Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Grupul fiscal unic si asocierea in participatie. In ce conditii se aplica optimizarea fiscala?

25-Sep-2014
5685
In randurile de mai jos, stabilim daca exista posibilitatea optimizarii TVA de plata si a impozitului pe profit in urmatoarea situatie:

- Societatea A (societate pe actiuni, aflata in insolventa) care are ca obiect de activitate Activitati de editare a revistelor si periodicelor

- Societatea B (societate cu raspundere limitata) , societatea in care 5% din capitalul social este detinut de societatea A si care are ca obiect de activitate Comert cu ridicata al presei

- Societatea C (societate cu raspundere limitata), care are ca obiect de activitate Activitati de editare a revistelor si periodicelor

Cele trei societati au aceeiasi asociati, persoane fizice. Toate cele trei societati comerciale sunt platitoare de impozit pe profit si TVA la facturare.


Societatile A si B sunt incadrate la Societati mari si mijlocii si sunt administrate de Administratia Financiara a Municipiului Bucuresti, iar societatea C este o societate mica care este administrata de Administratia Sectorului unde are sediul social.

In situatia in care cele trei societati nu sunt administrate de aceeasi administratie financiara, stabilim daca se pot constitui in grup fiscal unic de TVA.

De asemenea, vom vedea daca exista vreo varianta de organizare a societatilor (care poate sa presupuna si modificari de actionariat ) astfel incat impozitul pe profit si TVA-ul sa fie calculate si declarate la nivel de grup si nu pentru fiecare societate in parte.


Din punctul de vedere al TVA, este considerat drept grup fiscal unic un grup de persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic, in conditiile si in limitele prevazute in normele metodologice date in aplicarea art. 127 alin. (8) din Codul fiscal. Potrivit acestora, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, poate opta sa fie tratat drept grup fiscal, cu urmatoarele conditii:

a) o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal; si

b) optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani; si

c) toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala. Optiunea prevazuta la lit. b) se refera la grup, nu la fiecare membru al grupului. Se considera, in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric persoanele impozabile al caror capital este detinut direct sau indirect in proportie de mai mult de 50% de catre aceeasi actionari. Indeplinirea acestei conditii se dovedeste prin certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comertului si/sau, dupa caz, alte documente justificative. Grupul fiscal se poate constitui din minimum doua persoane impozabile.




Grupul fiscal se poate constitui de catre persoane impozabile care sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent.Astfel, administrarea grupului fiscal se face conform procedurii de implementare si de administrare a grupului fiscal unic, aprobata prin OPANAF 607/2013 si in conditiile prevazute de pct. 4 din Normele metodologice, date in aplicare pentru art. 128 alin. (8) din Codul fiscal.

Conform art. 132 ^2 alin. (6) din Codul fiscal, aplicarea prevederilor sistemului de TVA la incasare nu se aplica de persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic conform prevederilor art. 127 alin. (8) din Codul fiscal.

Reglementarile fiscale de natura impozitului pe profit se adreseaza numai persoanelor juridice si nu "grupurilor" , astfel ca grupul fiscal se poate constitui de catre persoane impozabile care sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent si numai in ceea ce priveste TVA.

O alta solutie privind o alta modalitate de asociere a mai multor persoane ar fi varianta asocierilor in participatie. Asocierile in participatiune sunt reglementate de Codul civil (art. 1949 –art. 1954), art. 13 lit. e), art. 28, 86 si 127 din Codul fiscal si de alte acte normative din domeniul fiscal care impun un anumit regim juridic aplicabil acestui tip de contracte.

Potrivit Codului civil, contractul de asociere in participatie este contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde.

Asocierea in participatie nu dobandeste personalitate juridica si nu constituie fata de terti o persoana distincta de persoana asociatilor.

Din punct de vedere al TVA, conform art. 127 alin. (10) din Codul fiscal asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, sunt tratate drept asocieri in participatiune.
Potrivit art. 156 alin. (5), in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti.

Regulile privind taxe pe valoare adaugata aferente operatiunilor efectuate in cadrul asocierii sunt redate la pct. 79^1 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal , astfel:

"(1) In cazul asocierilor in participatiune sau al altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune conform art. 127 alin. (10) din Codul fiscal , denumite in continuare asocieri, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VI al Codului fiscal revin asociatului desemnat in acest scop potrivit contractului incheiat intre parti, care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, denumit in continuare asociatul administrator. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitii conform prevederilor art. 145-1471 din Codul fiscal , obligatia de a emite facturi catre beneficiar si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform art 148, 149 sau 161 din Codul fiscal.

(2) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie prestare de servicii/livrare de bunuri cu plata in sensul art. 129, respectiv 128 din Codul fiscal. Asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunurile si serviciile mentionate in teza anterioara, ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, cu conditia ca asociatul administrator sa ajusteze taxa aferenta in conformitate cu prevederile alin. (5). In cazul bunurilor de capital se va face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.
(3) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai, altele decat cele prevazute la alin. (2), reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plata in sensul art. 128, respectiv 129 din Codul fiscal
.
(4) Asociatul administrator efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

(5) Asociatul administrator are dreptul/obligatia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal, pe perioada de existenta a asocierii, astfel:

a) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator, dupa constituirea asocierii, care sunt destinate utilizarii in scopul pentru care a fost constituita asocierea;

b) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator inainte de constituirea asocierii si care ulterior sunt alocate pentru realizarea scopului pentru care a fost constituita asocierea;
c) pentru bunurile/serviciile pe care membrii asociati le aduc ca aport la asociere, conform prevederilor alin. (2).

