Plus de inventar. Implicatii fiscale
Intrebare: Care sunt implicatiile fiscale ale constatarii plusului la inventar ? Nu exista o evidenta analitica a stocurilor si am propus inventarierea acestora pentru a o reconstitui. Am constatat diferente in plus fata de sinteticul din balanta si listele de inventariere .
Raspuns: Conform pct. 39 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009 pentru toate plusurile, ca si pentru lipsuri, deprecieri si pagube determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere trebuie sa solicite explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii. Din punct de vedere contabil, plusurile se inregistreaza in contabilitate prin diminuarea cheltuielilor, prin inregistrari contabile in negru sau in rosu, in functie de politica contabila si de programul informatic utilizat, conform pct. 63 alin. 9 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009 (3xx = 6xx in negru sau 6xx = 3xx in rosu).
Prin urmare, tratamentul fiscal al plusurilor la inventar depinde de natura si provenienta acestora.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Actualizare vector fiscal ICAS Impozitul suplimentar pentru activitatile din domeniul petrol si gaze este cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Vectorul fiscal al societatii trebuie...citeste mai mult
Spre exemplu, daca este vorba de plusuri cantitative, ele pot fi urmarea unor riscuri de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii, caz in care se poate trece la compensarea cu minusurile stabilite in urma inventarierii, cu respectarea prevederilor pct. 40 din Normele aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009. Avand in vedere prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal si cele ale pct. 12 din Normele metodologice, conform carora veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele inregistrate in contabile conform reglementarilor contabile, diminuarea cheltuielilor urmare inregistarii plusului constatat va avea ca efect majorarea profitului impozabil la momentul inventarierii.
Daca plusurile sunt urmare a descarcarii eronate a gestiunii in evidentele contabile care poate fi identificata in timp, devin aplicabile prevederile pct. 13 din Normele metotologice date in aplicarea art. 19 din Codul fiscal, conform carora veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea declaratiei rectificative. Daca plusurile sunt neglijabile, atunci se poate considera ca ele nu reprezinta consecinta unor erori semnificative, pentru care ar fi nevoie de ajustarea profitului impozabil si depunerea declaratiei semnificative, fiind suficienta inregistrarea lor in contabilitate la momentul inventarierii, tinand cont de prevederile rt. 19 alin. 1 din Codul fiscal si cele ale pct. 12 din Normele metodologice coroborate cu cele ale pct. 63 alin. 1-6 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009.
Din punct de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi conform art. 155 din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului, defuncta avea dividende repartizate, dar neachitate, in valoare de 200.000 lei. Precizez ca pentru aceste dividende a fost platit impozitul pe dividende. In urma raportului de evaluare pentru determinarea activului net aferent partilor sociale detinute de defuncta, se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi salariati nu ajung la suma de 4.050 lei, minimul pe economie. Isi mai pastreaza calitatea de microintreprindere cu impozit pe venit sau se considera ca nu a indeplinit conditiile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Refacturarea transportului intracomunitar
Intrebare: Societatea V GRUP, cu sediul in Romania, primeste factura de la SC ABC, contravaloare transport marfa pe ruta Ploiesti ? Belgia, factura cu TVA 19%. Marfa este transportata din Ploiesti in Belgia. SC V GRUP emite factura catre o firma din Belgia, inregistrata ca platitoare de TVA, se factureaza servicii de transport Ploiesti ? Belgia cu cota 0 TVA. Este corect sa se factureze cu cota zero? Ce documente trebuie sa ataseze V GRUP la factura ca sa justifice cota zero TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din drepturi de autor. Cumul venituri salariale. Declaratia unica
Intrebare: Persoana fizica detine contract individual de munca pe o perioada nedeterminata si obtine venituri realizate din cesiunea drepturilor de autor. Venitul pe care il obtine persoana fizica este variabil, in functie de anumite criterii stabilite, astfel ca incasarile lunare sunt diferite, neputandu-se anticipa daca se incadreaza in anumite plafoane. Contractele de cesiune a dreptului de autor au si clauza potrivit careia, daca veniturile totale incasate depasesc suma de 48.600 lei (12 salarii minime...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Monografie contabila asigurare de viata
Intrebare: Pentru o asigurare de viata contractata de unitate (la solicitarea angajatilor), dar platita de fiecare salariat in parte prin retinere pe statul de plata, sunt corecte articolele contabile de mai jos? Exista o alta optiune mai simpla? Retinere pe stat de plata: 421 = 427.NN Inregistrare decont ? primit de la firma de asigurari (nu primim factura): 473.NN = 462.NN Plata decontului catre firma de asigurari: 462.NN = 5121 Reglarea sumelor: 427.NN = 473.NN
vezi AICI raspunsul specialistilor <<