Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii declarative si de plata pentru veniturile realizate de PFA?

02-Apr-2015
5283

In cazul unui PFA care e inca in perioada de studii (elev, dar peste 18 ani), se poate incheia contract de munca pe perioada de scolarizare. Datoreaza contributia pentru pensie in cazul in care este elev? Are obligatia depunerii D070 la infiintare? D221 se depune in urmatorul an de la infiintare?


1. In ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana in legatura cu aceeasi persoana juridica a dublei calitati de salariat si PFA, nu exista restrictii in ceea ce priveste libertatea de cumul a veniturilor din salarii cu cele din prestarea in mod independent de activitati autorizate. De altfel, conform art. 17 alin. (1) si (2) din OUG 44/2008, o persoana poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.

PFA nu va fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza in scopul exercitarii activitatii pentru care a fost autorizata, chiar daca colaborarea este exclusiva. Din punct de vedere al raporturilor de munca, restrictiile vizeaza durata timpului de munca in baza unui contract individual de munca nefiind formulate limitari in cazul cumului de activitati dependente si independente si nici in cazul cumulului de astfel de activitati generatoare de venituri cu activitati scolare.


2. Calitatea de elev nu genereaza exceptii specifice de la plata contributiei de asigurari sociale, ci doar de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate insa nu in situatia in care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri datoreazand contributia de asigurari sociale de sanatate.

Cu toate acestea, Codul fiscal prevede exceptii de la plata contributiei de asigurari sociale aplicabile in cazul analizat.

Astfel, in cazul cumului de venituri din salarii cu venituri din activitati independente reallizate in calitate de persoana fizica autorizata, contributia de asigurari sociale nu va fi datoratapentru veniturile din activitatile independente realizate in calitate de PFA, insa va fi datorata pentru veniturile din salarii realizate ca urmare a incheierii contractului individual de munca.


Sunt aplicabile prevderile art. 296 indice 21 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal coroborat cu prevederile art. 296 indice 23 alin. (4) din Codul fiscal. ("Persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 296^21 alin. (1).")
De asemenea, intrucat ati facut referire la declaratia 221, intelegem ca realizati venituri din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit conform art. 71 alin. (1) din Codul fiscal. Este adevarat ca in calitate de PFA puteti realiza si venituri din activitati agricole, veniturile din activitati agricole realizate individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, stabilite pe baza normelor de venit, fiind supun impunerii potrivit prevederilor cap. VII titlul III din Codul fiscal, indiferent de forma de organizare a activitatii.
In aceste conditii, pentru veniturile din activitati agricole este aplicabila exceptia prevazuta laart. 296 indice 23 alin. (1) din Codul fiscal ("Persoanele care realizeaza venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura prevazute la art. 71 alin. (1), (2) si (5), [...] nu datoreaza contributie de asigurari sociale.")

3. Inregistrarea fiscala se face in conformitate cu prevederile art.72 din Codul de procedura fiscala. Astfel, potrivit alin. (1), orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este pentru persoanele fizice care desfa?oara activita?i economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit lit. c) a acestui alineat, codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal. Atribuirea codului de identificare fiscala se face exclusiv de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza formularului 070. Declara?ia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la data eliberarii actului legal de func?ionare, data inceperii activita?ii, data ob?inerii primului venit.
Formularului 070 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere" se completeaza si se depune de catre persoanele fizice romane ori straine care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, în timp ce pentru persoanele fizice romane, altele decat persoanele fizice romane care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se completeaza si se depune formularului 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane"

4. Contribuabilul care desfasoara o activitate agricola din cultivarea produselor agricole vegetale, exploatarea plantatiilor viticole, pomicole, arbustilor fructiferi si altele asemenea sau din cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala, pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit are obligatia de a depune anual o declaratie la organul fiscal competent, pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. Formularul la care se face referire in cadrul art. 74 alin. (2) din Codul fiscal este formularul 221 "Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit". Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza, in mod individual, venituri impozabile din Romania, din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, enumerate la art. 71 alin. (1) lit. a) – c) din Codul fiscal si provenind din: a) cultivarea produselor agricole vegetale; b) exploatarea plantatiilor viticole, pomicole, arbustilor fructiferi si altele asemenea; c) cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala.

Perioada de declarare a suprafetelor cultivate este pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal pentru anul in curs si cuprinde informatii privind suprafetele cultivate detinue la data declararii. Impozitul pe venitul din activitati agricole se calculeaza de organul fiscal competent prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului anual din activitati agricole stabilit pe baza normei anuale de venit, impozitul fiind final.

Asadar, conform art. 74 alin. (2) din Codul fiscal, contribuabilul care desfasoara o activitate agricola prevazuta la art. 71 alin. (1) pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit are obligatia de a depune anual o declaratie la organul fiscal competent, pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal.

In situatia in care valorificarea produselor mentionate la art. 71 alin. (1) din Codul fiscal se efectueaza in alta modalitate decat in stare naturala, in conformitate cu alin. (4) al art. 71 din Codul fiscal, veniturile astfel obtinute din valorificarea acestor produse reprezinta venituri din activitati independente si se supun regulilor de impunere proprii categoriei respective, respectiv regulilor stabilite in Cap. II "Venituri din activitati independente" din Titlul III din Codul fiscal.
De asemenea, in conformitate cu alin. (5) al art. 71 din Codul fiscal, vor fi aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real si pentru veniturile definite la art. 71 alin. (1) din Codul fiscal pentru care nu au fost stabilite norme de venit. Acestea sunt venituri impozabile si se supun impunerii potrivit prevederilor cap. II "Venituri din activitati independente", venitul net anual fiind determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Veniturile din silvicultura si piscicultura se supun impunerii potrivit prevederilor cap. II "Venituri din activitati independente", venitul net anual fiind determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 48 din Codul fiscal, contribuabilii avand obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala. Pentru aceste venituri sunt aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate. Pentru veniturile din silvicultura calificate drept venituri din alte surse se aplica prevederile Capitolului IX din Titlul III fin Codul fiscal.

Asadar daca in cazul veniturilor din activitati independente realizate de persoane fizice autorizate, formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" se depune anual, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, pentru veniturile din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit persoanele fizice completeaza formularul 221 "Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit" care se depune pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs, cu informatii privind suprafata cultivata/cap de animal/familie de albine detinuta/detinut la data declararii.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal


 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016