(6) In situatiile prevazute la alin. (5) lit. a) si b), asociatul administrator va aplica regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care detine aceste bunuri/servicii. In situatia prevazuta la alin. (5) lit. c), momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, este data obtinerii bunului de catre asociatul care le-a pus la dispozitia asocierii. Membrii asocierii trebuie sa transmita asociatului administrator o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii, iar in cazul altor bunuri decat cele de capital sau in cazul serviciilor, o copie de pe facturile de achizitie. Asociatul administrator va pastra copia de pe registrul bunurilor de capital pe perioada prevazuta la art. 149 alin. (6) din Codul fiscal si va mentiona ajustarile pe care le-a efectuat in perioada de existenta a asocierii. In cazul altor bunuri decat cele de capital sau in cazul serviciilor, asociatul administrator va pastra copii de pe facturile de achizitie transmise de membrii asociati, pe perioada prevazuta la art. 1471 alin. (2) din Codul fiscal. Atunci cand asocierea isi inceteaza existenta sau unul ori mai multi asociati se retrag din asociere, asociatul administrator are dreptul/obligatia sa ajusteze taxa aferenta bunurilor/serviciilor prevazute la alin. (5) lit. c) restituite membrului asocierii caruia i-au apartinut. In cazul bunurilor de capital, ajustarea se va realiza pentru perioada ramasa din perioada de ajustare. Se considera, din perspectiva asociatului administrator, ca bunurile/serviciile restituite membrului asociat caruia ii apartin sunt alocate unei activitati cu drept de deducere, pentru a permite continuarea ajustarii de catre acesta din urma in functie de activitatile pe care le va realiza dupa incetarea existentei asocierii.

(7) Alocarea cheltuielilor si veniturilor asocierii de catre asociatul administrator catre membrii asociati nu constituie operatiune impozabila in sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, daca alocarea se face proportional cu cota de participare a fiecarui membru al asocierii, astfel cum este stabilita in contractul de asociere.
(8) In cazul in care scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociati actioneaza in nume propriu fata de terti, fiecare persoana va fi tratata drept o persoana impozabila separata in conformitate cu prevederile art. 127 alin. (9) din Codul fiscal

si tranzactiile respective se impoziteaza distinct in conformitate cu regulile stabilite la titlul VI din Codul fiscal. In aceasta situatie nu se aplica prevederile alin. (1) - (7)." In ceea ce priveste impozitul pe profit, conform art. 28 in Codul fiscal:

"(1) In cazul unei asocieri fara personalitate juridica, veniturile si cheltuielile inregistrate se atribuie fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare in asociere.

(2) Orice asociere fara personalitate juridica dintre persoane juridice straine, care isi desfasoara activitatea in Romania, trebuie sa desemneze una din parti care sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat potrivit prezentului titlu. Persoana desemnata este responsabila pentru:
a) inregistrarea asocierii la autoritatea fiscala competenta, inainte ca aceasta sa inceapa sa desfasoare activitate;
b) conducerea evidentelor contabile ale asocierii;
c) plata impozitului in numele asociatilor, potrivit dispozitiilor art. 34 alin. (5);
d) depunerea unei declaratii fiscale trimestriale la autoritatea fiscala competenta, care sa contina informatii cu privire la partea din veniturile si cheltuielile asocierii care este atribuibila fiecarui asociat, precum si impozitul care a fost platit la buget in numele fiecarui asociat;
e) furnizarea de informatii in scris, catre fiecare asociat, cu privire la partea din veniturile si cheltuielile asocierii care ii este atribuibila acestuia, precum si la impozitul care a fost platit la buget in numele acestui asociat.

(3) Intr-o asociere fara personalitate juridica intre doua sau mai multe persoane juridice romane, veniturile fi cheltuielile inregistrate se atribuie fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare din asociere.

(4) Intr-o asociere fara personalitate juridica cu o persoana juridica straina si/sau cu persoane fizice nerezidente, precum si cu persoane fizice romane, persoana juridica romana trebuie sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat, potrivit prezentului titlu."
Prin urmare, contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti. Societatea care tine evidenta contabila este obligata sa transmita fiecarui asociat,lunar decontul de venituri si cheltuieli. Acest document va fi inregistrat in contabilitatea proprie a fiecarui asociat, in vederea determinarii profitului impozabil. Impozitul se plateste de fiecare persoana juridica in parte.

Contabilitatea operatiunilor realizate in cadrul contractelor de asocieri in participatie este reglementala de pct. 265 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009. Potrivit acestor prevederi, evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului "Decontari din operatii in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant. Evidenta decontarilor din operatiuni in asocieri in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se realizeaza cu ajutorul contului "Decontari din operatii in participatie".

Societatea comerciala care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016