Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Majorare de scutiri acordate si in 2011

02-Dec-2010
3949

Justinian CUCU


GLOBAL TAX MANAGEMENT
Solutii Globale De Optimizare Fiscala

Expertul fiscal, Justitian Cucu, consultant de specialitate al Rentop & Straton a rezumat pentru dvs modificarile legislatiei fiscale din acest an si traseaza un posibil traseu a ceea ce va urma.

Elementele rationamenului domniei sale au la baza cee ce au prevazut in buget guvernantii.

Se au in vedere urmatoarele:

- cresterea veniturilor din amenzi;
- diminuarea veniturilor din impozitul pr profit


- tot la capitolul cresteri intra si majorarea incasarilor din TVA

Plecand de la proiectiile bugetare 2011 se asteapta sa fie un an linistit fara mari modificari in legislatia fiscala. Cu toate acestea, schimbarile in directia mult mediatizatei extinderi a bazei impozabile s-au demonstrat a fi adoptate in mare graba fara o minima dezbatere publica. Memoria Ordonantei de urgenta a guvernului nr. 58/2010 ramane proaspata in acest sens, alaturi de permanenta incalcare a regulilor de modificare a Codului fiscal.

Prin proiectul legii bugetului de stat pe anul 2011 cresteri importante sunt prognozate in sfera veniturilor din amenzi pe fondul diminuarii celor din impozitul pe profit, alaturi de importante venituri suplimentare din TVA si doar o usoara crestere in cazul impozitului pe venit. Asadar, nu sunt semne de crestere a principalelor impozite.

Efecte mai importante decat prevederile ce vor intra in vigoare sunt cele care isi vor inceta aplicabilitatea. Aceasta daca in ultimile zile ale anului, asa cum de multe ori se obisnuieste, nu vor fi luate masuri pentru extinderea aplicarii si in 2011.

Asadar, trebuie subliniat ca la 31 decembrie 2010 inceteaza efectele temporare aduse codului fiscal de neagra Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 34/2009 care a introdus impozitul minim si a restrictionat deductibilitatea cheltuielilor privind combustibilul alaturi de interdictia deducerii taxei pe valoarea adaugata aferenta acestuia dar si taxei aferenta achizitionarii de vehicule. Isi vor inceta astfel aplicabilitatea prevederile cuprinse la art. 21 alin. (4) lit. t), cele ale art. 48 alin. (7) lit. l1) si 1451 din Codul fiscal.

Incepand cu 1 ianuarie 2011 scutirile de impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti se extind, adaugandu-se la dividende deja scutite si veniturile din dobanzi sau redevente. Potrivit art. 117 lit. j) din Codul fiscal veniturile din dobanzi sau redevente, asa cum sunt definite la art. 12419, obtinute din Romania de persoane juridice sau de un sediu permanent al unei intreprinderi, rezidente in statele membre ale Uniunii Europene sau ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb sunt scutite de impozit, daca beneficiarul efectiv al dobanzilor sau redeventelor detine minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana, pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii dobanzii sau redeventelor.

Se remarca faptul ca in vederea aplicarii scutirii sunt avute in vedere definitiile speciale ale dobanzilor si redeventelor, in conditiile in care Codul fiscal mai contine definitii ale acestor venituri in cadrul general al art. 12.

Modificari importante si de fond vor produce efecte din anul 2011 prin intoducerea sistemului de audeterminare si plata a impozitului pe venitul net anual de catre contribuabilul persoana fizica. Se va renunta astfel la impunerea de catre Administratia fiscala, la calculul impozitului de catre administratie pe baza declaratiei de venit depusa de contribuabil.

Aceasta modalitate de calcul si plata a impozitului anual se va aplica pentru veniturile realizate incepand cu 1 ianuarie 2010, care vor face obiectul declararii pana la data de 25 mai 2011.

Potrivit art. 83 din Codul fiscal astfel cum este aplicat pentru veniturile realizate incepand cu 1 ianuarie 2010, au obligatia de a depune pana la date de 25 mai 2011 o declaratie privind veniturile realizate in anul 2010, la organul fiscal, pentru fiecare an fiscal persoanele fizice care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere: venituri din activitati independente, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole determinate in sistem real.

Impactul acestei prevederi strecurate prin Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 109/2009 nu a fost suficient analizat datorita faptului ca aplicarea a parut indepartata, la momentul adoptarii. Consecintele vor fi importante deoarece majoritatea persoanelor obligate sa isi determine impozitul vor fi nevoite sa plateasca serviciile consultantilor pentru a putea sa determine corect obligatiile fiscale.
Este de precizat ca procedura privind platile anticipate ramane neschimbata, atat in ceea ce priveste stabilirea acestora de catre administratia fiscala, cat si in ceea ce priveste termenele de plata.

Tot in sfera impozitului pe venit in 2011 va interveni si modificarea termenului de depunere a declaratiei de impunere pentru veniturile realizate de persoanele fizice se subscrie masurii de uniformizare a datelor de plata a impozitului pe venit, pana sa data de 25 ale lunii.

Declaratia de impunere pentru veniturile realizate in anul 2010 se va depune pana la data de 25 mai 2011, fata de anii anteriori cand data depunerii a fost 15 mai. In contextul schimbarii mecanismului de stabilire a impozitului se produce si modificarea titulaturii de declaratie privind venitul realizat, proprie unei impuneri administrative.

Modificarea introdusa incepand cu anul 2010 vizeaza atat declararea cat si plata impozitului aferent veniturilor din 2010 care se va efectua in 2011, data de 25 mai constituindu-se atat ca termen de declarare, cat si ca termen de plata a impozitului pe venit.

Modificari de amploare sunt avute in vedere pentru anul 2011 in sfera procedurii fiscale, desi capacitatea cunoscuta a administratiei fiscale de a reusi diminueaza gradul de certitudine al acestora. Unificarea obligatiilor declarative, preluarea administrarii tuturor contributiilor sociale si generalizarea sistemului electronic de declarare sunt obiective importante cu un impact major asupra tuturor contribuabililor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016