Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitare venituri microintreprindere. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?

21-Mar-2016
1360

In analiza de mai jos, avem o societate comerciala infiintata in luna decembrie 2015, neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe venitul microintreprinderi, cu un angajat din luna martie 2016. Vom vedea care este cota de impozit pe venit pe care o va aplica in anul 2016.

De asemenea, aceasta societate doreste sa ia in folosinta doua imobile (cladiri) care apartin unei persoane fizice minore pe care sa le administreze si sa le inchirieze. Stabilim ce forma de asociere ar trebui incheiata intre cele doua parti pentru ca persoana fizica sa dea in folosinta aceste doua cladiri pe care societatea sa le inchirieze ( si ce documente ar trebui incheiate intre parti).

In plus, stabilim cum se vor distribui veniturile realizate din inchirierea cladirilor intre parti, ce impozite va trebui sa plateasca atat persoana fizica, cat si societatea la aceste venituri, precum si daca o persoana fizica minora poate detine parti sociale intr-o societate.

1. Conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (art. 47 si urmatoarele) microintreprinderea este persoana juridica romana infiintata in baza Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare care, incepand cu data de 1 ianuarie 2016 indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului 2015:
- a realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea de activitati din domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, din domeniul jocurilor de noroc si din activitatea de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro.


Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar 2015 si anume 4,5245.

Plafonul de 100.000 de euro se calculeaza prin insumarea tuturor veniturilor obtinute din orice sursa, inregistrate in evidenta proprie, din care se scad veniturile expres prevazute la art. 53 alin. (1) si la care se adauga veniturile de la art. 53, alin. (2).

Cota de impozit care se aplica in stabilirea marimii acestui impozit difera in functie de numarul de salariati detinuti de societate. Impozitul se calculeaza si se achita trimestrial. In functie de numarul de salariati cotele de impozit se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. In cazul prezentat de d-voastra, daca s-a angajat o persoana cu contract de munca pe durata nedeterminata sau pe o durata determinata de minim 12 luni in luna martie 2016, societatea aplica o cota de impozit de 2% pentru trim. I 2016.

2. In ceea ce priveste intrebarea privind asocierea mentionam ca informatiile sunt insuficiente pentru a putea oferi un raspuns la obiect.

In primul rand nu cunoastem daca minorul este ocrotit prin lege (existenta parintilor, a tutelei, este dat in plasament) sau, dupa caz, prin alte masuri de protectie speciala anume prevazute de lege.

Tutela minorului se instituie atunci cand ambii parinti sunt, dupa caz, decedati, necunoscuti, decazuti din exercitiul drepturilor parintesti sau li s-a aplicat pedeapsa penala a interzicerii drepturilor parintesti, pusi sub interdictie judecatoreasca, disparuti ori declarati judecatoreste morti etc.

De asemenea nu cunoastem varsta minorului si in ce conditii a intrat in posesia imobilelor.

In functie de varsta minorului, prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil stabilesc urmatoarele:
- minorul poate avea capacitatea deplina de exercitiu (recunoscuta de instanta pentru motive temeinice) dupa ce a implinit varsta de 16 ani.

Legea prevede ca in acest scop sunt ascultati si parintii sau tutorele minorului, luandu-se, cand este cazul, si avizul consiliului de familie.
- minorul poate avea o capacitate restransa de exercitiu dupa implinirea varstei de 14 ani.

El poate incheia anumite acte juridice cu incuviintarea parintilor sau, dupa caz, a tutorelui, iar in cazurile prevazute de lege, si cu autorizarea instantei de tutela.
- minorul care nu a implinit varsta de 10 ani nu are capacitate de exercitiu.

In acest caz, actele juridice se incheie, in numele acestuia, de reprezentantul legal prevazut de lege.

In ceea ce priveste posibilitatea ca un minor sa dobandeasca parti sociale la o societate cu raspundere limitata, intrebarile care se pun sunt legate de conditiile in care acesta poate deveni asociat si anume, decesul parintelui care era asociat unic la societatea comerciala, primirea unei mosteniri sub forma unei activitati, numirea de catre parinte ca asociat etc.

Daca intrebarea se refera la faptul ca ar deveni asociat cu ocazia constituirii unei societati, mentionam ca in acest caz persoana fizica ar trebui sa aiba capacitatea deplina de exercitiu (art. 6, alin. (2) din Legea societatilor nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.

