Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noul Cod Fiscal: Cateva aspecte privind impozitarea cladirilor aflate in proprietatea persoanelor fizice

02-Nov-2015
5531

Clarificam, prin cele ce urmeaza, unele aspecte valabile, in Noul Cod fiscal, pentru cladiri nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice. In concret, facem referire la stabilirea destinatiei unor astfel de cladiri si obligatia evaluarii lor. Astfel, raspundem urmatoarelor intrebari:

1) Se declara o astfel de cladire ca fiind nerezidentiala, prin contractul de inchiriere? Care va fi documentul care atesta aceasta destinatie?

2) Trebuie, in mod obligatoriu, efectuata evaluarea cladirii o data la 5 ani? Rezulta ca persoanele fizice care au cladiri nerezidentiale sa-si efectueze evaluarea lor pana la 31.12.2015? Art.458 alin.(4) face referire la faptul valoarea nu poate fi calculata?


1) Da, orice contract privind utilizarea apartamentului (unei parti din apartament) de catre societate ca sediu social poate fi documentul prin care se atesta acest fapt, la care se poate adauga un certificat constatator de la ONRC, din care reiese adresa sediului social al firmei.

2) Nu exista obligativitatea reevaluarii cladirilor nerezidentiale detinute de persoanele fizice (dupa cum nici pana acum nu exista obligativitatea efectuarii reevaluarilor de catre societati, aceasta fiind, de fapt, o metoda de optimizare fiscala privind impozitul pe cladiri, in sensul de a nu se aplica acea cota majorata).

Metoda reevaluarii cladirilor nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice este doar o metoda mai facila propusa de legiuitor pentru stabilirea valorii de impozitare corecte a acestor cladiri. Daca persoana fizica nu doreste sa efectueze reevaluarea cladirii o data la 5 ani si, acum la data de 31.12.2015, atunci impozitul datorat pentru cladirile nerezidentiale se calculeaza prin aplicarea procentului de 2% aplicat la o baza impozabila a cladiri determinata conform art. 457 - ca pentru cladirile rezidentiale.

Insa in functie de procentul aprobat de catre Consiliul Municipiului Bucuresti, din intervalul de 0,2 - 1,03%, se poate ajunge la situatia in care, pentru cladirile nerezidentiale, sa fie mai optim ca valoarea impozabila sa fie stabilita ca pentru cladirile rezidentiale, conform art. 257 si sa se aplice procentul fix de 2%, decat sa fie reevaluate si sa se aplice procentul stabilit de catre Consiulul local.



Trebuie urmarita decizia Consiliului Municipiului Bucuresti pentru stabilirea cotei de impozit si abia apoi se poate face o analiza rezonabila.

Alin. (4) al art. 458 se refera la faptul ca: fie nu s-a efectuat reevaluarea; fie din diverse motive nu se cunoaste valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta; fie nu se cunoaste, din varii motive, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.

Daca valorile acestea nu se pot raporta la Directia de Taxe Locale in vederea impunerii cladirilor nerezidentiale, atunci, ca varianta, este data cea prevazuta la alin. (4) al art. 458, si anume impozitarea acestora pe baza valorii stabilite ca pentru cladirule rezidentiale, insa prin aplicarea procentului de 2%.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016