Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Au fost publicate noi formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale (Ordinul 362/2022)

22-Mar-2022
3170
Au fost publicate noi formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale (Ordinul 362/2022)

Ordinul 362/2022 pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 263 din 18 martie 2022.

Conform actului normativ, au fost publicate noi formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale pentru o cumunicare imbunatatita a fiscului cu contribuabilii. Astfel, ANAF modifica Ordinul 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si procedurale si OPANAF nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida.

Modificarile si completarile aduse Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 vizeaza:

 

  • Prin formularul ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi” debitorul era instiintat atat cu privire la infiintarea popririi executorii, cat si a popririi asiguratorii, dupa caz.

Tinand cont de faptul ca elementele care trebuie completate in situatia aplicarii uneia dintre masurile mai sus mentionate, sunt diferite, organele fiscale ne-au sesizat asupra faptului ca in sprijinul acestora ar fi necesar ca instiintarea pentru cele doua masuri sa fie prevazuta in adrese distincte, astfel incat sa nu se produca dificultati in emiterea si completarea adresei de instiintare.

Astfel, formularul ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi” se inlocuieste cu doua formulare distincte, respectiv ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii” si ”Adresa de instiintare privind infiintarea popririi asiguratorii”.

  • Avand in vedere necesitatea rectificarii unor corelari ale explicatiilor din subsolul formularului ”Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor”, cu informatiile curpinse in textul acestuia, s-a modificat acest model de formular.
  • Tinand cont de modificarile legislative aduse Codului de procedura fiscala prin Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, si pentru a veni in sprijinul organelor fiscale centrale, formularul ”Decizie de anulare a actului administrativ fiscal” se inlocuieste cu formularul ”Decizie de anulare a actelor administrativ fiscale si/sau de impunere a obligatiilor fiscale/bugetare”.

Astfel, acest formular poate fi utilizat in urmatoarele situatii:

- anularea actelor administrativ fiscale intocmite eronat;
- recuperarea obligatiilor fiscale/bugetare care au fost restituite eronat sau in plus, ca
urmare a actelor administrativ fiscale anulate. in acest caz, acest formular reprezinta
si titlu de creanta.

Aceasta modificare s-a considerat necesara in vederea corectarii evidentei fiscale si a recuperarii unor sume restituite eronat sau necuvenit.

  • S-a introdus un nou formular, respectiv ”Decizie de anulare totala sau partiala a actelor de executare silita”, care va fi utilizat de organele fiscale in vederea anularii totale sau partiale a actelor de executare silita emise. in practica organelor fiscale, sa constatat ca au fost situatii cand acestea, din eroare, au emis acte de executare silita. Pentru incetarea efectelor juridice ale acestor acte de executare, s-a procedat la aprobarea unui formular care se va comunica partilor implicate.
  • Pentru a veni in sprijinul contribuabililor care solicita compensarea obligatiilo bugetare restante, s-a intocmit modelul formularului ”Cerere privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare”.
  • In ceea ce priveste compensarea obligatiilor, s-a modificat denumirea formularului, din ”Decizie privind compensarea obligatiilor fiscale” in ”Decizie privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare”, astfel incat acesta sa fie utilizat si in cazul compensarilor efectuate pentru stingerea obligatiilor bugetare.

De asemenea s-a modificat si completat continutul modelului de formular, astfel incat acesta sa poata fi utilizat in situatia compensarilor efectuate in cadrul grupului fiscal unic constituit in domeniul TVA sau impozitui pe profit, in situatia persoanei juridice care are infiintate sedii secundare, sau a cesiunii de creante, dupa caz.

  • Pentru aplicarea dispozitiilor art. 23 si art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost necesara modificare formularului „Decizie de impunere privind obligatiile fiscale stabilite in urma preluarii acestora de la contribuabilii radiati”.

Astfel, pentru a fi utilizat acest formular si in alte situatii prevazute de lege, cum ar fi in cazul preluarii obligatiilor bugetare de catre succesori, au fost efectuate o serie de modificari in cuprinsul acestuia.

De asemenea, pentru o mai buna claritate a obligatiilor ce fac obiectul preluarii, a fost completat cu noi informatii, cum ar fi:

- scadenta/termenul de plata al obligatiilor fiscale preluate;
- data radierii contribuabililor din registrele in care au fost inregistrati, potrivit legii;
- data pana la care au fost calculate obligatiile fiscale accesorii.

De asemenea, a fost necesara si modificarea tilului formularului, in „Decizie pentru stabilirea unor sume in sarcina altor contribuabili urmare preluarii acestora potrivit legii”, avand in vedere faptul ca, acesta se utilizeaza si in alte situatii decat cea de radiere, respectiv cele prevazute la art.23, alin. (1), lit.a) - c) si la art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

  • Avand in vedere prevederile art.263 din Codul de procedura fiscala, care reglementeaza stingerea creantelor fiscale/bugetare prin dare in plata, organul fiscal competent incheie un proces verbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil, act ce constituie titlu de proprietate, sens in care, in actul normativ este prevazut a fi reglementat modelul acestui formular, respectiv „Procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile”. De asemenea, intrucat bunurile imobile ce fac obiectul acestei proceduri sunt date in administrare in conditiile legii, iar pana la intrarea in vigoare a actului prin care s-a dispus darea in administrare, acestea se afla in custodia institutiei care a solicitat preluarea in administrare, este necesar ca organul fiscal sa predea institutiei publice solicitante imobilul in cauza. Astfel, pentru a fi realizata procedura de predare primire, a fost intocmit modelul formularului “Proces-verbal de predare-primire in custodie/in administrare a bunurilor imobile intrate in proprietatea publica a statului.

2. Modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1155/2016 si a Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 967/2017, au vizat introducerea unor noi acte administrativ fiscale/de executare silita, care sa se comunice masiv prin intermediul Unitatii de Imprimare Rapida, tinand cont de volumul documentelor emise in domeniul colectarii creantelor bugetare.

Astfel, noile acte administrativ fiscale/de executare silita sunt:

- Proces-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule;

- Decizie de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule”;

- Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor;

- Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii retinerilor;

- Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti;

- Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;

- Adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita;

- Adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita.

Extras din Ordinul 362/2022:

Articolul I
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 si 32 bis din 11 ianuarie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (1), punctele 2, 27, 59 si 60 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
2. Decizie privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare, prevazuta in anexa nr. 2;
..............................................
27. Adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii, prevazuta in anexa nr. 27;
..............................................
59. Decizie de anulare a actelor administrativ-fiscale si/sau de impunere a obligatiilor fiscale/bugetare, prevazuta in anexa nr. 59;
60. Decizie pentru stabilirea unor sume in sarcina altor contribuabili ca urmare a preluarii acestora potrivit legii, prevazuta in anexa nr. 60;
2. La articolul 1 alineatul (1), dupa punctul 64 se introduc cinci noi puncte, punctele 65-69, cu urmatorul cuprins:
65. Adresa de instiintare privind infiintarea popririi asiguratorii, prevazuta in anexa nr. 65;
66. Decizie de anulare totala sau partiala a actelor de executare silita, prevazuta in anexa nr. 66;
67. Cerere privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare, prevazuta in anexa nr. 67;
68. Proces-verbal de predare-primire in custodie/in administrare a bunurilor imobile intrate in proprietatea publica a statului, prevazut in anexa nr. 68;
69. Proces-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile, prevazut in anexa nr. 69.
3. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Anexele nr. 1-69 fac parte integranta din prezentul ordin.
4. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
(3) Formularele prevazute in anexele nr. 10, 14, 20, 24, 48, 50, 53 si 62 se intocmesc intr-un exemplar si pentru unitatea de Trezorerie a Statului, in situatia in care acestea nu se comunica electronic.
5. Anexele nr. 2, 27, 49, 59 si 60 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1-5 la prezentul ordin.
6. Dupa anexa nr. 64 se introduc cinci noi anexe, anexele nr. 65-69, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 6-10 la prezentul ordin.
Articolul II
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 27 martie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, punctul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
7. Adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii, prevazuta in anexa nr. 7;
2. La articolul 1, dupa punctul 13 se introduc opt noi puncte, punctele 14-21, cu urmatorul cuprins:
14. Proces-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut in anexa nr. 14;
15. Decizie de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 15;
16. Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor, prevazuta in anexa nr. 16;
17. Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii retinerilor, prevazuta in anexa nr. 17;
18. Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti, prevazuta in anexa nr. 18;
19. Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de catre terti, prevazuta in anexa nr. 19;
20. Adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita, prevazuta in anexa nr. 20;
21. Adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita, prevazuta in anexa nr. 21.
3. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 3
Anexele nr. 1-21 fac parte integranta din prezentul ordin.
4. Anexa nr. 7 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 11 la prezentul ordin.
5. Dupa anexa nr. 13 se introduc opt noi anexe, anexele nr. 14-21, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 12-19 la prezentul ordin.
Articolul III
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si procedurale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274 din 12 aprilie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, punctele 8 si 28 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
8. adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii;
..............................................
28. decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;
2. La articolul 2, dupa punctul 29 se introduc opt noi puncte, punctele 30-37, cu urmatorul cuprins:
30. proces-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule;
31. decizie de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule;
32. adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor;
33. adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii retinerilor;
34. adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti;
35. adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;
36. adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita;
37. adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita.
Articolul IV
Anexele nr. 1-19 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul V
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016