Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari TVA: noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA

16-Ian-2015
2556


Analiza de mai jos se refera la OMFP nr. 1820 din 30 Decembrie 2014, publicat in Monitorul Oficial nr. 0020 din 12 ianuarie 2015 si la OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 0019 din 12 ianuarie 2015.


OMFP 1820/2014
Ordin privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 6/2014

Consultati actul normativ aici!

OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015
Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare

Consultati actul normativ aici!

Prin Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 se expliciteaza baza de calcul a TVA pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, de obicei din culpa furnizorului ce nu s-a inregistrat in scopuri de TVA desi ar fi avut aceasta obligatie.

Este situatia persoanelor fizice ce au avut mai multe tranzactii cu terenuri construibile sau constructii noi si in ciuda faptului ca au depasit plafonul de scutire de TVA nu s-au inregistrat in scopuri de TVA iar la vanzare nu au colectat TVA.

Aceeasi situatie se aplica si persoanelor juridice sau persoanelor fizice autorizate ce au depasit plafonul cifrei de afaceri pentru care se acorda scutire de TVA, fara sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si fara sa colecteze TVA la livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate ulterior depasirii plafonului.

Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 vine sa prezinte modul de determinare a bazei de calcul pentru TVA si modul de calcul al TVA pentru aceste tranzactii cand exista o situatie post-factum ce obliga aceste persoane la plata TVA.

Sunt posibile trei situatii, in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau din alte mijloace de proba, dupa cum urmeaza:

a. daca partile au prevazut in mod expres ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, in acest caz, pentru aceste livrari de bunuri sau prestari de servicii taxa pe valoarea adaugata se va aplica peste intreaga contravaloare a bunurilor livrate/serviciilor prestate.

b. atunci cand partile nu au facut nicio mentiune cu privire la TVA iar furnizorul nu poate recupera taxa pe valoarea adaugata de la client, probabil situatia cea mai des intalnita in practica, in acest caz taxa pe valoarea adaugata se considera ca fiind deja inclusa in pretul de livrare a bunurilor sau prestare de servicii. In acest caz, taxa pe valoarea adaugata se va determina prin metoda sutei majorate, cunoscandu-se ca aceasta este inclusa in pretul total al tranzactiei.

c. atunci cand partile au prevazut ca taxa pe valoarea adaugata este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii de servicii, taxa pe valoarea adaugata aferenta tranzactiei se determina tot prin metoda sutei majorate. Aceasta situatie este una totusi atipica dar posibila, ce porneste de la o prezumtie mai putin corecta, respectiv furnizorul a fost constient ca trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA dar nu a respectat procedura legala.

Fata de prevederile anterioare existente, modificarea majora este data de ultimele doua situatii, cand TVA se considera inclusa in pret. Anterior, autoritatile fiscale solicitau TVA pornind de la prezumtia ca acesta nu este inclus in pret si s-ar aplica la valoarea tranzactiei.

Prin OpANAF nr. 19/2015 se modifica procedura existenta privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA.

Actul normativ analizat astazi se adreseaza in principal persoanelor juridice inregistrate in scopuri de TVA ce isi vor pierde aceasta calitate in cazul in care participantii la societate au inscrise in cazierul fiscal infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

ANAF are dreptul sa anuleze din oficiu codul de inregistrare fiscala cand aceste persoane au infaptuit infractiuni economice iar procedura este detaliata in functie de forma juridica a societatilor:
a. societati pe actiuni si societati in comandita pe actiuni;
b. celelalte forme de societate (societate cu raspundere limitata, societate in comandita simpla si societate in nume colectiv).

In cazul societatilor pe actiuni si al societatilor in comandita pe actiuni inregistrate in scopuri de TVA, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi are inscris in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

In cazul celorlalte persoane juridice, si ne referim in principal la societatile cu raspundere limitata deoarece aceasta forma de societate este cu siguranta cea mai des intalnita, ANAF va anula din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA daca asociatii majoritari, asociatul unic, oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

O alta situatie foarte interesanta din punct de vedere fiscal este data de faptul ca procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va aplica si cand la Registrul comertului exista mentiuni privind schimbarea asociatilor sau administratorilor, in contextul in care persoana juridica nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit recentelor modificari aduse la art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal.

Aceasta din urma procedura o vom analiza in contextul in care ne asteptam la alte modificari normative ce vor enumera punctual criteriile in baza carora va fi apreciata intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica si vom vedea in ce consta formularul 088 Declaratie pe proprie raspundere privind intentia de desfasurare a unei activitati economice, tinand cont ca este deja al doilea act ce il mentioneaza fara sa il reglementeze ca si format sau act normativ cu instructiuni de completare.

Consultantul fiscal: Adrian Benta

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari TVA: noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF a actualizat D112. Noua versiune a PDF-ului inteligent
    • UPDATE 17.04.2019 Pe site-ul oficial al ANAF a fost actualizat PDF-ul inteligent pentru Declaratia 112 - privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului Finantelor Publice nr.611/2019, ministrului Muncii si Justitiei Sociale nr.138/2019 si al ministrului Sanatatii nr. 127/2019, valabil incepand cu 01.01.2019. Declaratia 112 actualizata poate fi accesata AICI >> Articol initial In...» citeste mai departe aici

  • Oficial de la ANAF: Completarea Declaratiei Unice in cazul beneficiarilor de vouchere pentru bicicleta - venitul este impozabil
    • Surpriza de proportii in cazul beneficiarilor voucherelor pentru bicicleta! Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) atrage atentia asupra unui aspect trecut cu vederea de cei mai multi dintre ei: voucherul este supus impozitului pe venit! Asadar, una dintre conditiile citite in graba sau pe diagonala de posesorii voucherelor pentru bicicleta oferite de Primaria Municipiului Bucuresti in 2018 spune ca “utilizarea voucherelor atrage obligatia beneficiarului de declarare a...» citeste mai departe aici

  • Concedii de odihna neefectuate. Tratament contabil
    • "Actionariatul societatii doreste ca sumele aferente concediilor neefectuate in cursul anului sa fie provizionate la sfarsitul exercitiului financiar in corespondenta cu o datorie contingenta care urmeaza a fi achitata intr-o perioada ulterioara. Este aceasta abordare corecta din punct de vedere contabil avand in vedere faptul ca nu se pune problema compensarii in bani a concediului neefectuat, ci doar amanarea in timp a concediului care in fapt este determinata de necesitatea prezentei in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Termenul de solutionare a cererilor de inscriere in Registrul entitatilor s-a redus la jumatate
    • Ministerul Finantelor Publice anunta ca timpul de solutionare a solicitarilor de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale a fost redus la maximum cinci zile. Aceasta masura a fost luata de ANAF ca urmare a solicitarii venite din partea MFP, scopul principal fiind acela de a elimina blocajele. Mai mult, MFP anunta ca inscrierea in Registru se realizeaza in ziua aprobarii cererii de inscriere, in loc de data comunicarii Deciziei privind aprobarea...» citeste mai departe aici

  • Legea privind modificarea salarizarii bugetare in invatamant, in vigoare de pe 20 aprilie! (Oficial, in Monitorul Oficial)
    • Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice a fost publicat, miercuri, in Monitorul Oficial nr. 296, partea I, din 17 aprilie 2019. Concret, anumite categorii de personal din invatamantul universitar si preuniversitar vor beneficia de acordarea unor sporuri, majorari salariale. Pe de alta parte, este exclusa de la cresterea accelerata a salariilor...» citeste mai departe aici

  • Servicii de administrare. Tratament fiscal TVA
    • "O societate incheie un contract de administrare cu o alta societate. In baza contractului factureaza o suma fixa lunar pentru administrarea societatii. In plus, anual intocmeste o factura reprezentand cota parte din profitul societatii administrate, clauza stipulata in contract. Aceasta factura va fi intocmita cu TVA sau fara TVA? Ce alte implicatii fiscale rezulta din incheierea unui astfel de contract?". Acesta este cazul de la care a plecat specialistul nostru in formularea raspunsului redat...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016