Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de leasing. Cum facem inregistrarile contabile?

31-Mar-2014
25542
Pentru un contract de leasing operational in derulare, incheiat pentru un autoturism, avem urmatoarele date conform contractului:

1.valoare de intrare a bunului = 20.000 euro
2.valoare totala rate de leasing exclusiv costuri accesorii = 20.000 euro
3.buget de remediere a deteriorarii bunului = 8000 euro.
4.valoare totala contract = 26.000 euro
5.valoare reziduala a bunului = 7500 euro.
6.durata contractului 57 luni.

Nu vom face referire la TVA si nici la cursul valutar de inregistrare al facturilor. Pe langa chiria lunara care se inregistreaza pe baza de factura primita, ( 612= 401), vom vedea ce inregistrari contabile mai sunt obligatorii lunar (amortizare, extrabilantier).

Vom stabili astfel daca transferul bunului la sfarsitul contractului se face la valoarea reziduala si ce inregistrari contabile se fac.

Contractul de leasing operational este de fapt un contract de inchiriere cu tot ceea ce deriva din acest tip de contract. Ceea ce trebuie sa plateasca firma dumneavoastra sunt, in termenii agreati prin contract, ratele lunare care se inregistreaza ca si cheltuieli privind chiria.

Alte cheltuieli care trebuie suportate conform contractului se inregistreaza in conturile specifice si conform regulilor de deducere prevazute de Codul Fiscal. Un exemplu specific leasingului operational ar fi costurile de intretinere ale autoturism generate de utilizarea acestuia peste un anumit numar de kilometri / an care se inregistreaza prin intermediul contului 611 “Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile".

Nu aveti un activ intrat si, ca urmare, nu trebuie sa inregistrati cheltuieli privind amortizarea.

In monografia de mai jos consideram cazul in care utilizatorul se incadreaza in prevederile art. 21, alin.(4), lit.t), din Codul Fiscal.

Primirea in gestiune a mijlocului de transport in regim de leasing operational (valoarea ratelor de leasing) ca urmare :
Extrabilantier se inregistreaza:

Debit 8036 "Redevente, locatii de gestiune si alte datorii asimilate"cu ratele de leasing cumulate

In conturile bilantiere se inregistreaza:

% = 401 Furnizori
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila
4426. 1 TVA deductibila -50%
4426. 2 TVA nedeductibila -50%

Inregistrare TVA nedeductibila

% = 4426 TVA nedeductibila
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila

Si concomitent diminuarea ratelor de leasing (extrabilantier):
Credit cont 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate

La sfarsitul contractului de leasing bunul se poate achizitiona la valoarea reziduala potrivit prevederilor contractuale. Aceasta operatiune se inregistreaza ca o achizitie de mijloc fix nou:

% = 404 Furnizori de imobilizari

2133 Mijloace de transport

4426. 1 TVA deductibila -50%
4426. 2 TVA nedeductibila -50%


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016