Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociere persoana juridica cu persoana fizica. Declararea veniturilor

03-Sep-2018
8591

Dat fiind ca, din anul 2016, din D100 a fost eliminata rubrica privind impozitul din asociere in participatiune persoana fizica cu persoana juridica, platitoare de impozit pe profit, vom vedea in cele ce urmeaza in ce formulare trebuie declarat acest impozit pentru anul 2016, de catre persoanele juridice, dar si de persoanele fizice.

Intr-un caz concret, ANAF a raspuns unor persoane aflate in aceasta situatie ca se declara in D112. Urmand aceste instructiuni, persoanele au completat in D112, dar s-a dus in fisa ca impozit pe asociere persoana fizica cu persoana juridica micro. Pentru persoane fizice, a fost declarat in formularul 104.

Asadar, cum se face corect declararea impozitului. Iata ce parere are specialistului nostru.

Raspunsul specialistului

Incepand cu data intrarii in vigoare a Codului civil, respectiv 1.10.2011, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 71/2011, contractul de asociere in participatiune este definit ca fiind „contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde" (art. 1949 si urmatoarele).

Asocierea in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris.

Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau din totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana.

Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de OMFP nr. 1802/2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare la art. 4 din partea introductiva si pct. 424 si urmatoarele.


In ceea ce priveste reglementarile fiscale privitoare la asocierea in participatiune reamintim ca acestea sunt prezentate atat la titlul II cat si la titlul IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare.

Astfel in cadrul unei asocieri dintre o persoana juridica romana si o persoana fizica rezidenta, modul de impozitare a veniturilor primite de catre aceasta din urma depinde de regimul de impozitare a persoanei juridice (daca aceasta este platitoare de impozit pe profit, impozit specific sau de impozit pe veniturile microintreprinderilor).

Potrivit prevederilor art. 125, alin. (7) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor rezultate din activitatea asocierii revine persoanei juridice romane care distribuie persoanei fizice numai profitul net. Persoana fizica nu are obligatii fiscale privind declararea.

La suma impozabila calculata conform prevederilor titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, se aplica cota de 16% si se calculeaza impozitul pe profit aferent cotei parti cuvenite persoanei fizice.

Declararea impozitului retinut persoanei fizice se efectueaza de catre persoana juridica, trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calcula impozitul.

In anul 2016 declararea veniturilor si a impozitelor aferente rezultate din derularea unui contract de asociere in participatiune s-au putut declara numai pentru trim. I prin Declaratia 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 14.13.01.99/bs asa cum a fost aprobata prin Opanaf nr. 123/2014 (la poz. 03 -106).

In Declaratia 112 exista, intr-adevar, numai poz. 40 – (622) prin care se declara impozitul pe venitul persoanelor fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil potrivit titlului IV indice 1 (microintreprindere). Din anul 2017 versiunea din octombrie se introduce poz. 45 – (622) "impozit pe veniturile persoanelor fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II (impozit pe profit).

Daca va aflati in aceasta situatie, este necesar sa va adresati organului fiscal teritorial si sa solicitati o fisa de platitor ca sa verificati cum a fost inregistrat impozitul retinut din asociere si sa depuneti o declaratie rectificativa la formularul 112 pentru indreptarea erorii materiale (se anuleaza informatiile declarate initial privind impozitul pe venitul realizat din asocierea unei microintreprinderi cu o persoana fizica si se declara impozitul retinut pentru veniturile din asocierea unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit cu o persoana fizica).

Formularul 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", ultima versiune actualizata din 27.01.2014, care insotea formularul 100, nu s-a mai depus incepand cu trim. II 2016.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016