 Referitor la asociere, Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, defineste contractul de asociere in participatiune ca fiind „contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde" (art. 1949 si urmatoarele).

Asocierea in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris.

Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau de totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana, cum este ?i cazul d-voastr? asocierea in vederea obtinerii de venituri din inchirierea unor spatii.

Prin contractul de asociere in participatiune se stabilesc partile contractante, obiectul, contributia fiecarei parti (aporturile la asociere), conditiile de administrare si conducere a asocierii, modalitatea de impartire a beneficiilor si pierderilor decurgand din activitatea desfasurata (cote si termene), cauzele de incetare a asocierii si modalitatea de impartire a rezultatelor lichidarii etc.

Si in acest caz intervine analiza capacitatii minorului de a incheia acte juridice.

Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de Omfp nr. 1802/2014, la pct 214.

Evidenta in cazul asocierii dintre o persoana juridica romana si o persoana fizica romana se tine de catre persoana juridica (art. 125, alin. (8) din Legea nr. 227/2015). Venitul sau pierderea neta realizata se distribuie asociatului persoana fizica proportional cu cota de participare la asociere.

De asemenea, impozitul datorat de persoana fizica pentru veniturile din asociere, se retine si se plateste de persoana juridica.

Persoana fizica nu are obligatii fiscale potrivit prevederilor Titlului IV "Impozitul pe venit"

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitare venituri microintreprindere. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tratament TVA pentru factura primita cu intarziere
    • Care este tratamentul TVA care se aplica unei societati care a primit cu intarziere o factura? Aceasta este una dintre intrebarile la care va raspunde unul dintre specialistii nostri. O societate primeste de la o firma platitoare de TVA o factura cu data din iulie in luna septembrie. Este o factura de stornare, TVA-ul (4426) fiind de -52000 RON. Marfa a fost livrata in septembrie, dar ei insista cu aceasta factura si nu vor sa emita alta in septembrie. Cum trebuie procedat in acest caz? Se face...» citeste mai departe aici

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Fiscalitatea cheltuielilor auto merge ca pe roate? Evitati cele mai frecvente greseli pe care le fac contabilii
    • Lucrurile ar trebui sa fie simple pentru o masina cumparata pe firma. Dar (pentru ca mereu exista un "dar") legiuitorul a gandit altfel, a presupus din start ca masina este folosita si in scopuri personale de catre salariati sau de catre membrii conducerii, asa ca a introdus tot felul de limitari, interdictii si exceptii privind deducerea cheltuielilor respective. Rezultatul? Un cadru legal stufos, multe neclaritati si multe greseli de interpretare si aplicare a prevederilor legislative! Un...» citeste mai departe aici

  • BNR schimba regulile de acordare a creditelor! Cine are de castigat?
    • Consiliul de Administratie al Bancii Nationale a Romaniei - BNR a adoptat, miercuri, Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 17/2012 privind anumite conditii de creditare, cu modificarile si completarile ulterioare, a informat institutia. “Conform noilor prevederi, nivelul maxim al gradului de indatorare va fi de 40% din venitul net la creditele in lei si 20% la cele in valuta. Gradul total de indatorare se determina ca pondere a obligatiilor totale lunare de...» citeste mai departe aici

  • ANAF explica: Procedura completa de obtinere a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale
    • In cadrul sesiunii de asistenta online organizata miercuri de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, reprezentantii institutiei au prezentat pasii care sunt necesari pentru obtinerea esalonarii la plata a obligatiilor fiscale. Raspunzand la intrebarea unui contribuabil interesat de “procedura de obtinere/aprobare a platii esalonate a datoriilor/obligatiilor fiscale”, ANAF a precizat ca esalonarea la plata este reglementata prin “Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura...» citeste mai departe aici

  • 4 beneficii fiscale de care angajatorii pot beneficia in relatia cu angajatii lor
    • Salariul a fost mereu principalul factor motivant pentru un angajat in relatia cu locul de munca. Insa rotunjirea veniturilor unui angajat nu trebuie sa tina mereu doar de salariu. Legislatia permite si alte beneficii pentru angajati, care sunt extrem de avantajoase si pentru firme, reprezentand facilitati fiscale importante pentru bugetul oricarui tip de business. Prin apelarea la acestea, un angajator se poate asigura ca reuseste sa mentina moralul angajatilor sai la un nivel bun, fara sa pune...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016