Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Avans incasat in 2015 si cota TVA utilizata. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam?

14-Iul-2016
762

In analiza urmatoare, avem o societate care a emis o factura avans procurare echipamente in luna noiembrie 2015 si care a incasat avansul (TVA 24%). Echipamentele au fost achizitionate si duse beneficiarului in luna noiembrie 2015. Societatea a intocmit bon de consum pentru echipamentele respective. In anul 2016 s-au efectuat lucrarile pentru montarea echipamentelor si a fost intocmita factura pentru executie lucrari. Situatia de lucrari intocmita nu a cuprins si echipamentele pentru care a fost incasat avansul in luna noiembrie 2015. S-a procedat la stornarea avansului. Vom vedea daca la facturarea procurarii echipamentelor in luna iunie 2016 cota de TVA este 24% sau 20%.

In situatia in care prin contract s-a prevazut livrarea de echipamente cu montarea/instalarea acestora, era corect daca valoarea echipamentelor ar fi fost cuprinsa in valoarea lucrarilor, conform devizului intocmit in luna iunie 2016. In acest sens, am in vedere si precizarea dvs. din care rezulta ca pentru echipamentele respective s-a intocmit in noiembrie 2015 un bon de consum, fiind efectuata, de exemplu, inregistrarea contabila 602 "Cheltuieli cu materialele auxiliare" = 3021 "Materiale auxiliare", urmata de receptia partiala a lucrarii inregistrata contabil prin formula 332 " Servicii in curs de executie" = 712 " Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".

Astfel, avansul incasat se considera a fi o suma partiala din valoarea totala a lucrarilor de instalare/montare echipamente contractate, fara a fi tratat de sine statator, ca un avans total, doar pentru livrarea de marfuri (echipamente).

In acest caz, in luna iunie 2016, dupa receptia si punerea in functiune a lucrarilor, se procedeaza dupa cum urmeaza:
- se storneaza factura de avans emisa in noiembrie 2015 prin aplicarea cotei TVA 24%;
- se emite factura pentru valoarea totala a lucrarilor efectuate care include si valoarea echipamentelor pentru care s-a emis bonul de consum in noiembrie 2015, aplicand, in luna iunie 2016 cota standard TVA de 20% asupra valorii totale a contractului avand ca obiect livrarea de echipamente cu instalare/montare. Data faptului generator se considera a fi data intocmirii Procesului verbal de receptie si punere in functiune a lucrarii, semnat de catre ambele parti contractante. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 291 alin. (4) "Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 282 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la alin. (6) al art. 291 prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul schimbarii cotei, se va proceda la regularizarea avansurilor pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii. In mod similar se procedeaza si in situatia in care se aplica sistemul TVA la incasare, aspect reglementat prin art. 291 alin. (5) "In cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia situatiilor in care este emisa o factura sau este incasat un avans, inainte de data livrarii/prestarii, pentru care se aplica cota in vigoare la data la care a fost emisa factura ori la data la care a fost incasat avansul. "

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

In acest sens, la pct. 39 alin. (2) "(2) Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii,……, in situatia modificarilor de cote se aplica regularizarile prevazute la art. 291 alin. (6) din Codul fiscal. ", se regaseste exemplul nr. 1 care poate fi adaptat situatiei prezentate de dvs. "Exemplul nr. 1: O societate de constructii intocmeste situatia de lucrari in cursul lunii decembrie 2015, pentru lucrarile efectuate in lunile noiembrie si decembrie. Contractul prevede ca situatia de lucrari trebuie acceptata de beneficiar.

Beneficiarul accepta situatia de lucrari in luna ianuarie 2016. Faptul generator de taxa, respectiv data la care se considera serviciul prestat, intervine la data acceptarii situatiei de lucrari de catre beneficiar, potrivit prevederilor art. 281 alin. (7) din Codul fiscal. In consecinta, cota aplicabila pentru intreaga contravaloare a serviciilor acceptate de beneficiar este de 20%, cota in vigoare la data faptului generator de taxa. In situatia in care anterior emiterii situatiei de lucrari au fost emise facturi de avans cu cota de 24%, dupa data de 1 ianuarie 2016 avansurile respective se regularizeaza prin aplicarea cotei de 20%."

In situatia in care devizul de lucrari a cuprins in luna iunie 2016 doar valoarea manoperei si a regiilor aferente, fara a include si valoarea echipamentelor instalate/montate, factura se emite prin aplicarea cotei standard 20%, in vigoare la data faptului generator. Astfel, factura de avans trebuia stornata (regularizata) la momentul livrarii echipamentelor in luna noiembrie 2015, ca data a faptului generator, operatiunea fiind tratata ca o vanzare de marfa in anul 2015 (4111 " Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" concomitent cu 607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 "Marfuri"). La regularizarea facturii in noiembrie 2015 s-ar fi aplicat aceeasi cota TVA 24%.

In concluzie, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, trebuie sa analizati prevederile contractuale cu privire la obiect, pret, obligatii, etc. Asa cum am precizat anterior, daca obiectul contractului este livrarea cu instalare, in valoarea facturii emise in luna iunie 2016 trebuie inclusa si valoarea echipamentelor livrate in anul 2015, inclusa, pe baza bonului de consum in debitul contului 332 " Servicii in curs de executie". In iunie 2016, se efectueaza receptia lucrarilor, inregistrata prin formula contabila 712 " Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie" = 332 " Servicii in curs de executie", concomitent cu valoarea facturii emise pe numele beneficiarului lucrarii:
4111 "Clienti" = 704 " Venituri din servicii prestate" /4427 " TVA colectata"

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Avans incasat in 2015 si cota TVA utilizata. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.