Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utile

16-Oct-2024
1846
Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utile

Mijloacele fixe sunt bunuri supuse deprecierii, cu durata de viata mai mare de un an insa, pe care le folosesc firmele in diverse operatiuni si aduc numeroase beneficii. Iar cand acestea nu mai sunt utile sau functionale, societatile pot alege sa le caseze.

In articolul care urmeaza vom vedea care este definitia exacta a casarii unor mijloace fixe, dar si cateva reglementari cheie in cadrul acestor operatiuni. In plus, prezentam cateva studii de caz utile explicate de specialistii nostri.

Ce inseamna casarea unui mijloc fix

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Pentru casare unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:

• incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.
• aprobarea propunerii de casare de catre conducatorul firmei;
• desemnarea unei comisii de casare pe baza deciziei emise de catre conducatorul firmei;


• casarea efectiva si incheierea unui Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe.

Oferta EXCEPTIONALA pentru contabili! Happy day cu 50% reducere transport gratuit pentru lucrarea MANUALUL mijloacelor fixe, detalii AICI>>

Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA) prevazut de O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile serveste ca:

  • document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta si de declasare a unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, potrivit dispozitiilor legale;
  • document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta sau de declasare a altor bunuri materiale;
  •  document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe;
  • document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate.


Distrugerea bunului se poate realiza:

  • fie de catre entitate, cu mijloace proprii, printr-o comisie stabilita in acest sens, care va intocmi un proces verbal in consecinta si in care se va stabili, printre altele, modalitatea de distrugere.
  • fie prin predarea bunurilor catre centre specializate, caz in care se va intocmi un Aviz de insotire a marfii in care se va face mentiunea “Fara factura – Bunuri predate pentru distrugere".

Oferta EXCEPTIONALA pentru contabili! Happy day cu 50% reducere transport gratuit pentru lucrarea MANUALUL mijloacelor fixe, detalii AICI>>

Casare mijloace fixe - studii de caz utile

Speta 1. Casare stocuri si mijloace fixe. Firma in insolventa

La o firma de insolventa, la inventariere s-au facut propunerile la casare a anumitor mijloace fixe si stocuri; au fost si acceptate. Pentru ca suntem in insolventa, noi firma, trimitem la administratorul judiar de la firma de insolventa aceste propuneri cu casarile si ulterior ei se ocupa de casarea efectiva valorificarea lor.

Se doreste initial trecerea lor intr-un cont extrabilantier, pana la decizia de a se casa.

Intrebarea mea este: Este corect asa ceva? Acele bunuri sunt in conturi care apartin clasei 2 respectiv 3. De ce ar trebui sa treaca intr-un cont extrabilantier? Care ar fi monografia contabila sau cum ar trebui sa procedez corect?

Raspuns:

Potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul MFP 1802/2014:

Contul 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta". Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.

In debitul contului 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta" se inregistreaza valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta, iar in credit, aceleasi stocuri, in momentul scoaterii lor din folosinta. Soldul contului reprezinta valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.

La casare stocuri de OI se crediteaza contul 8035. Aceasta in conditiile in care la achizitie se inregistreaza debitare cont 8035.

Oferta EXCEPTIONALA pentru contabili! Happy day cu 50% reducere transport gratuit pentru lucrarea MANUALUL mijloacelor fixe, detalii AICI>>


Pentru mijloace fixe nu exista cont extrabilantier pentru scoatere din evidenta.

Vechiul OMFP 3055/2009 inlocuit de OMFP 1802 /2014 prevedea organizarea unei evidente extracontabile pentru amortizarea mijloacelor fixe scoase din evidenta.

OMF 3055 / 2009:
1.12. Contul 8045 ''Amortizarea aferenta gradului de neutilizare a mijloacelor fixe"

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta amortizarii aferente gradului de neutilizare a mijloacelor fixe. In debitul contului 8045 "Amortizarea aferenta gradului de neutilizare a mijloacelor fixe" este evidentiata amortizarea aferenta gradului de neutilizare a mijloacelor fixe, urmarita extrabilantier.

In creditul contului se evidentiaza amortizarea aferenta gradului de neutilizare a mijloacelor fixe cu ocazia reevaluarii, a trecerii pe cheltuieli sau a scoaterii din evidenta a acestora. Soldul contului reprezinta valoarea amortizarii aferente gradului de neutilizare a mijloacelor fixe aflate in gestiune.

Nu am identificat in OMFP 1802 /2014 conturi extrabilantiere pentru fiecare categorie din clasa 2,3 fix pentru situatia casarii/scoaterii din evidenta. Organizati o evidenta extracontabila in excel cu stocurile, mijloacele fixe propuse pre casare.


Speta 2. Implicatii fiscale casare mijloace fixe

Vrem sa casam 3 mijloace fixe care inca mai au valoare neamortizata. Ele sunt nefunctionale si nu mai pot fi reparate/restaurate. Trebuie colectata TVA pentru valoarea ramasa de amortizat dupa ce se opereaza casarea?

Raspuns: 

Din punct de vedere fiscal, prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

In ceea ce priveste deducerea cheltuielii aferente valorii fiscale neamortizate la calculul impozitului pe profit, potrivit art. 28 alin. (17) din Codul fiscal:

(17) Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala, cu exceptia celor prevazute la alin. (14).

Oferta EXCEPTIONALA pentru contabili! Happy day cu 50% reducere transport gratuit pentru lucrarea MANUALUL mijloacelor fixe, detalii AICI>>


Prin urmare, in cazul in care amortizarea fiscala este diferita de cea contabila, atunci valoarea fiscala ramasa neamortizata va fi diferita de valoarea neta contabila, astfel ca la calculul impozitului pe profit se va deduce doar valoarea fiscala ramasa neamortizata si nu cheltuiala inregistrata in contul contabil 6583.

Potrivit normelor metodologice date in aplicarea art. 28 alin. (17) din Codul fiscal:
29. (1) In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (17) din Codul fiscal, cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.
(2) Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Prin urmare, cheltuiala aferenta partii neamortizate (fiscal) este o cheltuiala integral deductibila daca produsele rezultate in urma casarii sunt valorificate (vanzare sau utilizarea componentelor rezultate in activitatea economica).

Conform art. 11 din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Astfel, la un eventual control fiscal, se poate aprecia ca bunurile casate din care nu a rezultat piese/componente/materiale, sunt de fapt lipsa in gestiune, ceea ce ar atrage tratamentul fiscal corespunzator pentru bunurile lipsa in gestiune.

Asadar, cheltuiala este deductibila daca scoaterea din functiune a activului este urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului. Cheltuiala nu este deductibila daca nu se valorifica partile componente rezultate in urma dezmembrarii prin vanzare sau in activitatea curenta a entitatii.

In ceea ce priveste TVA, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, se ajusteaza pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat imobilele. Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate si nu include anul in care se modifica destinatia. La art. 305, alin. (4), lit. d) din Codul fiscal se precizeaza ca in cazul casarii unui bun de capital NU se realizeaza nicio ajustare de TVA.

Casarea activelor corporale fixe care sunt bunuri de capital in conformitate cu prevederile art. 305 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal nu implica efectuarea de ajustari ale taxei deduse. Prin casare, in sensul TVA, se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia, indiferent daca partile componente rezultate sunt sau nu sunt valorificate. Prin urmare, nu va exista obligatia de ajustare a TVA in cazul casarii unor mijloace fixe daca ca urmare a dezmembrarii se obtin componente care sunt utilizate in activitatea economica sau sunt valorificate catre terte persoane.


Raspunsuri oferite de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016