3. Denumire entitate nonprofit/unitate de cult - se înscrie denumirea completa a entitatii nonprofit/unitatii de cult.
7.2.4. Cont bancar (IBAN) - se completeaza codul IBAN al contului bancar al entitatii nonprofit/unitatii de cult.
7.2.5. Procentul din impozit - se completeaza cu procentul din impozitul pe venit pe care contribuabilul opteaza sa il vireze catre entitatea nonprofit/unitatea de cult, care nu poate depasi plafonul admis de lege de 3,5% din impozitul pe venit datorat.
7.2.6. Suma - se completeaza cu suma solicitata de contribuabil a fi virata in contul entitatii nonprofit/unitatii de cult, determinata prin aplicarea procentului înscris la randul 7.2.5. asupra impozitului pe venit datorat. In situatia in care contribuabilul nu poate determina suma, rubrica nu se completeaza.
7.2.7. Daca suma rezultata prin aplicarea procentului din impozit inscris in cerere pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, cumulata cu suma platita pentru bursa privata depaseste plafonul admis de lege reprezentand 3,5% din impozitul anual datorat, atunci suma totala luata in calcul este limitata la nivelul acestui plafon, avand prioritate cheltuielile efectuate in cursul anului de raportare cu bursa privata.
8. Sectiunea III "Date de identificare a imputernicitului"
8.1. Se completeaza numai in cazul in care directionarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private se realizeaza prin împuternicit, desemnat potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
8.2. In caseta "Cod de identificare fiscala" se inscrie codul de identificare fiscala al imputernicitului, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.
8.3. In rubrica "Nume, prenume/Denumire" se inscriu, dupa caz, numele si prenumele împuternicitului sau denumirea acestuia.
8.4. Rubricile privind adresa se completeaza, dupa caz, cu datele privind adresa domiciliului fiscal al împuternicitului.
Pentru a vedea Ordinul, click AICI«
UPDATE septembrie 2020
ANAF a publicat noul model al Formularului 230 - ca urmare a faptului ca, in Monitorul Oficial nr. 44, partea I, din 22 ianuarie 2020, a fost publicat Ordinul nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare
ANAF publicase, joi – 9 ianuarie, Proiectul de Ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Prin Legea nr.30/2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare au fost modificate dispozitiile privind directionarea unei sume din impozitul anual pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private.
Potrivit referatului de aprobare, prin proiectul de ordin se propun urmatoarele:
- aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii;
- aprobarea modelului si continutului unor formulare utilizate in procesul de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private:
Anexa se va completa de persoanele fizice care solicita directionarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea mai multor entitati nonprofit/unitati de cult, precum si pentru acordarea de burse private.
»»citeste si Se modifica Ordinul nr. 147/2020: Notificarea privind depunerea Formularul 230 va fi intarziata(Proiect de Ordin)«««
DESCARCA FORMULARUL:
Art.1 - Se aproba "Procedura privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii", prevazuta in anexa nr.1.
Art.2 –
(1) Se aproba modelul, continutul si instructiunile de completare a formularului 230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat" si "Anexa nr.... la Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat", prevazute in anexa nr.2.
(2) Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
a) ”Notificare privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”, prevazut in anexa nr.3;
b) ”Referat de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, virata in mod necuvenit entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”, prevazut in anexa nr.4;
c) 258 “Decizie privind recuperarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, virata in mod necuvenit entitatilor nonprofit/unitatilor de cult”, prevazut in anexa nr.5;
d) 255 “Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”, prevazut in anexa nr.6.
Art.3 –
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica pentru directionarea de catre contribuabili a unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pe veniturile realizate incepand cu anul 2019, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
(2) Prin exceptie, pentru contribuabilii care au realizat venituri din salarii si asimilate salariilor, din pensii, precum si din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, in perioada 1 ianuarie-31 martie 2019, inclusiv si solicita directionarea unei sume din impozitul datorat aferent acestei perioade, sunt aplicabile prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.50/2019 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea de catre organul fiscal central a sumei reprezentand 2% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private, conform legii sau a sumei reprezentand 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.40 din data de 15.01.2019.
Art.4 - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularelor de la art.2 alin.(1) si alin.
(2) sunt prevazute in anexa nr.7.
Art.5 - Anexele nr.1-7 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art.6 - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.7 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
»»citeste si ANAF: A fost publicat formularul F4103«««
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Contribuabilii persoane fizice pot depune D230 pana cel mai tarziu la data de 25 mai 2022Ghid ANAF de completare si depunere a Declaratiei 230. Categorii de contribuabiliANAF va trimite electronic certificatele de atestare fiscala si adeverintele de venitDeclaratia 230 in 2022. Modalitati prin care contribuabilii pot depune formularul25 MAI 2021- termenul final de depunere a Formularului 230Ultimele articole
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230ANAF: Modalitati pentru depunerea formularului 230 in 2024Contribuabilii care depun D212 si D230 dupa data de 25 mai 2023 NU vor fi amendatiContribuabilii care opteaza pentru redirectionarea sumei de pana la 3,5% din impozitul pe venit pot depune D112 sau D230Declaratia 230: Pana cand poate fi depus formularul in 2023?Articole similare
Contribuabilii care opteaza pentru redirectionarea sumei de pana la 3,5% din impozitul pe venit pot depune D112 sau D230Modificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFArticole similare
Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?Codul fiscal 2011 - Titlul IX (partea a III-a)Atentie la declaratia pentru impozitul pe reprezentante. Comunicat FinanteImpozitul pe reprezentanta pentru un an fiscalPlata de drepturi de autor. Cum aplicam metoda de optimizare fiscala?Ultimele articole
PFA in 2024. Cum se face ajustarea normei de venitNoul formular 224, actualizat prin Ordinul 231/2023, se utilizeaza pentru veniturile realizate incepand cu 1 februarie 2023Declaratia 224: ANAF actualizeaza formularul pentru a evidentia contravaloarea abonamentelor de fitness de pana la 400 euro acordate angajatilorA doua rata a IMPOZITELOR LOCALE trebuie platita pana pe data de 30 septembrie 2021Declaratia Unica 2020. ANAF a actualizat PDF-ul inteligentArticole similare
Declaratia 394 actualizataMFP aduce noi modificari importante Legii 227/2015. Schimbarile aduse Codului Fiscal si Codului de procedura fiscalaInformare ANAF: Mesajele de eroare primite la depunerea Declaratiei 112OANAF 3.713 din 2013 aproba un nou formular privind livrarea de energie electricaSolutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursareUltimele articole
SAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpLimita plati numerar. Cum se face raportarea platilor numerar catre clienti in D406 SAF-Te-Factura. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc facturile prin sistemSfaturi de la experti
Cota de tva vanzare puieti de ulm, stejar salcam
Intrebare: Societatea produce in pepiniera puieti de stejar, ulm, salcam etc. si vinde atat catre persoane juridice, cat si catre persoane fizice. Care este regimul TVA pentru fiecare categorie de clienti? Se mai aplica taxarea inversa la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Decizia presedintelui la platile unei ONG fara activitate economica
Intrebare: O ONG fara activitate economica are obligatia de a intocmi decizia presedintelui pentru fiecare plata efectuata din contul asociatiei sau doar pentru cele pentru care nu exista facturi sau contracte? De exemplu: 1. Daca unul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiile
Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?
Notificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularului
SAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-T
Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA