Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce se ataseaza la bilantul de lichidare si reglementari cheie

24-Feb-2025
76486
Ce se ataseaza la bilantul de lichidare si reglementari cheie
Cuprins

Intocmirea si depunerea bilantului de lichidare reprezinta un pas obligatoriu in cadrul procesului de lichidare a unei firme. Acest document reflecta situatia financiara finala a societatii si trebuie insotit de diverse anexe si rapoarte contabile, conform legislatiei in vigoare.

In acest articol vom analiza ce documente justificative trebuie atasate la bilantul de lichidare, in functie de tipul societatii si de specificul lichidari. De asemenea, vom puncta principalele reglementari care trebuie respectate atunci cand se lichideaza o firma.

Ce este bilantul de lichidare si reglementari cheie

Bilantul de lichidare este documentul contabil intocmit in cadrul procesului de dizolvare si lichidare a unei societati. Acesta reflecta situatia financiara a firmei in momentul in care isi inceteaza oficial activitatea, evidentiind activele ramase, datoriile achitate si distribuirea eventualului patrimoniu ramas intre asociati sau actionari. 

Bilantul in vederea lichidarii se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data eliberarii certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare si nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial. 

Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii comerciale, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:
  • prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
  • hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
  • cota de participare la capitalul social.

Concret, bilantul de lichidare reprezinta formularul S1039 in care se bifeaza prima casuta - "SITUATII FINANCIARE ANUALE INTOCMITE CU OCAZIA EFECTUARII OPERATIUNILOR PREVAZUTE LA ART. 28 ALIN. (1 1) DIN LEGEA CONTABILITATII NR. 82/1991". Impreuna cu S1039 se depune formularul S 1004 pentru societati in lichidare unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare.

In cazul bilantului de lichidare, structura datelor din cele doua coloane se face astfel:
  • Coloana 1 - va include soldurile de la inceputul anului financiar curent sau de la ultimul bilant anual intocmit si depus. Aceasta reflecta situatia financiara de la inceputul exercitiului financiar precedent lichidarii.
  • Coloana 2 - va reflecta soldurile la data inceperii lichidarii, adica situatia conturilor de active, pasive si capitaluri proprii, asa cum rezulta din balanta de verificare intocmita la data emiterii certificatului de mentiuni pentru dizolvare cu lichidare.

La data finalizarii operatiunilor de lichidare se intocmeste bilantul de radiere care consta in situatiile financiare cu solduri finale 0 rezultate in urma achitarii datoriilor, incasarii creantelor si a partajarii capitalului propriu intre asociati. Bilantul de radiere se depune la Registrul Comertului si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. 

Concret, situatiile financiare din bilantul de radiere sunt completate in S1039 cu bifarea casutei 2 - "SITUATII FINANCIARE INTOCMITE DUPA TERMINAREA LICHIDARII CONF. ART. 263 SI 268 DIN LEGEA 31/1990". 
Impreuna cu S1039 se depune si S1004 cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. 

In cazul bilantului de radiere, structura datelor este urmatoarea:
  • Coloana 1 - va include soldurile de la data inceperii lichidarii. Acestea sunt soldurile trecute in coloana 2 in bilantul de lichidare.
  • Coloana 2 - va include soldurile de la finalul procesului de lichidare, care trebuie sa fie zero in cazul in care toate conturile au fost inchise, activele au fost distribuite si datoriile achitate.

ATENTIE!
Daca la data de 31 decembrie nu este finalizata lichidarea, societatea are obligatia potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa depuna in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala.

De asemenea, este important de stiut faptul ca, in timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal. Dupa radierea societatii, se depune 010/700 la ANAF completand data radierii pentru a se asigura ca societatea inceteaza sa mai fie subiect de drept fiscal. 

Radiere SRL. PFA. II. IF! - lucrarea explica toate aspectele tehnice si fiscal-contabile ale procedurii de radiere si, totodata, analizeaza si solutioneaza, sub forma unor studii de caz, situatiile mai dificile care apar in practica.

Ce se ataseaza la bilantul de lichidare

Formatul electronic al situatiilor financiare depuse la inceperea proceduri de lichidare (bilantul de lichidare) este generat prin programul de asistenta si consta intr-un fisier PDF si un fisier xml, cu datele de identificare a entitatii si un fisier cu extensia zip. 

Fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitate si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Componentele si structura situatiilor financiare sunt cele prevazute de reglementarile contabile aplicabile. Fisierul zip atasat situatiilor financiare anuale nu va contine parola.

Concret, fisierul zip atasat situatiilor financiare de final lichidare, va contine:

  • hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere in care se mentioneaza ca societatea nu detine active si pasive
  • raportul administratorului de radiere
  • notele explicative in care se mentioneaza ca societatea se radiaza
  • declaratia conform art. 30 in care se specifica faptul ca situatiile financiare sunt intocmite in vederea radierii si la lit. c), ca societatea se radiaza. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016