Au fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 832 din 31.08.2021 au fost publicate Ordonanta nr.8/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si Ordonanta nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale.
Ce s-a schimbat ?
1. Impozitul pe profit
- Regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice romane din statele membre ale UE prin transpunerea Directivei 2011/96/UE privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre;
- Modificarea regimului fiscal aplicabil ajustarilor pentru deprecierea creantelor, in sensul majorarii limitei de deducere de la 30% la 50%, de la 1 ianuarie 2022;
- Reformularea prevederilor actuale ale art. 403 din Codul Fiscal in ceea ce priveste transpunerea unor prevederi referitoare la ”impozitarea la iesire” din Directiva 2016/1164/UE;
- Modificarea prevederilor referitoare la impozitarea dividendelor distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului respectiv in care s-a aprobat distribuirea acestora.
2. In domeniul impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii au fost adoptate urmatoarele modificari:
- Includerea in veniturile din activitati agricole stabilite pe baza normelor de venit a unor soiuri de plante necesare pentru furajarea animalelor;
- Reglementarea posibilitatii angajatorului rezident fiscal roman sau a angajatorului care nu este rezident fiscal roman si care intra sub incidenta legislatiei europene in domeniul securitatii sociale de a opta pentru calculul, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale obligatorii in cazul persoanelor fizice care obtin venituri de natura salariala reprezentand avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani;
- Este clarificata situatia contribuabililor care intr-un an fiscal au realizat venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere, situate in locuin?e proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, in sensul in care se propune ca obligatia de a determina venitul net anual in sistem real si de a completa Registrul de evidenta fiscala sa fie instituita pentru anul fiscal urmator;
- Referitoare la impozitarea dividendelor distribuite persoanelor fizice, care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora;
- Clarificarea modalitatii de determinare a impozitului datorat in cazul veniturilor din jocuri de noroc, precum cazinouri, cluburi de poker, slot-machine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei;
- Reglementarea la nivelul legislatiei primare a posibilitatii depunerii de catre contribuabil a formularului 230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat" la entitatile non-profit/unitatile de cult si clarificarea modului de utilizare a acestor sume de catre beneficiar. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligatia de a-i transmite prin mijloace electronice organului fiscal competent un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili in conformitate cu procedura stabilita prin ordin al presedintelui ANAF.
3. In ceea ce priveste impozitul pe veniturile nerezidentilor masurile s-a modificat:
- Reglementari privind dividendele distribuite trimestrial si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea;
- Scutirea de impozit a dividendelor platite unui rezident dintr-un stat UE de catre persoana juridica rezidenta in Romania care nu este supusa impozitului pe profit, ci substitutului sau;
- Scutirea de impozit a dividendelor platite unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Spatiului Economic European, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, pentru a se asigura acelasi tratament fiscal aplicabil dividendelor platite intre persoane juridice romane;
- Certificatele de rezidenta fiscala se pot depune prin Spatiul Privat Virtual si se accepta in copie conforma cu originalul;
- Declaratia 207 se depune si cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit
4. In domeniul impozitelor si taxelor locale au fost introduse urmatoarele prevederi:
- Clarificari privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri/teren pentru cladirile folosite ca domiciliu si terenurile aferente acestora, aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor participante la actiuni militare, misiuni si operatiuni pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestora, familiei acestora si urmasilor celui decedat;
- Clarificarea categoriilor de persoane persecutate politic de regimul comunist care beneficiaza de scutiri de la plata impozitului pe cladiri/teren/mijloace de transport;
- Simplificarea modului de calcul al impozitului pe cladiri in cazul cladirilor cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice;
- Cresterea autonomiei locale, in sensul ca autoritatile publice locale hotarasc acordarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru participantii la Revolutia din Decembrie 1989;
- Clarificari privind depunerea in format electronic la organul fiscal a actelor de instrainare-dobandire a unui mijloc de transport, intocmite in forma electronica si semnate cu semnatura electronica calificata;
- Clarificarea modului de calcul al impozitului pe spectacole, in sensul precizarii ca in baza de impozitare nu se cuprinde TVA-ul.
5. In domeniul TVA au fost realizate urmatoarele modificari:
- Efectuarea anumitor corelari de ordin tehnic in contextul aplicarii noilor reguli privind TVA in domeniul comertului electronic;
- Reglementarea posibilitatii ca anumite persoane impozabile sa nu mai fie excluse de la aplicarea regimului special al ghiseului unic pentru TVA, in contextul scrisorii de punere in intarziere in Cauza 2020/4142;
- Transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 in ceea ce priveste scutirile temporare aplicate importurilor si anumitor livrari de bunuri sau prestari de servicii, ca raspuns la pandemia de COVID-19.
6. Masuri de sustinere a mediului de afaceri si a investitiilor:
- Permanentizarea procedurii rambursarii de TVA, solicitata prin deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in sensul in care rambursarea se efectueaza cu control ulterior. Anterior, masura a fost aplicata ocazional si a dus la o scadere semnificativa a stocului de rambursari de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numarul solicitarilor de rambursari de TVA nesolutionate era de aproximativ 30.000, in timp ce la 31 iulie 2021 se mai aflau in diferite stadii de solutionare doar 4.700 de cereri;
- Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflati temporar in dificultate financiara pot avea la dispozitie lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii. Totodata, creste gradul de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare. In prezent, 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. incasarile la bugetul de stat sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza;
- Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna-credinta achita o obligatie bugetara la un alt organ fiscal decât cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective catre organul fiscal competent, cu pastrarea datei platii initiale, astfel incât contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autoritati, cum ar fi plata la jumatate din minimul legal al amenzii;
- Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale cu modificari ulterioare pentru inspectiile fiscale si verificarile situatiilor fiscale personale efectuate in perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, in scopul evitarii unor posibile discriminari intre contribuabili. De asemenea, aministia fiscala va fi aplicata si pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare;
- S-a creat posibilitatea corectarii declaratiilor fiscale, ori de câte ori sunt dispuse masuri printr-o hotarâre judecatoreasca definitiva care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
Atentie! A aparut revista Taxe si Impozite Actual (TIA121), prima editie a lunii Septembrie! Contine cele mai noi modificari fiscale ce s-au publicat in Monitorul oficial + o colectie de spete cu TEMATICA TVA.
BONUS!
Revista este insotita de GIL – Caietul contabilului profesionist (tot in format tiparit), care aduce la randul lui, inca 24 pagini de spete fiscal contabile din domenii cat mai diverse:
• Tratament fiscal autoturisme
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Acordare diurna in valuta O societate inregistrata in Romania din domeniul constructiilor, platitoare de impozit pe profit si TVA are salariati detasati pe un santier din Germania. Salariatilor detasati...citeste mai mult
• Impozitare si plata
dividende • Inregistrari contabile executare silita
• Import de bunuri, regim fiscal TVA
• Achizitii cu taxare inversa
• Ajustare negativa TVA
• Inregistrare in OSS
• Regim TVA vanzare teren
Descoperiti revista pe site-ul www.rsonline.ro
7. Principalele masuri privind digitalizarea administratiei publice:
- Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen;
- Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamâna, cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. De asemenea, se limiteaza contactul fizic intre contribuabili si administratia fiscala;
- Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil catre organul fiscal, intr-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai usor o analiza si un control fiscal. In plus, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil.
Pentru a vedea Ordonantele, click AICI»»
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<