Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Implicatii fiscale pentru vanzarile sub pretul de achizitie

04-Mai-2012
11613
Dezbatem astazi situatia in care anumite vanzari se fac sub pretul de achizitie, cu mentiunea ca vanzarea sub costul de achizitie are loc doar in momentul promitiilor la clientul final. Vom analiza implicatiile fiscale legate de TVA si de impozitul pe profit.

Raspuns:

Regulile si conditiile conform carora se desfasoara activitatea de comercializareaa produselor si serviciilor sint stabilite prin OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, la art. 16 din aceasta ordonanta se definesc vinzarile cu pret redus ca fiind, conform literei g) "vinzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pina la limita termenului de valabilitate;".

Conform normelor din 2003 pentru aceasta OUG:


"13. In aceasta categorie intra:
a) produsele agroalimentare si produsele horticole, inclusiv seminte, atunci când acestea sunt amenintate de o alterare rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate sau, dupa caz, a datei durabilitatii minimale, precum si produsele agroalimentare perisabile, cum ar fi, dar fara a se limita la: carne si preparate din carne, peste si fructe de mare, lapte si preparate din lapte, unt, oua, produse de cofetarie-patiserie si preparate culinare care necesita pastrarea in vitrine, alte spatii frigorifice sau sisteme de climatizare, a caror conservare nu mai poate fi asigurata pâna la limita termenului de valabilitate datorita defectarii din cauze obiective, independente de vointa comerciantului sau a personalului din structura de vinzare respectiva, a spatiilor frigorifice în care acestea sunt pastrate;"

La art. 17 din aceeasi ordonanta se stabileste o interdictie privind vinzarea sub costul de achizitie sau de productie, insa interdictia nu se aplica pentru situatiile prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servcii.
Conform punctului 16 din norme, costul de achizitie este egal cu pretul de cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare si alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in starea de utilitate sau intrarea in gestiune a produsului respectiv.

Ca urmare, in cazul produselor alimentare, cu respectarea cerintelor OUG 99/2000, vinzarea sub costul de achizitie este permisa.

In ceea ce priveste partea fiscala a problemei, chiar daca OUG 99/2000 permite vinzarile sub pretul de achizitie pentru acest gen de produse, chiar si in cazul produselor alimentare cu termene de valabilitate aproape de final, degradate, perisabile etc, care trebuie valorificate, pretul de vinzare trebuie sa reflecte pretul pietei pentru astfel de produse. Acest pret este definit la art. 7 punctul 26 din codul fiscal astfel: "pret de piata - suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serviciu ori pentru unul similar, în conditii de concurenta loiala;"

Ca urmare, daca sint respectate conditiile impuse de OUG 99/2000 si pretul de vinzare este unul corect (chiar mai mic decit pretul de achizitie), atunci diferenta in minus nu este cheltuiala nedeductibila, deoarece cheltuiala cu marfa vinduta este considerata a fi efectuata in scopul obtinerii de venituri impozabile. La art. 21 alin. (1) se mentioneaza: "Pentru determinarea profitului impozabil sint considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.".
Observam ca nu se face referire la marimea cheltuielilor in raport cu marimea veniturilor impozabile obtinute.

Nici in ceea ce priveste TVA nu regasim mentiuni referitoare la colectarea acesteia in cazul vinzarilor sub pretul de achizitie. La art. 128 din codul fiscal sint enumerate situatiile care reprezinta livrare de bunuri sau care sint asimilate livrarii de bunuri si care conduc la colectarea de TVA. Printre acestea nu se regaseste situatia vinzarii unor marfuri sub pretul de achizitie.
De asemenea, nu se pune problema efectuarii ajustarilor prevazute la art. 148 sau 149, deoarece aceste ajustari nu opereaza in cazul in care are loc o livrare de bunuri.

Un alt argument pentru a nu se colecta TVA este dat de art. 137 alin. (1) litera a):

"Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:
a) pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, altele decit cele prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni;"

Din citatul prezentat rezulta ca in baza de impozitare a TVA se cuprind elementele care constituie contrapartida obtinuta, in cazul acesta - venitul obtinut prin vinzare, fara a se tine cont de cheltuiala aferenta.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016