Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Clarificari ONRC cu privire la depunerea Declaratiei privind beneficiarul real. Instructiuni de completare

09-Iul-2020
12516

Oficiul National al Registului Comertului a facut recent cateva clarificari cu privire la depunerea Declaratiei privind beneficiarul real. De asemenea, pe site-ul oficial apar instructiunile pentru completarea cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate in Registrul beneficiarilor reali, in conformitate cu prevederile Legii nr. 108/2020.

Astfel, incepand cu data de 09 iulie 2020*:

-persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, sunt exceptate de la obligatia depunerii, la inmatriculare sau ori de cate ori intervine o modificare, a declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali al/ai persoanei juridice, obligatie de la care, pana la aceasta data, erau exceptate numai regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat (art. 56 alin. (11) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare);

In lipsa depunerii declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, odata cu cererea de inmatriculare sau, dupa caz, cu cererea de inregistrare care implica modificarea/completarea structurii asociatilor/actionarilor, precum si in cazul societatilor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali, pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare sau pe baza evidentelor detinute in cazul societatilor deja inregistrate, cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate;

-NU se mai depune declaratia anuala, persoanelor juridice revenindu-le, in continuare, obligatia de a depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului/beneficiarilor real/reali, in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit (art. 56 alin. (4) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare);

-in termen de 12 luni, societatile inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, care au ca asociat/actionari persoane juridice sau actionari/asociati persoane juridice si persoane fizice depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali, tinut de ONRC, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali (art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare).

Reamintim ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 588/06.07.2020, Partea I, s-a publicat Legea nr. 108/03.07.2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.

INSTRUCTIUNI privind completarea cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate in Registrul beneficiarilor reali, in conformitate cu prevederile Legii nr. 108/2020

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Import de bunuri. Monografie contabila Am cumparat o baterie auto din Anglia pentru una dintre masinile Societatii. Am primit factura in valoare de 1111 lire. S-au efectuat procedurile vamale cu plata taxei vamale si a...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligativitate retinerii garantii salariati Avem o intrebare referitoare la obligativitatea retinerii garantiilor de la angajatii din departamentul trezorerie (care gestioneaza platile) din cadrul unei societati comerciale...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistari contabile, lichidare societate O societate are urmatoarea situatie in conturi: - capital social suma de 200 lei - pierderi anii precedenti cand era platitoare de impozit pe venit suma de 53622 lei (contul 1171)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Avantaje in natura acordate salariatilor Daca societatea doreste sa asigure salariatilor zilnic cate un fruct, ocazional un produs de patiserie sau pe perioada de canicula inghetata, cum inregistram in contabilitate si ce...citeste mai mult


Directorul General al Oficiului National al Registrului Comertului,

Avand in vedere :
• Legea nr.26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legea nr.108/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019;
• Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2594/C/2008;
• Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr. 1.082/C./2014, cu modificarile ulterioare;
• Decizia directorului general al ONRC nr. 602/11.11.2019;
• Circulara ONRC nr. 171329/18.03.2020;
• Circulara ONRC nr. 288.110/26.05.2020;
• Decizia directorului general al ONRC nr. 301/07.07.2020.
In temeiul:
• Ordinului ministrului justitiei nr.835/C./25.07.2016,
• art. 209 alin. (1) din Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2594/C/2008;

emite urmatoarele instructiuni

Art.1. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare o declaratie privind beneficiarul/beneficiarii real/reali al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali.

Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat, precum si persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali.

Astfel:

1. in situatia in care persoana juridica va depune, odata cu cererea de inmatriculare, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. in rezolutia de admitere a cererii, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali. 

2. in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, odata cu cererea de inmatriculare, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali, pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare (actul constitutiv), cu datele privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate .

Completarea din oficiu a Registrului beneficiarilor reali se va face in fluxul cererii prin incarcarea datelor in task-urile dedicate (conform instructiunilor de operare in SII-RC, emise ulterior si incarcate pe tichetele corespunzatoare din aplicatia Redmine).

In acest caz, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune, in rezolutia de autorizare a constituirii si inmatriculare a persoanei juridice, si completarea Registrului beneficiarilor reali, din oficiu, cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate, stabilita in conformitate cu art. 4, coroborat cu art. 19 alin. 1) si alin. 5) lit. a) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

Referitor la stabilirea modalitatii prin care se concretizeaza aceasta calitate se va distinge dupa cum urmeaza: 

1. Pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare:
-se va completa Registrul beneficiarilor reali cu asociatii/actionarii care detin cel putin 25% din parti de interes/parti sociale/actiuni plus o parte de interes/parte sociala/actiune si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.
-in cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica intrunind conditiile de mai sus se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in functie de forma de societate/administrare (administrator/administratori/consiliul de administratie/director general unic/ membrii directoratului) si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.
-in cazul in care conducerea persoanei juridice este asigurata de una sau mai multe persoane juridice completarea Registrului beneficiarilor reali se va face cu datele de identificare a persoanelor fizice care reprezinta persoanele juridice in cauza.

2. in cazul persoanelor juridice, altele decat societatile prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Registrul beneficiarilor reali se va completa cu datele de identificare ale persoanei fizice/persoanelor fizice care detin cel putin 25% din partile de interes/partile sociale/actiuni si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. in cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. Pentru Grupul de interes economic (G.I.E.) constituit fara capital, se va completa Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea acestuia.

Art.2. In situatia in care, persoana juridica va depune, odata cu cererea de inregistrare in registrul comertului avand ca obiect modificarea/completarea structurii asociatilor/actionarilor, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. in rezolutie directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.

In lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inregistrare a mentiunii si a evidentelor detinute. Procedura de urmat este cea prezentata mai sus, la art. 1 din prezentele instructiuni.

Art.3. In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a Legii nr. 108/2020, societatile inregistrate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi in registrul comertului, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat si a celor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali, tinut de Oficiul National al Registrului Comertului, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.

In cazul societatilor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, in lipsa inregistrarii datelor privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatii prin care se exercita controlul, pe baza declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza evidentelor detinute in registrul comertului.

In vederea aplicarii acestor dispozitii se va utiliza formularul tip nr. 20 aprobat prin Decizia directorului general al ONRC nr. 301/07.07.2020.

Dupa modificarea aplicatiilor informatice, completarea formularul tip nr. 20 se va face din aplicatia SII-RC.

Art.4. Prevederile art. 3 din prezentele instructiuni se vor aplica tuturor societatilor care au ca stare firma starea reglementata la art. 9 din Legea nr. 359/2004, cu exceptia celor aflate in stare de faliment.

Art.5. in cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiari real/reali, arhivarea electronica se va face potrivit ”Instructiunilor de lucru pentru arhivarea documentelor inregistrate conform Legii nr. 129 /2019(...)”, aprobate prin Decizia directorului general al ONRC nr. 602/11.11.2019.

Art.6. In cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, nu se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, arhivarea electronica a actului constitutiv depus in sustinerea cererii de inmatriculare, respectiv a listei de control care va cuprinde starea la zi si mentiunea de pe flux a persoanei juridice, se face conform normelor in vigoare.

Art.7. Instructiunile de operare vor fi elaborate si comunicate prin grija Directiei Tehnologia Informatiei.

Art.8. Prezentele Instructiuni vor fi afisate pe pagina de intranet si pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, prin grija Directiei Contencios. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016