Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociere intre o microintreprindere si o persoana fizica. Cum facem inregistrarile contabile?

09-Aug-2016
17669

In randurile urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care incheiat un contract de asociere in participatiune cu o persoana fizica in scopul vanzarii de marfuri. Persoana juridica are ca aport spatiul de depozitare si marfa, iar persoana fizica are ca aport know-how-ul si clientii.

Vom vedea astfel care sunt inregistrarile contabile corecte in contabilitatea persoanei juridice inclusiv a retinerilor privind impozitul CAS si contributia la sanatate daca se scade din venitul impozabil al societatii suma platita asociatului in participatiune.

Prevederi privind contabilitatea operatiunilor realizate in cadrul contractelor de asocieri in participatie se regasesc in sectiunea 4.14 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014. Potrivit acestora, evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.

Evidenta decontarilor din operatiuni in asocieri in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se realizeaza cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie".

Societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, conform prevederilor contractului de asociere, cu respectarea prevederilor pct. 6.


La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.

La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.

Astfel, evidenta decontarilor din operatii in participatii se realizeaza cu ajutorul contului bifunctional 458 "Decontari din operatii in participatie" analitic distinct pe fiecare coparticipant care se detaliaza pe urmatoarele conturi de gradul II:

- 4581 "Decontari din operatii in participatie - pasiv (P)" – utilizat in contabilitatea asociatilor care tin contabilitatea acestor operatiuni.
- 4582 "Decontari din operattii in participatie - activ (A)" – utilizat in contabilitatea asociatilor care nu tin contabilitatea acestor operatiuni.

Pentru exemplificare consideram urmatoarele:

Cost marfuri societatea X: 1000 lei
Venituri din vanzarea marfurilor:2000 lei
Cote de participare:50%,50%

Societatea inregistreaza in contabilitatea proprie achizitia marfurilor, scoaterea din evidenta pe masura vanzarii si transferul costurilor catre asociere:
371=401 1000 lei
401=5121 1000 lei
607=371 1000 lei
4582=607 1000 lei

In contabilitatea asocierii se inregistreaza vanzarea marfurilor, incasarea clientilor, se preiau cheltuielile cu marfurile vandute si se repartizeaza veniturile si cheltuielile corespunzator cotelor de participatie:
607=4581.1 1000 lei
4111= 707 2000 lei
5121=4111 2000 lei

4581.1= 607 500 lei
4581.2=607 500 lei

707=4581.1 1000 lei
707=4581.2 1000 lei

Situatie cont 5121: 2000 lei, din care 1000 lei aport societate – 4581.1.
Diferenta de 1000 lei se repartizeaza conform cotelor de participatie: 500 lei asociatul persoana juridica si 500 lei asociatul persoana fizica (din care se retin impozitul , CASS-ul si se achita diferenta).

4581.1=5121 1000 lei
4581.1=5121 500 lei

Retinerea impozitului,CASS si plata diferentei catre asociatul persoana fizica:
4581.2=441 impozit
4581.2=4314 CASS
4581.2=5121 diferenta

Societatea inregistreaza in contabilitatea proprie veniturile si cheltuielile primite prin transfer:
607=4582 500 lei
4582=707 1000 lei
5121=4582 1.500 lei

Pentru usurinta nu am luat in considerare si amortizarea spatiului. Societatea transmite cheltuielile cu amortizarea similar cheltuielilor cu marfurile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociere intre o microintreprindere si o persoana fizica. Cum facem inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • AMEF: Retur marfa. Obligativitatea utilizarii bonurilor de retur
    • In general, anumite magazine utilizeaza tipizate bonuri de retur pentru schimbul de produse sau pentru returul produselor. In aceasta situatie, unul dintre specialistii nostri ne va explica daca este obligatorie utilizarea bonurilor de retur si care este cadrul legislativ care reglementeaza acest lucru. Un operator economic a apelat la sfatul specialistului, marturisind ca in cazul in care utilizarea acestor documente nu este impusa de lege, doreste sa renunte la intocmirea lor pentru a...» citeste mai departe aici

  • Presedintele CNIPMMR: Niciodata salariul minim nu s-a marit cu 2 luni inainte de finalul anului
    • Pentru ca Guvernul nu mai are bani, transferul responsabilitatii si al costurilor este trecut in contul mediului privat, printr-o decizie nemaintalnita: aceea de marire a salariului minim la final de an, sustine presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Intr-o declaratie oferita Agerpres, presedintele CNIPMMR a vorbit despre intentia Guvernului de a majora salariul minim inainte de inceputul anului viitor....» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor propune reducerea termenului de prescriptie a datoriilor fiscale la 2 ani!
    • Ministrul de Finante ia in calcul posibilitatea reducerii perioadei de prescriptie a datoriilor fiscale, Eugen Teodorovici anuntand ca va face o propunere astfel incat termenul sa scada de la 5 ani, la 2 ani. "ANAF avea multe alte lucruri de facut pana sa ajunga la acest tip de actiune. Ieri (vineri, n.r.) vorbeam cu vicepresedintele de la ANAF, care a pastorit aceasta situatie si care era convins de faptul ca este o masura foarte buna. Atunci mi-a venit si ideea de a propune o modificare...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre posibila inghetare a salariilor: Este o varianta trimisa Comisiei Europene
    • Ministrul Finantelor a anuntat ca documentul prezentat de senatorul PNL, Florin Citu, privind o posibila inghetare a salariilor bugetare, este unul public trimis Comisiei Europene, si reprezinta un document de lucru. "Este un document trimis Comisiei Europene. Domnul senator n-a facut altceva decat sa preia un document public si sa-l puna pe pagina proprie de Facebook. Este un document de lucru, sa spunem asa, o posibila varianta trimisa Comisiei Europene, pentru ca acesta este modul in care...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016