Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabil

16-Sep-2025
820
[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabil

Demolarea unei cladiri este o operatiune care presupune respectarea unor reglementari contabile, fiscale si legale. In functie de scopul demolarii si de utilizarea ulterioara a terenului, tratamentul contabil si fiscal poate varia. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a principalelor prevederi legale aplicabile in astfel de situatii.

Demolarea unei cladiri din punct de vedere fiscal

Din punt de vedere fiscal, in cazul in care cladirea care a fost demolata a fost achizitionata cu TVA si TVA-ul a fost dedus la momentul achizitiei, trebuie luate in considerare urmatoarele prevederi legale:

Punctul 226 alin.4 din Codul Fiscal: Acesta stipuleaza ca cheltuielile cu demolarea unei cladiri pentru a fi construita alta sunt recunoscute dupa natura lor, fara a fi considerate costuri de amenajare a amplasamentului. Acelasi tratament contabil se aplica si cheltuielilor reprezentand valoarea neamortizata a cladirii demolate sau costul activului respectiv, atunci cand acesta este evidentiat ca stoc.

Punctul 67 alin. 18 din Normele metodologice date in aplicarea art. 297 din Codul Fiscal: Aici se mentioneaza ca in cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce TVA-ul aferent acestei achizitii, inclusiv TVA-ul aferent constructiilor care urmeaza sa fie demolate, daca se face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile va continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile.

Punctul 79 alin.17 din Normele metodologice date in aplicarea art. 305 din Codul Fiscal: Aici se afirma ca demolarea unor constructii achizitionate impreuna cu suprafata de teren pe care au fost edificate nu determina obligatia de ajustare a deducerii initiale a TVA-ului aferent achizitionarii constructiilor demolate, daca persoana impozabila face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile.

Proceduri contabile "la cheie" pentru domeniul constructiilor. Evita amenzile ANAF de mii de lei folosind rapid modele editabile, complete, conforme cu legislatia in vigoare! Detalii AICI>>


Pe scurt, in conformitate cu aceste prevederi legale, in situatia in care o societate a achizitionat o cladire cu TVA si a dedus TVA-ul la momentul achizitiei, nu exista obligatia de ajustare a TVA-ului chiar si in perioada de ajustare, atata timp cat terenul eliberat in urma demolarii urmeaza sa fie utilizat pentru construirea unor noi cladiri destinate unor operatiuni taxabile. Ajustarea TVA-ului dedus initial intervine doar daca dupa demolare, pe terenul eliberat, se construiesc cladiri destinate unor operatiuni scutite fara drept de deducere.

Ce trebuie sa stiti despre deductibilitatea cheltuielilor

Deductibilitatea cheltuielilor: Cheltuielile ocazionate de lucrarile de demolare si valoarea neamortizata a cladirii demolate sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal conform prevederilor legale mentionate.

Lucrarile de demolare trebuie sa fie efectuate conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, iar autorizatia de demolare trebuie/trebuia obtinuta in prealabil conform legislatiei in vigoare.


Aceste prevederi legale si proceduri trebuie respectate pentru a asigura conformitatea cu legislatia fiscala si de constructii in cazul demolarii unei cladiri si construirii uneia noi in locul ei.

Proceduri contabile "la cheie" pentru domeniul constructiilor. Evita amenzile ANAF de mii de lei folosind rapid modele editabile, complete, conforme cu legislatia in vigoare! Detalii AICI>>

Demolarea unei cladiri din punct de vedere contabil

Din punct de vedere contabil, pentru demolarea cladirii, se aplica prevederile de la pct. 226 alin. (4) din Reglementarile contabile; in acest sens, nu se capitalizeaza in valoarea cladirii noi, nici cheltuielile cu demolarea, si nici cheltuielile cu valoarea ramasa de amortizat a cladirii demolate.

Punctul 226 alin. 4 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 precizeaza:

“(4) In cazul in care o cladire este demolata pentru a fi construita o alta, cheltuielile cu demolarea sunt recunoscute dupa natura lor, fara a fi considerate costuri de amenajare a amplasamentului. Acelasi tratament contabil se aplica si cheltuielilor reprezentand valoarea neamortizata a cladirii demolate sau costul activului respectiv, atunci cand acesta este evidentiat ca stoc.”

Potrivit art 28 alin (17) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

“Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala, cu exceptia celor prevazute la alin. (14).”

Punctul 29 din Normele metodologice, date in aplicarea art. 28 alin. 17 din Codul fiscal, precizeaza:

“29. (1) In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (17) din Codul fiscal, cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.”

Monografie contabila costuri cu demolarea

Prin urmare, costurile cu demolarea se vor inregistra in cheltuielile curente ale societatii, dupa natura lor, respectiv:

% = 401
628
604
3028
4426

Scoatere din evidenta a cladirii supusa demolarii se face in baza Procesului verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale:

% = 212
2812
6583

Proceduri contabile "la cheie" pentru domeniul constructiilor. Evita amenzile ANAF de mii de lei folosind rapid modele editabile, complete, conforme cu legislatia in vigoare! Detalii AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016