Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)

26-Ian-2021
3096

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, in data de 25 ianuarie 2021, un nou Proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin Hotararea Guvernului nr.864/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.956 din 16 octombrie 2020, au fost aduse modificari Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, prin noile dispozitii ale pct.88 alin.(1) lit.c) si d) din Titlul VII al Normelor metodologice, se modifica data de la care se considera valabila inregistrarea in scopuri de TVA pentru anumite categorii de persoane impozabile, dupa cum urmeaza:

- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, respectiv inainte de realizarea de operatiuni (de la infiintare), indiferent daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara sau care depaseste plafonul de scutire, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data comunicarii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA (pct.88 alin.(1) lit.d) din Titlul VII al Normelor metodologice).

- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, respectiv care, ulterior infiintarii, opteaza pentru inregistrarea in scopuri de TVA, desi cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea (pct.88 alin.(1) lit.c) din Titlul VII al Normelor metodologice).

Inregistrarea se considera valabila, pentru persoanele impozabile care solicitau inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) si lit.c) din Codul fiscal, incepand cu data comunicarii deciziei de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA.

Aceasta modificare a normelor metodologice a fost impusa de eliminarea (prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale), a criteriilor pentru evaluarea riscului, reglementate anterior prin art.316 alin.(9) din Codul fiscal, pentru societatile cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr.31/1990, care solicitau inregistrarea normala in scopuri de TVA.

ANAF precizeaza ca, pe baza acelor criterii pentru evaluarea riscului, organul fiscal aproba/respingea solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA si emitea, in acest sens, formularul de ”Decizie privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ?i completarile ulterioare”. 

Avand in vedere aceste schimbari legislative, care vizeaza renuntarea la analiza de risc cu ocazia inregistrarii fiscale si, implicit, la posibilitatea organului fiscal de a respinge o astfel de solicitare, precizam ca nu se mai justifica emiterea deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA si, ca urmare se impune modificarea prevederilor de nivel tertiar, respectiv a prevederilor procedurale aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In prezent, Procedura de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Codul fiscal, precum si modelul ?i continutul formularului ”Decizie privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ?i completarile ulterioare” sunt aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 521/2016. 
In aceste conditii necesara elaborarea unui noi proceduri de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Codul fiscal.

Conform referatului de aprobare, unele dintre conditiile de anulare a codului de inregistrare in scopuri de TVA, prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, respectiv cele de la art.316 alin.(11) lit.a) si c) (inactivitatea fiscala si fapte de natura infractiunilor sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul, inscrise in cazierul fiscal al asociatilor/administratorilor sau al persoanei impozabile) sunt cunoscute organelor fiscale, din evidentele fiscale.

Avand in vedere actualele prevederile legale, care impun inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile, numai pe baza solicitarii de inregistrare, fara a da posibilitatea legala de respingere a cererii de catre organul fiscal, exista riscul de a inregistra in scopuri de TVA persoane impozabile care indeplinesc conditiile de anulare de la art.316 alin.(11) lit.a) si c) din Codul fiscal.

Pentru inlaturarea acestui risc, in conditiile actualelor reglementari legale, institutia propune ca, prin noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA, sa fie stabilita obligatia organelor fiscale de a verifica aceste conditii pentru fiecare solicitare de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, ulterior infiintarii, potrivit art.316 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal (intrucat au atins sau depasit plafonul de scutire) sau potrivit art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal (intrucat opteaza pentru inregistrarea in scopuri de TVA, desi cifra de afaceri realizata nu a depasit plafonul de scutire). 

In cazul in care persoana impozabila indeplineste vreuna dintre conditiile de anulare mentionate, organul fiscal va emite si decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de la data inregistrarii.

Ca urmare, vor fi comunicate persoanei impozabile atat certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, cat si decizia de anulare a acestei inregistrari.

In cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, respectiv inainte de realizarea de operatiuni (de la infiintare), existenta faptelor inscrise in cazierul fiscal se verifica cu ocazia infiintarii, prezentarea certificatului de cazier fiscal fiind obligatorie la infiintare (potrivit dispozitiilor art.8 alin.(1) din Ordonanta Guvernului nr.39/2015 privind cazierul fiscal). Totodata, potrivit art.8 alin(5) din acelasi act normativ, se interzice autorizarea operatiunilor prevazute la alin. (1), in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise informatii privind faptele si situatiile prevazute la art.4.

Ca urmare, in cazul acestor persoane impozabile organul fiscal va emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA pe baza solicitarii de inregistrare. 

 

Pentru a vedea Proiectul de ordin, click AICI.

Pentru a vedea Anexa, click AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016