
Raportul Special
realizat de specialisti
Oficiul National al Registului Comertului a facut recent cateva clarificari cu privire la depunerea Declaratiei privind beneficiarul real. De asemenea, pe site-ul oficial apar instructiunile pentru completarea cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate in Registrul beneficiarilor reali, in conformitate cu prevederile Legii nr. 108/2020.
Astfel, incepand cu data de 09 iulie 2020*:
-persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, sunt exceptate de la obligatia depunerii, la inmatriculare sau ori de cate ori intervine o modificare, a declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali al/ai persoanei juridice, obligatie de la care, pana la aceasta data, erau exceptate numai regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat (art. 56 alin. (11) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare);
In lipsa depunerii declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, odata cu cererea de inmatriculare sau, dupa caz, cu cererea de inregistrare care implica modificarea/completarea structurii asociatilor/actionarilor, precum si in cazul societatilor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali, pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare sau pe baza evidentelor detinute in cazul societatilor deja inregistrate, cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate;
-NU se mai depune declaratia anuala, persoanelor juridice revenindu-le, in continuare, obligatia de a depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului/beneficiarilor real/reali, in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit (art. 56 alin. (4) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare);
-in termen de 12 luni, societatile inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, care au ca asociat/actionari persoane juridice sau actionari/asociati persoane juridice si persoane fizice depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali, tinut de ONRC, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali (art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, modificarile si completarile ulterioare).
Reamintim ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 588/06.07.2020, Partea I, s-a publicat Legea nr. 108/03.07.2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.
INSTRUCTIUNI privind completarea cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate in Registrul beneficiarilor reali, in conformitate cu prevederile Legii nr. 108/2020
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Avand in vedere :
• Legea nr.26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legea nr.108/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019;
• Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2594/C/2008;
• Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr. 1.082/C./2014, cu modificarile ulterioare;
• Decizia directorului general al ONRC nr. 602/11.11.2019;
• Circulara ONRC nr. 171329/18.03.2020;
• Circulara ONRC nr. 288.110/26.05.2020;
• Decizia directorului general al ONRC nr. 301/07.07.2020.
In temeiul:
• Ordinului ministrului justitiei nr.835/C./25.07.2016,
• art. 209 alin. (1) din Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2594/C/2008;
emite urmatoarele instructiuni
Art.1. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare o declaratie privind beneficiarul/beneficiarii real/reali al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali.
Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat, precum si persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali.
Astfel:
1. in situatia in care persoana juridica va depune, odata cu cererea de inmatriculare, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. in rezolutia de admitere a cererii, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.
2. in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, odata cu cererea de inmatriculare, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali, pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare (actul constitutiv), cu datele privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate .
Completarea din oficiu a Registrului beneficiarilor reali se va face in fluxul cererii prin incarcarea datelor in task-urile dedicate (conform instructiunilor de operare in SII-RC, emise ulterior si incarcate pe tichetele corespunzatoare din aplicatia Redmine).
In acest caz, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune, in rezolutia de autorizare a constituirii si inmatriculare a persoanei juridice, si completarea Registrului beneficiarilor reali, din oficiu, cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate, stabilita in conformitate cu art. 4, coroborat cu art. 19 alin. 1) si alin. 5) lit. a) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
Referitor la stabilirea modalitatii prin care se concretizeaza aceasta calitate se va distinge dupa cum urmeaza:
1. Pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare:
-se va completa Registrul beneficiarilor reali cu asociatii/actionarii care detin cel putin 25% din parti de interes/parti sociale/actiuni plus o parte de interes/parte sociala/actiune si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.
-in cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica intrunind conditiile de mai sus se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in functie de forma de societate/administrare (administrator/administratori/consiliul de administratie/director general unic/ membrii directoratului) si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.
-in cazul in care conducerea persoanei juridice este asigurata de una sau mai multe persoane juridice completarea Registrului beneficiarilor reali se va face cu datele de identificare a persoanelor fizice care reprezinta persoanele juridice in cauza.
