Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract asociatie in participatiune. Tratament contabil

27-Sep-2012
4986
O societate X incheie un contract de asociatie in participatiune astfel: se tine contabilitatea de catre societatea X si se deschide un magazin in locatia celuilalt partener. Vom stabili cum va contabiliza societatea X incasarile si platile prin casa: cont 5311 sau 458.

Contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti. Elementele de natura veniturilor si cheltuielilor generate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre asociatul desemnat prin contractul de asociere, iar la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate, in functie de natura lor, se transmit, pe baza de decont, procentual, in functie de cota de participare, fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

Evidenta asocierii se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatii in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.

Sa presupunem ca dvs., asociatul A, aveti o participare de 70%, iar asociatul B o participare de 30%. Asociatul A tine contabilitatea asocierii:

- incasarile si platile se vor inregistra la momentul realizarii lor:

411 = 707 10.000 lei
"Clienti" "Venituri din
vanzarea marfurilor"
6XX = 401 5.000 lei
"Cheltuieli" "Furnizori"

- incasarea creantelor si plata furnizorilor:

5311 = 411 10.000 lei
"Casa in lei" "Clienti"
401 = 5311
"Furnizori" "Casa in lei" 5.000 lei

La sfarsitul lunii se inregistreaza, pe baza de decont, repartizarea cheltuielilor si veniturilor obtinute din asociatia in participatiune catre cei 2 asociati, proportional cu participatia fiecaruia:

707 = 458.A 10.000 x 70% =
"Venituri din "Decontari = 7.000 lei
vanzarea din operatii in
marfurilor" participatie" /A


707 = 458.B 10.000 x 30% =
"Venituri din "Decontari din = 3.000 lei
vanzarea operatii in
marfurilor" participatie"/B

458.A = 6XX 5.000 x 70% =
"Decontari Clasa 6 - = 3.500 lei
din operatii Conturi de
in participatie"/A cheltuieli

458.B = 6XX 5.000 x 30% =
"Decontari Clasa 6 - = 1.500 lei
din operatii Conturi de
in participatie"/B cheltuieli


Se transfera lui B, tot pe baza decontului si a dispozitiei de plata catre casierie si partea de (incasari - plati) cuvenita:

(10.000 - 5.000) x 30% = 1.500 lei

458.B = 5311 1.500 lei
"Decontari "Casa in lei"
din operatii in
participatie"/B

Se recomanda constituirea de analitice pentru conturile de venituri si cheltuieli generate de asocierea in participatiune pentru a putea face diferenta intre ele si cheltuielile si veniturile generate de activitatea proprie.

O.M.F.P. nr. 3.055/2009 reglementeaza referitor la contul 458 "Decontari din operatii in participatie":

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta decontarilor din operatii in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatii in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016