2. in cazul persoanelor juridice, altele decat societatile prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Registrul beneficiarilor reali se va completa cu datele de identificare ale persoanei fizice/persoanelor fizice care detin cel putin 25% din partile de interes/partile sociale/actiuni si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. in cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. Pentru Grupul de interes economic (G.I.E.) constituit fara capital, se va completa Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea acestuia.
Art.2. In situatia in care, persoana juridica va depune, odata cu cererea de inregistrare in registrul comertului avand ca obiect modificarea/completarea structurii asociatilor/actionarilor, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. in rezolutie directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.
In lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inregistrare a mentiunii si a evidentelor detinute. Procedura de urmat este cea prezentata mai sus, la art. 1 din prezentele instructiuni.
Art.3. In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a Legii nr. 108/2020, societatile inregistrate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi in registrul comertului, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat si a celor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali, tinut de Oficiul National al Registrului Comertului, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.
In cazul societatilor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, in lipsa inregistrarii datelor privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatii prin care se exercita controlul, pe baza declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza evidentelor detinute in registrul comertului.
In vederea aplicarii acestor dispozitii se va utiliza formularul tip nr. 20 aprobat prin Decizia directorului general al ONRC nr. 301/07.07.2020.
Dupa modificarea aplicatiilor informatice, completarea formularul tip nr. 20 se va face din aplicatia SII-RC.
Art.4. Prevederile art. 3 din prezentele instructiuni se vor aplica tuturor societatilor care au ca stare firma starea reglementata la art. 9 din Legea nr. 359/2004, cu exceptia celor aflate in stare de faliment.
Art.5. in cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiari real/reali, arhivarea electronica se va face potrivit ”Instructiunilor de lucru pentru arhivarea documentelor inregistrate conform Legii nr. 129 /2019(...)”, aprobate prin Decizia directorului general al ONRC nr. 602/11.11.2019.
Art.6. In cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, nu se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, arhivarea electronica a actului constitutiv depus in sustinerea cererii de inmatriculare, respectiv a listei de control care va cuprinde starea la zi si mentiunea de pe flux a persoanei juridice, se face conform normelor in vigoare.
Art.7. Instructiunile de operare vor fi elaborate si comunicate prin grija Directiei Tehnologia Informatiei.
Art.8. Prezentele Instructiuni vor fi afisate pe pagina de intranet si pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, prin grija Directiei Contencios.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Firmele trebuie sa depuna DECLARATIA PRIVIND BENEFICIARUL REAL pana pe 6 iunie 2022Declaratia privind beneficiarii reali 2025. Amenzile ajung pana la 10.000 lei pentru nedepunereDECLARATIA PRIVIND BENEFICIARUL REAL ar putea fi eliminata din nouONG infiintat de persoane fizice. Mai exista obligatia depunerii Declaratiei beneficiarului real?Daca in actul constitutiv se trec datele beneficiarilor reali, nu mai este necesara depunerea declaratieiUltimele articole
Legea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferenteDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILEDeclaratia de beneficiar real: Anumite persoane sunt OBLIGATE sa depuna documentul in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anualeSpalarea banilor: Ce solicita ONPCSB in cazul unui controlDECLARATIA PRIVIND BENEFICIARUL REAL. Formularul se depune in fiecare an sau numai atunci cand apar modificari?Articole similare
Valoarea produselor acordate ca sponsorizareANAF modifica Formularul 120. Cum arata Declaratia 120 (proiect de Ordin)Declaratia 100 in 2023. Prin Ordinul 1857/2023 au fost aprobate noi instructiunui de completare a formularuluiDeclaratia 093. A fost publicat noul model de formular si instructiunile de completare (Ordinul 1941/2021)Reminder: 7 februarie este termenul limita de depunere a Formularului 092Ultimele articole
D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularProiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205Declaratia 040. Termen depunere si INSTRUCTIUNI DE COMPLETARESfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA